Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automasjon i hassio


Anbefalte innlegg

Hei.

Hvordan jobber dere best med automasjon i hassio/HA?

Jeg har brukt webgui, men kommer til kort når jeg skal jobbe med and / or regelsett.

Jeg har brukt vi via SSH, men det blir fort uoversiktig, synes jeg.

Er alternativet Notepad++, en online YAML-verifikasjon og copy/paste tilbake til config/automations.yaml?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den UI-editoren er ikke helt hundre prosent hvis du skal gjøre noen særlig.

 

Jeg bruker yaml-automasjoner (egenskrevet) og splitter dem ut i separate filer. Bruker du vscode holder den yaml-koden på plass, og tar ikke lang tiden å få grepet på det.

 

Hvis du er særlig imot å bruke yaml kan du prøve node-red

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med YAML, bare det at det virker som HA selv formatterer koden. Noen ganger er det entity som er prefixed med - andre ganger er det action. Blir litt usikkert for meg om det er formatteringen eller logikken min som er årsaken til at ting ikke fungerer som det skal. Skal gi vscode et forsøk.

Har du da en !include i configuration.yaml for hver automasjon? Jeg tenker å lage en automations_<lokasjon>.yaml hvor en fil da inneholder all automasjon for kjøkken, en annen for stue, en for ute, soverom etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ikke må gjøre er å først begynne med automasjoner i UI, så gjøre ting i yaml så gjøre ting i UI.

Jeg personlig bruker packages, da kan jeg logisk dele opp automasjoner etc. Det eneste du trenger å gjøre et å lage en packages folder og lage en fil for hver "ting" du ønsker å logisk seksjonere

 

 

package.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel to har to opsjoner.

 

1. https://www.home-assistant.io/docs/configuration/splitting_configuration  (anbefalt av ha)

2. https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/ (penere, men krever flere reboots)

 

Det sies du ikke kan laste om automasjoner hvis du bruker packages (fra UI), men jeg bruker packages og det fungerer så usikker på om det er dok som ikke er oppdatert

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommentert ut automations i configurations.yaml og lagt til følgende istedenfor:

image.png.86cc3af918a8f94cf8c27e389398f73d.png

 

Men dette feiler. Får feilmelding:

 

Testing configuration at /config
Failed config
  General Errors:
    - Component not found: packages
Successful config (partial)

 

Ifølge https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/ så skal det være mulig å gjøre slik:

 

image.png.f4e664fe1c497c6534ff9b787fe416e0.png

 

Hva gjør jeg feil? Har forsøkt med forskjellige indentations, men intet hjelper.

Jeg vil helst unngå !include_dir_named med mindre det er en god grunn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg indenterer packages 2 spaces og livingroom 2 spaces igjen, slik at det får formatet som over, så får jeg følgende feil:

Testing configuration at /config
ERROR:homeassistant.util.yaml:while parsing a block mapping
  in "/config/configuration.yaml", line 1, column 1
expected <block end>, but found '<block mapping start>'
  in "/config/configuration.yaml", line 140, column 3
Failed config
  General Errors:
    - Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a block mapping
  in "/config/configuration.yaml", line 1, column 1
expected <block end>, but found '<block mapping start>'
  in "/config/configuration.yaml", line 140, column 3
Successful config (partial)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, 4ndersjensen said:

Takk. Men det betyr altså at man laster alle filer som ligger i mappen definert der? Det går ikke an å inkludere filer en og en?

 

Det går, men poenget er det skal jo iofs skje automatisk slik den scanner folderen og legger inn det den trenger.

 

Hvis du må disable noe kan du bare endre filnavnet til .notuse eller noe slik og ellers la den inkludere alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått organisert i packages/automation/<mappe>/<type>.yaml, f.eks. packages/automation/livingroom/light.yaml og packages/automation/livingroom/heat.yaml

Fungerer bra så langt, tror jeg :) Men bruker man packages, så mister man vel oversikten over hvilke automations som er loaded, aktive etc.?

Edit: Ser automation entities også, så da har jeg løst dét problemet :)

Endret av 4ndersjensen
Edit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I PowerShell, f.eks., vil man kunne lage en

if(Get-Date -gt (Get-Date 21:47:00) -and $time -lt (Get-Date 21:59:00)) {
    #Do this
  } else {
    #Do that
  }

 

I yaml vil man, som jeg har skjønt, bruke følgende syntax:

condition:
  - condition: or 
    conditions:
    - condition: time
      after: '20:45'
      before: '20:47'
    - condition: time
      after: '23:05'
      before: '23:15'

Er det mulig å lage en automation med flere conditions i en one-liner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.