Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er det interesse for "Home Assistant"-skole?


Anbefalte innlegg

Moskus har sin fantastiske HomeSeer-skole, men det er jo flott med alternativer. Det er mye av hans skole som kan refereres til, men er det interesse jeg skriver en skole med fokus på Home Assistant i motsetning til HomeSeer?

  • Like 5
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! 

 

Selv om jeg begynner å komme inn i det selv med en kombinasjon av prøving/feiling og lesing av dokumentasjon er det alltid interessant å lese seg opp på best practice og se om det er noe man ikke hadde fått med seg fra før ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Evelen her.  Det finnes mange guider på youtube, men er de noe særlig over 6 mnd. gamle er de fort for gamle og utdaterte.

 

En HomeAssistant-skole hadde vært helt supert, men det kommer til å kreve mye oppdatering framover.  En utdatert HA-skole er lite verdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en HA-skole som fokuserer på best practice-løsninger kunne vært en slager. Blanding av tekniske forklaringer på hvordan man bygger opp automasjoner og triggere, men også med fokus på generelle use-cases og hvordan man logisk bør bygge det opp. 

 

Som et eksempel; jeg hadde hatt kjempenytte av å lære mer om gode måter å bygge opp automasjonene mine rundt tilstedeværelse, gjestemodus, feriemodus etc., og beholde en god struktur på det som er gjenbrukbar. Trenger ikke å bli holdt i hånden hele veien til mål, men et overordnet blikk på mye av det, med gode forklaringer som kan brukes på tvers av automasjoner/use-cases, hadde vært perfekt. 

Hvis jeg f.eks. har lyst til å bygge opp noe rundt varmestyring nå, med gjestemodus, registrering av tilstedeværelse for å ikke varme opp unødvendig jf. et tidsskjema, midlertidig overstyring (f.eks. en knapp for «nå vil jeg ha det ekstra varmt i en time») og litt optimalisering ift. energibruk og strømpris, er jeg på nokså bar bakke - og mye av det jeg har funnet har primært vært eksempler av typen «denne automasjonen funker ikke, hva er galt?». 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg savner/har ikke funnet er en prinsippskisse eller noe som viser hvordan man setter sammen enhetene etter beste praksis.

Jeg tror at når man er ny på dette, som meg selv, vil en god start kunne være å kopiere det de erfarne har satt opp, dog i mindre skala.

Eks. Her er hvordan jeg har automatisert garasjeporten. Da kjøpte jeg disse enhetene (link) og konfigurerte slik, koblet slik.

Selvom det skjer endringer i firmware og Software behøver ikke det bety at alt må endres i en slik veiledning.

Og så er det vanskelig å vite hvilken veiledning jeg bør bruke. Disse to gir samme resultat med hensyn på å styre garasjeporten.

 

 

Umiddelbart tenker jeg siste løsning er kjappest til målet... men er den det beste alternativet? Slik innsikt og kunnskap er verdifull, og høyt savnet. Om vi får til en slags oversikt med beste praksis og anbefalinger tror jeg mange vil lære mye og lykkes med sine prosjekter.

Skal man koble HASSiO til Github for knytninger mot repostitories/kildekoden der?

Det er mange spørsmål i startfasen for en som ikke har erfaring her.

Jeg kommer til å bidra med mitt når jeg har kommet litt mer igang

Takk for initiativet deres.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, problemet med Home Assistant, noe som utviklerne ikke skjønner er alle begrepene. HA er ikke HASS, HASSIO er ikke HASS eller HA. HASSOS har ingenting med HASS, HASSIO og HASS å gjøre. HASSIO = docker, men HASS = python / venv, selv om de teknisk sett gjør det samme. En addon er ikke utvidelse av koden, men en dockeraddon, så HASSIO gir ikke noe funksjonalitet utenom HASS

 

For de som måtte lure for å forklare det så enkelt jeg klarer

 

HA = Home Asssitant = Selveste navnet på programvaren

HASS = Home Assistant programvaren = Selveste programvaren som installeres på noen platform på noen måte, men gjort manuelt med python f.eks i venv. Denne støtter ikke "addons"

HASSIO = Home Assistant programvaren som er prebygget i docker = Selveste programvaren som installeres automatisk i docker med deres script. Du kan ikke installere denne i docker selv (vel du kan, men den krever andre bindinger, så ikke installer docker og installer hassio), men for enhelthetens skyld sier vi at en ikke kan. Denne støtter addonds

ADDONS: Ren programvaren som kjører i en seperat docker container i samme docker-nettverk som Home Assistant. HASSIO inneholder noen få optimaliserte addons.

 

Hva skal en velge:

 

Mitt forslag er å gå for HASSIO, rett og slett for enhelthetens skyld. Det er samme base, ser ut som å være hovedfokuset og addons er veldig automatisert. En har en watchdog som passer på Home Assistant kjører og alt blir mer stabilt. Den støtter snapshots og automatiske oppdateringer.

 

Det negative med HASSIO er siden det kjøres i docker så er det begrenset tilgang til koden med mindre en har docker-kunnskaper.

 

Å kjøre HASS på den andre siden krever ikke så ekstremt mye mer jobb, utenom en må sette opp alle addonds selv. Det positive er en har tilgang til kode og setter ting opp selv. For min case for et HA-system synes jeg det er unødvendig å vedlikeholde to lag med programvare.

 

For enhelthetens skyld kjører jeg i dag dette oppsettet:

 

Intel NUC som hovedenhet (enhver PC burde holde). Jeg holder meg borte fra Rasbpberry PI pga større risiko for korrupte SD-kort og problemene dette fører med. På PC-en installerer jeg alltid Proxmox (gratis VM). Det ligger et script på github som kan kjøre som installerer automatisk HASSOS med HASSIO i en container. På den måten kan en

 

1. Alltid ha full tilgang til hovedOS

2. Alltid ha consoletilgang til Home Assistant

3. Kunne kjøre snapshots av selveste containeren i før f.eks oppgraderinger, evt regelmessig.

4. Kunne kjøre en testklone av Home Assistant før oppgraderinger (skru av HA, klone, boote, oppgradere og sjekke alt er ok)

5. Evt kunne ha en utviklingsklone en kan leke seg med uten å ende opp med en live versjon som irriterer vettet av kone/mann/partner/barn/whatever

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enhelthetens skyld kjører jeg i dag dette oppsettet:  

Intel NUC som hovedenhet (enhver PC burde holde). Jeg holder meg borte fra Rasbpberry PI pga større risiko for korrupte SD-kort og problemene dette fører med. På PC-en installerer jeg alltid Proxmox (gratis VM).

 

 

Takk for god forklaring.

Jeg har både et Synology NAS og en eldre Mac mini som jeg vurderte å kjøre Home Assistant på. Lyktes ikke med Synology, fordi modellen min(DS216j) ikke har Intel-prosessor. Home Assistant fyra aldri opp (testet før jeg leste[emoji2957]).

 

Mac Minien frister også... og vurderte med/uten Docker. Men endte opp med å teste Docker. Lyktes ikke i å installere Home Assistant.

 

Så nå venter jeg på en Raspberry PI, og tenker det blir et rent og greit miljø.

... men ... mår jeg nå leser die anbefalinger og bekymring for ustabile minnekort, tenker jeg at Mac mini’en kanskje vil være den beste plattformen her i huset.

 

Jeg har noe kompetanse/kan lese meg til SSH og Shell-kommandoer i UNIX. Er relativt teknisk, men ønsker ikke å fikle mer i kode enn høyst nødvendig[emoji1]

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Kråkerøymannen said:

 

Takk for god forklaring.

Jeg har både et Synology NAS og en eldre Mac mini som jeg vurderte å kjøre Home Assistant på. Lyktes ikke med Synology, fordi modellen min(DS216j) ikke har Intel-prosessor. Home Assistant fyra aldri opp (testet før jeg lesteemoji2957.png).

 

Mac Minien frister også... og vurderte med/uten Docker. Men endte opp med å teste Docker. Lyktes ikke i å installere Home Assistant.

 

Så nå venter jeg på en Raspberry PI, og tenker det blir et rent og greit miljø.

... men ... mår jeg nå leser die anbefalinger og bekymring for ustabile minnekort, tenker jeg at Mac mini’en kanskje vil være den beste plattformen her i huset.

 

Jeg har noe kompetanse/kan lese meg Tim SSH og Shell-kommandoer i UNIX. Er relativt teknisk, men ønsker ikke p fikle mer i kode enn høyst nødvendigemoji1.png

 

 

Problemet med SD-kort er de ikke tåler så ekstremt mye I/O. Det første som er viktig hvis du går for RPI-løsningen er et kvalitetsminnekort som er laget for mye IO. Helst ikke sandisk, men minnekort som er laget for f.eks overvåkning, dashcams etc. Koster mer, men vil trolig lønne seg i lengden.

 

Det andre du kan gjøre er å sette opp ting som mysql, influx etc på synologyen og avlaste RPI så mye du kan av logger og historie. La RPI ta seg av kjøring av Home Assistant, men alt av logger kan skje på en annen server.

 

Har du en Mac Mini hadde jeg heller brukt den. Hva med å installere linux på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Kråkerøymannen said:

 


Kan jeg ikke Home Assistant rett i OS’et. Ligger det ikke UNIX i bunnen av OSX?... men forklar gjerne hvordan du tenker deg Linux-oppsettet...


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

Altså det er ikke noe problem å kjøre HA via docker eller direkte i OS på en mac mini.

 

Skal du ha HASSIO (altså den versjonen som har addons) er det enklere å bruke linux rett og slett fordi det finnes script som gjør dette for deg. På en mac tror jeg ikke du har ting som apparmor etc.

 

Vil du bare ha home assistant, den vanlig python-versjonen tar dette 5 minutter. Installert python, klon home assistant fra github, lag et venv, active venv, kjør setup og start med hass og du er klar.

 

Tenkte å lage en guide på de forskjellige metodene, men hvis du ser på home assistant og sjekket home assistant in venv så står det veldig klart hvordan du går frem :) Enkleste måte: https://www.home-assistant.io/docs/installation/virtualenv/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.