Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave Is Dead and Here's Why


Anbefalte innlegg

Interresant info om diverse protokoller for hjemmeautomasjon.

 

Edit: Linken til Youtube fungerer ikke mer så da forsvinner endel av trådens basis

Det var av denne fyren

https://www.youtube.com/channel/UCtRSKEipM17PF7n0mi66btQ

 

Ikke det at jeg tror z-wave forsvinner med det aller første, men jeg kan se for meg at produsentene fort kan hoppe over til noe de store legger ut i sine enheter.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer "nye" protokoller hele tiden. Thread har jo vært en stund, og har mange medlemmer: https://www.threadgroup.org/thread-group#OurMembers

 

Slik jeg tolker Thread er at det er for mange medlemmer med ulik interesser. Ingenting er bedre for oss sluttbrukere enn at det blir en suksess, slik at vi kan enkelt få inn TVer fra LG, vaskemaskiner fra Samsung, stekeovner fra Bosch, lyspærer fra Osram, etc inn på en protokoll der "alle snakker sammen på samme språk uten problemer".

 

Men der er også problemet: Den utopien tror jeg foreløpig ikke på. :( 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SK951 skrev:

Jeg tror han har rett. Anbefaler alle å selge z-wave utstyret til en rimelig penge her på forumet (finn fungerer også). Gi meg et vink når alt er lagt ut... ?

 

Jeg tar gjerne sånn Z-Wave dingser i innbytte mot noen av mine topp moderne X10 komponenter... B|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Moskus skrev:

Det kommer "nye" protokoller hele tiden. Thread har jo vært en stund, og har mange medlemmer: https://www.threadgroup.org/thread-group#OurMembers

 

Slik jeg tolker Thread er at det er for mange medlemmer med ulik interesser. Ingenting er bedre for oss sluttbrukere enn at det blir en suksess, slik at vi kan enkelt få inn TVer fra LG, vaskemaskiner fra Samsung, stekeovner fra Bosch, lyspærer fra Osram, etc inn på en protokoll der "alle snakker sammen på samme språk uten problemer".

 

Men der er også problemet: Den utopien tror jeg foreløpig ikke på. :( 


Thread har mulighet til å bli en vanlig protokoll. Nest bruker den nå og det snakk om få den inn i Zigbee. Men det blir spennende å se hva vi kan koble sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Odd skrev:

Jeg tar gjerne sånn Z-Wave dingser i innbytte mot noen av mine topp moderne X10 komponenter... B|

Denne hiver jeg også meg på. Kan hive inn et par gamle RFXCOM-bokser...

 

8 timer siden, Erik G skrev:

Thread har mulighet til å bli en vanlig protokoll. Nest bruker den nå og det snakk om få den inn i Zigbee.

Klart den har. Men den har også mulighet til å feile fullstendig, det er litt for tidlig å si enda. Thread er jo ikke akkurat en nyhet lenger, og de involverte parter har ikke akkurat sprudlet over med glede for å implementere Thread. Om noe, så er det nærmest motsatt.

 

Får en følelse av å ha sett det før, den gangen var det HDbaseT som også har mange kjente medlemmer. "Når vi får dette på plass slipper vi unna med kun én kabel til TV, og mellom alle komponenter. Det takler alt, forbrukerne vil elske det!". Og det ville vært genialt om bare alle implementerte det...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Videoen virker av en eller annen grunn ikke.  (fjernet fra YT?)

 

så lenge det er snakk om protokoller/måter å få enheter til å snakke sammen er vel det ikke noe som er mer beskrivende enn denne stripen fra XKCD:

 

image.png.da12398a515e8d379ecca4ce8c03a85f.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.