Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Leker for barna med HA


Armas

Anbefalte innlegg

God kveld. 

Jeg tenkte jeg skulle lage litt morro for barna (og meg) med HA-systemet. 

Det første jeg kom på var å la dem leke spioner, og snike seg rundt i huset for å "stjele" hemmelige ting på utvalgte steder, uten å bli oppdaget av sikkerhets-systemet - for da går alarmen/ lysene går på  eller noe slikt. 

Problemet kan bli at det rett og slett er for vanskelig - enkelte  steder er det nok umulig å snike seg forbi en sensor. Svaret på det blir å flytte på den, dekativere den eller skru ned sensitiviteten. Finnes det andre triks for å komme forbi en slik sensor? Kan man f.eks. blende den? (med ir-lys?)

Finnes det andre kule ideer til en slik lek? (kan jeg lage røde eller grønne laserstråler som de må forbi på en billig måte?

 

Noen som har gjort noe lignende eller har gode innspill ideer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 
Se fra ca. 1 minutt. [emoji4] 
Den sensoren var vel lyd-basert, men jeg har klart å passere ir-sensorer ved å bevege meg veldig sakte. Men det er jo veldig kjedelig også da! Vil tro det funker med laken eller dynetrekk (tykkere) også?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2019 den 17.52, Hilmar skrev:

Den sensoren var vel lyd-basert, men jeg har klart å passere ir-sensorer ved å bevege meg veldig sakte. Men det er jo veldig kjedelig også da! Vil tro det funker med laken eller dynetrekk (tykkere) også?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
 

Jeg får teste litt om hva som er mulig.

Sakte bevegelse går jo ihvertfall. Men laken? IR går vel gjennom det? Måtte evt. Vært en glava-matte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 16.33, Hilmar skrev:

Jepp, det er derfor det var litt rart at de tester lydbasert. Tror aldri jeg har sett det før.

Jeg måtte se original-episoden, de nevner ikke hva slags sensor det er. Men de sier ikke at det er lyd bare at det "oppfører seg likt". Jeg bare antok da (og gjør det enda) at det er snakk om PIR.

 

Demonstrasjonene de viser til virker bedre på PIR-sensorer enn på mikrofoner. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg måtte se original-episoden, de nevner ikke hva slags sensor det er. Men de sier ikke at det er lyd bare at det "oppfører seg likt". Jeg bare antok da (og gjør det enda) at det er snakk om PIR.

 

Demonstrasjonene de viser til virker bedre på PIR-sensorer enn på mikrofoner. :) 

 

Men han sier jo

"The sheet is absorbing the soundwaves" ?

"The sound-absorbing material" (om drakten hun lager)

 

og tilsutt: "They finally silenced the sonar"

 

Endret av Armas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Armas skrev:

Men han sier jo

"The sheet is absorbing the soundwaves" ?

"The sound-absorbing material" (om drakten hun lager)

 

og tilsutt: "They finally silenced the sonar"

Det er et TV-show for amerikanere. Det teppe vil kunne dempe tilstrekkelig med lyd (det er festlig nok hovedoppgaven min) til å være effektiv mot en "lydsensor", men for IR er det mer enn nok. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Moskus skrev:

Det er et TV-show for amerikanere. Det teppe vil kunne dempe tilstrekkelig med lyd (det er festlig nok hovedoppgaven min) til å være effektiv mot en "lydsensor", men for IR er det mer enn nok. :) 

 

Jeg er enig i at sensoren oppfører seg som en PIR-sensor. Men deres fremgangsmåte tyder på at de behandler det som en sonar (de har mer tro på drakten enn lakenet og rolig bevegelse.)

 

Jeg må uansett teste litt. Tror der kan bli gøy om det først må klare å snike seg til et sted der de finner lakenet, for deretter å bruke lakenet for å komme seg videre til neste punkt. 

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Armas skrev:

Jeg er enig i at sensoren oppfører seg som en PIR-sensor. Men deres fremgangsmåte tyder på at de behandler det som en sonar (de har mer tro på drakten enn lakenet og rolig bevegelse.)

Det er mulig, men siden lakenet fungerer, så er det nok ikke en lydsensor. :) 

 

15 minutter siden, Armas skrev:

Jeg må uansett teste litt. Tror der kan bli gøy om det først må klare å snike seg til et sted der de finner lakenet, for deretter å bruke lakenet for å komme seg videre til neste punkt. 

Jeg har ikke testet med Multisensor 6. Men det fungerer med mine gamle Everspring-sensorer. Måtte passe på å dekke hendene også, riktignok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.