Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Manuelt trigger for lys


Anbefalte innlegg

Kjører det meste på auto nå, men av og til ønsker jeg f.eks max lys, og da trykker jeg et dobbel klikk på bryteren, og lyset går til maks. Men det går tilbake til det som er satt for tidsstyringen.

 

Lager først egent event for det sammen med resten av event som styre stue lys.

Spoiler

image.thumb.png.4e156d148e9997cd921fb16b0fe566c5.png

 

 

 

Er det slik  for å få dette til å virke må jeg sette inn IF This event MANUALLY triggered - Then set lys til max?

Spoiler

image.png.c8e08716cc7bd6a725dc1a999735f2da.png

 

 

Er dobbel klikk på bryter samme som Manually Triggered i HS3?

Endret av mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå når jeg gikk igjennom stuen, da gikk lyset til normalt etter tid & bevegelse.

 

Men lyset gikk ikke tilbake til LAST etter de 5 minuttene som ble satt (i Stue Max Lys). Dvs at jeg ønsker lyset skal gå tilbake til det som var før Manually Triggered.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HSv har nok rett.

Jeg tror du skal klare å få til det du ønsker ved å bruke DeviceState.vb scriptet til@Moskus.
Jeg får ikke scriptet til å fungere på Linux, men regner med du kjører HS3 på Windows?




  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen properties som krangler på Linux, får sette det på ToDo-lista. (Jeg har laget et program som skriver ut auto-properties slik at det blir kompatibelt med Linux).

 

Men DeviceState.vb kan lagre og gjenopprette status på diverse lys. :)

Bruker det masse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, mr.rs4 skrev:

Er dobbel klikk på bryter samme som Manually Triggered i HS3?

 

Nei. Manually triggered er hvis du i et annet event bruker action «run another event». 

 

Du kan løse problemet ditt med å endre et par parametere. Aktiver scene-funksjonaliteten og deaktivere makslys ved dobbeltklikk. Ta en rescan og du skal få en ny scene-device. Så lager du et event som trigger på dobbelklikk. :) 

 

Hvis ikke må du vel ha et event for hver gang lyset endrer seg, som kjører «save» på DeviceState.vb, men som ikke trigger når lyset settes til 100%. Tror det blir vanskelig å gjøre det på den måten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 04/03/2019 at 07:45, ZoRaC said:

 

Nei. Manually triggered er hvis du i et annet event bruker action «run another event». 

 

Du kan løse problemet ditt med å endre et par parametere. Aktiver scene-funksjonaliteten og deaktivere makslys ved dobbeltklikk. Ta en rescan og du skal få en ny scene-device. Så lager du et event som trigger på dobbelklikk. :) 

 

Hvis ikke må du vel ha et event for hver gang lyset endrer seg, som kjører «save» på DeviceState.vb, men som ikke trigger når lyset settes til 100%. Tror det blir vanskelig å gjøre det på den måten. 

Deaktivere med sette parametre 23 til 0

Spoiler

image.png.3c53ac9bacb84df345039e4309fbac7e.png

 

Og sette forrandre parametere 28 og aktivere 1?

Spoiler

image.png.b65823bde9fb6518104ece05582402dd.png

 

Og ta en rescan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, mr.rs4 skrev:

Deaktivere med sette parametre 23 til 0

  Vis skjult innhold

image.png.3c53ac9bacb84df345039e4309fbac7e.png

 

Og sette forrandre parametere 28 og aktivere 1?

  Vis skjult innhold

image.png.b65823bde9fb6518104ece05582402dd.png

 

Og ta en rescan.

 

Riktig. Da får du en ekstra device, «scene activation» (eller noe sånt). Så lager du et event som trigger på dobbelklikk på den devicen. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg satt opp dette, og det ser ut som det fungere, men bør man ha med "Then Cancel a Delayed Device Action" på 

2 Stue Scene Activation - Tak Lys OG 2 Stue Switch Multilevel - Tak Lys(gulet ut) på Stue MAX Lys.

 

image.thumb.png.0ade155836cfba2c7eafade50eac1fdc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mr.rs4 skrev:

Da har jeg satt opp dette, og det ser ut som det fungere, men bør man ha med "Then Cancel a Delayed Device Action" på 

2 Stue Scene Activation - Tak Lys OG 2 Stue Switch Multilevel - Tak Lys(gulet ut) på Stue MAX Lys.

 

Nei, det bare kansellerer en hendelse som skal skje på devicen frem i tid (som å slå av lyset om 30 min) - trenger ikke det på scene activation devicen. 

 

Forøvrig bør du bruke «device value was set to» i stedet for «has been for exactly 0 sec». Ellers tror jeg ikke eventet vil være mulig å trigge to ganger på rad. 

 

1 time siden, mr.rs4 skrev:

Og i tillegg må man ha med "Then Cancel a Delayed Device Action" på 

2 Stue Scene Activation - Tak Lys OG 2 Stue Switch Multilevel

 

ALLE events Stue Lys har???

image.thumb.png.c19e1825cfa033310288420fd6018668.png

 

Du må ha det på se eventen hvor du har satt at noe skal skje frem i tid og som du vil avbryte. Så hvis de andre er bygd opp på samme måte som «stue kveld» og slår av lyset etter 30 min, så må du kansellere den. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Scene activation litt annerledes. Enkeltklikk på bryteren skrur av en virtuell device som heter "autolys stue". 

Lys i stue som skrus på/justeres av bevegelse, er avhengig av at "autolys stue" er på. 

Autolys stue skrur seg automatisk på igjen etter x antall minutter (varierer fra rom til rom) I stuen tror jeg det er 4 timer, mens på badet er er det 1 time. 

 

Det betyr at dersom noen justerer lyset med bryteren, så er automatikken alltid avskrudd  for en viss periode fremover. I noen rom kan man skru på igjen Autolys med S2, men ikke alle bryterne er todelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 6.3.2019 den 13.19, Armas skrev:

Jeg bruker Scene activation litt annerledes. Enkeltklikk på bryteren skrur av en virtuell device som heter "autolys stue". 

Lys i stue som skrus på/justeres av bevegelse, er avhengig av at "autolys stue" er på. 

Autolys stue skrur seg automatisk på igjen etter x antall minutter (varierer fra rom til rom) I stuen tror jeg det er 4 timer, mens på badet er er det 1 time. 

 

Det betyr at dersom noen justerer lyset med bryteren, så er automatikken alltid avskrudd  for en viss periode fremover. I noen rom kan man skru på igjen Autolys med S2, men ikke alle bryterne er todelte. 

Dette er slik jeg kunne tenkt meg å ha det.

Jeg har noen fibaro switcher og endel Heatit Z-Dimmere.

Er dobble klikk noe en har kunnet brukt for å slå på autolys igjen?

Har du noen mere info om oppsettet ditt, har akkurat begynt med events, så jeg er ikke så godt inne i det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Slabbedask skrev:

Dette er slik jeg kunne tenkt meg å ha det.

Jeg har noen fibaro switcher og endel Heatit Z-Dimmere.

Er dobble klikk noe en har kunnet brukt for å slå på autolys igjen?

Har du noen mere info om oppsettet ditt, har akkurat begynt med events, så jeg er ikke så godt inne i det enda.

image.thumb.png.be7a673d0555c0675096b54f7b965c23.png

og

image.thumb.png.1db729ec219febd113126e8d7dacc1d2.png

 

Jeg forsøkte med dobbetklikk = Autolys på igjen, men det klarte ikke familien å huske. Så da satte vi S2 til autolys på. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.