Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Popp røykvarslere - guide, hstouch og erfaring :)


Anbefalte innlegg

 Hei,

 tenkte jeg skulle dele litt erfaring med Popp smoke 4001 røykvarslere. (Antar det også gjelder for modellen med 10 års batteri.)

  

 Grunnen til at valget ble Popp fremfor Fibaro sine, er manglende mulighet til å bruke Fibaro sin røykvarsler som alarmhorn fra et event. 

  

 En ofte gjentagende ting om Popp sine røykvarslere som går igjen, er dette med maks 3 sensorer. Denne begrensningen er der i de tilfellene de brukes uten z-wave. Da fungerer de "ut av boksen" ved at de varsler andre Popp røykvarslere innenfor rekkevidde. Men da går man vel heller for en 3-pakk på Coop til en mye lavere pris :)

 Det som må gjøres er å sette parameter 5 og 6 til 0 på alle røykvarslerene.  (Default står de på 1)

 Ellers vil alle varsle alle i en bølge av alarmer, som vanskelig lar seg slå av, uten å ta ut batteriene. Har lest dette på flere forum, og det er synd hvis disse får negativ omtale pga dette.

 Testet selv hjemme, nå som jeg har fått inn de resterende, og er oppe i 8 røykvarslere. Holdt knappen inne på en, for å vise resten hjemme funksjonen med at lyset blinker osv, men da dro det i gang i alle rom :)

 

En annen løsning er å ha 4 sensorer på samme association. Det står i manualen at det er maksimalt 4 pr gruppe. Også her blir det en begrensning som gjør de litt uaktuelle, men løsningen er et event på hver røykvarsler som slår på sirene på noen eller alle andre røykvarslere. 

  

 4001 modellen kan nemlig brukes som en sirene, siden det kommer en egen av/på linje i Homeseer. Denne kan trykkes på manuelt, eller legges inn i events osv.

 

1534168296_Skjermbilde2019-03-03kl_17_20_10.thumb.png.eec1f71cecea4e01d895d06d550720bf.png

 

Videre har jeg laget et event, som både sender en emergency Pushover melding til våre telefoner, skrur på alt lys i huset samt skifter til siden med oversikt over røykvarslere på HSTouch.
Her er det rom for enda flere ting, og kun fantasien som setter begrensninger. Neste punkt på lista er også å sende SMS til utvalgte nummer.

 

roykvarsler-event.jpg.75476908ab6c27233f6c358cde008cff.jpg

(her vil det komme "kjør opp solskjerming" når de også blir lagt inn i HomeSeer :) )

 

Og slik ser denne skjermen ut:

 

popp-skjermbilde.gif.921a0835d49e9d9aff0331807e4441f6.gif

 

Power-knappen blir gul hvis alarmen av en eller annen grunn blir slått på av et event, andre enheter som sender tamper osv (selv om jeg tror jeg har klart å slå det av rundt om kring) og det grønne ikonet blir omgjort til en rød brannklokke. 

 

 

 

Endret av Andreaz
Nytt event-bilde og info om association
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!
 
Hva er beskrivelsen på disse parametrene?


Parameter 5: Status of automated meshing of smoke alarms
This smoke detector can automatically inform other smoke detectors of same type about smoke alarms. They will then also turn on the siren. This function is a requirement of wireless networked smoke detectors
Size: 1 Byte, Default Value: 01
Setting Description
00 inactive
01 active (default)

Parameter 6: Status of automated meshing of battery alarms
This smoke detector can automatically inform other smoke detectors of same type about battery alarms. They will then also turn on the siren. This function is a requirement of wireless networked smoke detectors.
Size: 1 Byte, Default Value: 01


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2019 den 17.30, Andreaz skrev:

Testet selv hjemme, nå som jeg har fått inn de resterende, og er oppe i 8 røykvarslere. Holdt knappen inne på en, for å vise resten hjemme funksjonen med at lyset blinker osv, men da dro det i gang i alle rom :)

 

Har du testet dette med z-wave-sentralen avslått/strømløs? Jeg tror den seriekoblingen er avhengig av at den er oppe, men jeg kan ta feil. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du testet dette med z-wave-sentralen avslått/strømløs? Jeg tror den seriekoblingen er avhengig av at den er oppe, men jeg kan ta feil. [emoji4] 

 

Hei

Uten en tilkoblet sentral blir det ingen seriekonbling nei. Popp sin native seriekobling blir en klar ulempe når det passerer 3 røykvarslere. Forsinkelsen i varslingen gjør at det alltid vil være en sensor som varsler, hvis man trykker på test-knappen eller får en feilvarsling. Da går alarmen som en bølge gjennom huset, og er vanskelig å slå av, uten å bryte batteri/strøm.

 

Så ja, en Z-wave sentral er nærmest påkrevd når det brukes over 3 varslere. Da slås nevnte parametere av for å la sentralen styre varslingen. Så her i huset blir det kjøpt inn UPS nå [emoji846]

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Andreaz skrev:

 her i huset blir det kjøpt inn UPS nå emoji846.png

 

Får satse på at brannen ikke starter i UPSen da. ;) Takk for oppklaringen, da gir det mer mening det som står i manualen også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigert første emne.
Mailet litt med Popp/Aeotec i dag, og fått bekreftet litt mer info.

Maks 3 enheter ved automatisk meshing (som de kommer med som default)
Maks 4 pr. gruppe, om det brukes associations for å varsle andre røykvarslere

Til slutt ble den beste løsningen ved mange varslere å sette opp et event. Om jeg her har valgt den lange veien ved å legge inn varsling til de andre på den aktuelle røykvarsler, eller om det kanskje holder med å legge det på group-action, gjenstår å teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

Har noen Popp 4001 røykvarslere selv, som jeg nå har hatt 1 års tid (om ikke lengre) 

Uansett, så har noen nå begynt å pipe. Noe jeg regner med er lavt batterinivå. 

Problemet er at i Homeseer står alle fortsatt til 100% batterinivå. 

 

Noen som kan fortelle meg hva jeg har gjort feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Dronnen skrev:

Har noen Popp 4001 røykvarslere selv, som jeg nå har hatt 1 års tid (om ikke lengre) 

Uansett, så har noen nå begynt å pipe. Noe jeg regner med er lavt batterinivå. 

Problemet er at i Homeseer står alle fortsatt til 100% batterinivå. 

 

 

 

Har opplevd det samme selv, men kun på de som har det sorte batteriet som fulgte med. Så byttet til batterier med et navn jeg har sett før :):)

Så får tiden vise om batteri-status blir oppdatert riktig og de ikke varsler lavt batteri med lyd, selv om HS viser fullt batteri.

HS viser tomt batteri om jeg tar det ut, og venter på polling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On 03/05/2019 at 22:57, Andreaz said:

Har opplevd det samme selv, men kun på de som har det sorte batteriet som fulgte med. Så byttet til batterier med et navn jeg har sett før :):)

Så får tiden vise om batteri-status blir oppdatert riktig og de ikke varsler lavt batteri med lyd, selv om HS viser fullt batteri.

HS viser tomt batteri om jeg tar det ut, og venter på polling. 

 

Er de originale som står i her. 

Fikk byttet to, så da få vi bare vente i spenning. 

 

Takk for hjelpen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
15 timer siden, Knut D skrev:

Tips om noen bruker Homey :)

 

Ser veldig ut som rebrand av CLSF LM-101LB som etter min (ganske lange) erfaring er søppel.

Den tiden jeg hadde dem sto dem stort sett uten batterier, ettersom jeg stadig vekk måtte bytte batterier, flere ganger årlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen popp 4001 som i og for seg fungerer ok, og 6 av 7 varsler hverandre som de skal. Den 7. står kanskje litt langt unna, og vil bli integrert vha. Home Assistant.
Mitt problem er:

Hvis en alarm går (brann- eller batterivarsel), så får jeg stoppet sirenen greit med bryteren fra HA, men alarmsensoren viser fremdeles On i HA, og smoke-sensoren har verdi 2 (eller for den ene, 254).

Noen som vet hvordan jeg får resatt disse til off og 0?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.