Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kalibrere temp i Aeotec Multisensor 6


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har montert Aeotec Multisensor 6 i taket og nå trenger jeg å få kalibrert temperaturmålingen da det er et par grader for kaldt i stua.

Jeg har sjekket div. dokumentasjon, men har ikke klart å få til noe bra med config parameter 201. Low bits definerer Celsius eller Fahrenheit (1 eller 2). High bits definerer offset. Det betyr at f.eks. 0x2001 er 2.0 grader Celsius. 0x3501 er 3.5 grader Celsius. Måten å definere offset blir å ta 255 (max verdi) og trekke fra grader du vil kalibrere. Dvs. ønsker du å kalibrere 3.2 grader, så blir det 255-32 = 223 som er E8 i hex-verdi og altså 0xE801, men det går ikke an å legge inn en hex-verdi i 201. Gjør jeg om fra hex til dec, så blir 0xE801 (E801) 59393 og det er ikke en gyldig verdi.

Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 15.16, 4ndersjensen skrev:

Det betyr at f.eks. 0x2001 er 2.0 grader Celsius. 0x3501 er 3.5 grader Celsius.

Dette er vel ikke riktig? 

0x1401 er 2.0 grader Celsius, og 0x2301 er 3.5 grader Celcius.

 

 

Skal du kalibrere opp eller ned?

 

Dette:

image.png

 

og dette: https://www.rapidtables.com/convert/number/hex-to-decimal.html

... hjelper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, @Moskus.

20 DEC er 14 HEX, dvs. 0x1401 er 2.0 grader Celsius, som du skriver. Min feil.

Kalkulatoren der er veldig bra :) Da får jeg tall jeg kan bruke til noe. Takk.

Iom. sensoren nå er montert i tak, så er det varmere der enn der vi oppholder oss, så når den rapporterer 22 grader C er det kanskje under 20 grader en halv / 1 meter over gulvet.

Jeg kjøper et lite digitaltermometer som jeg fester med dobbeltsidig tape rett ved sensoren og ser hva den rapporterer. Sammenligner med hva den da rapporterer når den er i "komforthøyden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 11.3.2019 den 10.31, Moskus skrev:

Da skal du kalibrere -2 grader. Det er 0xFE, og sammenlagt burde vi da få 0xFE01 som er 65025 i dec.

Det skal iallfall sendes som to bytes, og du kan prøve med headroom på 4 byte også.

Hei.

Beklager, men hva menes med headroom på 4 bytes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.