Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer til frittstående lampe


semuren

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 frittstående lamper som jeg ønsker dimmer på. Det er ikke tilkoblet stikk med veggbryter, så dimmer på vegg er ikke et alternativ. Er det noen gode alternativer for dimming av frittstående lamper med zwave?

 

Kan man benytte en Fibaro dimmer 2 eller Aeotec nano dimmer koblet direkte til lampett ledning? Kontakten blir bak et skap og en sofa så estetisk vil ikke dette ha noen betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, lasseruud skrev:

@borg1n - interssant! Kan du legge ut et bilde eller to av hvordan du har løst dette og hvordan det ser ut?

 

 

Det er virkelig ikke noe magi her. Det er en svart boks ca 2x størrelsen av en vanlig fyrstikkeske hvor du har plass til en fibaro dimmer + litt mer inni. Du må skjære ut/ file ut spor for ledning (helst så tight at det holder ledningen fast). Du kutter ledning, kobbler begge blå ledninger til N kontakt, brun leder til stikkontakt til L og brun til lampe til ~ Jeg har valgt å kobble boksen slik at den er ca 20cm fra stikkontakten (jeg fester den med dobbelsidig teip til gulvlisten slik at den ikke ligger og slenger).

 

Jeg har ikke kobblet til noen bryter, men om du vil bør det være plass til en liten vippe-bryter der også (men da blir det noe trangt).

 

Du kan selvsagt bruke en slik dimmer som AndreasLie henviser til over, men jeg syntes ikke det ble fullt så pent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lasseruud skrev:

Ah. Du har ikke egen bryter kobla til S1, nei. Da er det ikke noe problem å koble. Kjerringa ønsker bryter på alt for å overstyre uten å bruke app.

Da kan du gjøre det samme i en forhøyningsramme (de har lokk bak) og en Elko-bryter med pulsfjær foran. Så lenge du har stikkontakt i andre enden er det løst utstyr, og burde strengt tatt være lov å montere selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Moskus skrev:

Trenger (fortrinnsvis) push... ;) 

 

Trodde den var det? Har en tilsvarende bryter hjemme kjøpt fra noen andre og den er impuls, dvs går alltid tilbake til midt-posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, borg1n skrev:

 

Trodde den var det? Har en tilsvarende bryter hjemme kjøpt fra noen andre og den er impuls, dvs går alltid tilbake til midt-posisjon.

 

Moskus hadde rett (som vanlig), jeg refererte til en "latching switch". Denne er "momentum" type som du trenger.

https://www.aliexpress.com/item/5PCS-momentary-rocker-switch-3-flat-pins-both-sides-spring-return-to-middle-after-released-mom/32921039199.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.