Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro eller Futurehome?


Anbefalte innlegg

Dette er nok garantert en topic som fins her fra før, men jeg ga opp etter noen søk.

 

Jeg skal selge huset, og derfor tenker jeg å gjøre en rask omkonfigurering av smarthuset fra HomeSeer til noe som folk som ikke er interessert i smarthus kan håndtere. Ettersom komponentene består av fibaro dimmere og heatit sensorer, tenker jeg primært en Fibaro HC Lite, eller den FutureHome SmartHub.

Ser at SmartHome har kompatibilitet med HeatIT sensorer, men har fibaro hc lite det?

Har dere noen formening om hva som er enklest for folk som skal komme å overta et smarthus som ikke kan noe om smarthus fra før? Regner med både futurehome og fibaro har ferdige mobil-løsninger og er intuitivt å bruke? Men hva anbefaler dere? Noen åpenbare shortcomings ved å velge en løsning over den andre? Det eneste jeg egentlig trenger av funksjonalitet er lysstyring, med mobil, knapper på vegg og scenarioer (all on/off etc), men bør også være kompativbel med heatit sensorene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men en generell betraktning om temaet: Jeg håper du har startet i god tid, så du får laget en god løsning som er 100% å stole på. Selv ville jeg være ganske skeptisk til å overta en bolig etter en automasjonsgeek, enten vedkommende overlot boligen som den var med alskens smartness bygget inn, eller med en hastig installert forenkling som i teorien skal fungere uten tilsyn. Dette er noe jeg tenker på når jeg selv gjør slike ting - det er nær 100% sikkert at en annen enn meg en gang vil bo i min nåværende bolig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat det der jeg tenker litt på også. Det er derfor smarthus-systemet KUN består av lysstyring med fibaro-dimmere, og varmekabel-styring med heatit sensorer. Alt annet fjerner jeg, slik at det ikke skal bli noe geek-custom-opplegg som ingen skjønner noe av, og som kun jeg kan gi support på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2019 den 23.07, Squirrel skrev:

Ja, akkurat det der jeg tenker litt på også. Det er derfor smarthus-systemet KUN består av lysstyring med fibaro-dimmere, og varmekabel-styring med heatit sensorer. Alt annet fjerner jeg, slik at det ikke skal bli noe geek-custom-opplegg som ingen skjønner noe av, og som kun jeg kan gi support på.

 

Dette er nok den beste løsninga ja, men personlig hadde jeg antageligvis fjerna dimmere og termostater og tatt de med videre. 

 

Når jeg selger saker og ting på Finn prøver jeg å holde et nokså lavt teknisk nivå, om jeg forstår vedkommende ikke har særlig teknisk forståelse, hvis ikke ender man opp som call center. Solgte en laptop til en kar i 2010 hvor jeg fikk spørsmål på mail i nesten fem år. Var aldri noe galt med maskinen, men vedkommende "bare lurte på om det var mulig å gjøre X eller Y". Man vil jo som oftest være hyggelig og hjelpe når man forstår seg på problemstillingen, men til slutt måtte jeg nesten bare lene meg på "det har jeg aldri hørt om, det vet jeg ikke" kortet. Dette var dog en smal sak, kan se for meg et lite helvete om jeg skulle solgt et hus med min egen "smarthus-logikk"... 

Endret av SK951
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.