Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ser ut til at de som låser seg til en leverandør er i trøbbel...


Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/okonomi/spar-at-privatlivet-er-dodt-at-smarte-hus-blir-en-katastrofe-og-at-kineserne-kommer/3423605888.html

 

Sitat:

Quote

Når hun ser i glasskulen, er hun ikke særlig optimistisk med tanken på hvordan det blir i såkalte smarte hus der dataene er kontrollert av selskaper som Google, Amazon eller Apple:

 

Hun ser 70 prosent sannsynlighet for at smarte hus kan bli en katastrofe, som hun beskriver slik: - Ditt smarte hus blir et fengsel det er umulig å rømme fra. Du kan trekke ut kontakten på mikrobølgeovnen, men du kan ikke dra hele familien ut av systemet, sa hun foran flere tusen tilhørere i det største auditoriet.

 

Spørsmålet er vel når de kjøper opp det som kan kjøpes opp. Det er nok verre med Node-RED, Home Assistant og andre åpne løsninger, men de kommersielle kan nok godt bli slukt av noen av de store.

 

Quote
  • Amazon samarbeider nå med USAs største husbygger om smarte hus som bar kameraer og sensorer overalt.
  • Amazon har også lansert en smart mikrobølgeovn, som registrerer hvor mye popcorn du lager.

 

Hvorfor tenker jeg på "Truman Show" med den tidligere stjernen Jim Carrey? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun "spår" jo forsåvidt det vi har sett soleklart ganske lenge: De store vil sikre seg kunder ved å låse dem til et økosystem, Apple har jo vært tydelige på dette i godt over 10 år.

Det er jo det samme om man bruker HomeSeer, Home Assistant, Node-RED eller whatever hvis kommunikasjonen blir mer og mer låst, @bjornepappa.

 

 

Jeg er lei alle disse evinnelige skytjeneste som vi på død og liv må forholde oss til. Jeg har et smart sengeteppe som fungerer fint, og to nye ovner og en ventilator med "Home Connect" (Bosch/Siemens sin greie) som sikkert blir ubrukelige når det ikke er nok penger i å holde serverne i live. Og det skjer nok mye før produktet i seg selv er utdatert... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvem som vil kjøpe HomeSeer, da... ;) Og akkurat sånt er årsaken til at jeg aldri kjøper noe som er avhengig av å være koblet til en eller annen server. Så Mill-ovnene mine er kjøpt uten wifi-modul, og så videre. Jeg vil ikke ha noe i huset som er knyttet til skytjenester, det første jeg gjør med en ny pc er å avinstallere One Drive, og på mobiler avinstalleres/deaktiveres både OneDrive og Google Disk øyeblikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mastiff skrev:

Lurer på hvem som vil kjøpe HomeSeer, da... ;)

Fornuftige mennesker, stort sett. :)

 

5 minutter siden, Mastiff skrev:

Så Mill-ovnene mine er kjøpt uten wifi-modul, og så videre.

Ja, jeg skal ha noen nye ovner, og kommer sannsynligvis til å kjøpe uten wifi. Nettopp av den grunn. Det skal fungere også om 10 år. 

 

OneDrive/whatever-lagring er imidlertid glimrende. :)

Med lange passeord og to-faktor autentisering er man "sikret nok". MS eller Google kan nok uansett snoke i filene mine, men jeg har ingen kritiske dokumenter lagret der, og jeg sitter ikke på tegninger av atomkraftverk eller andre ting som er verdt å stjele.

 

 

Før var det noe betryggende med å kjøpe hos de store produsentene. F.eks. Google eller Amazon. Men også de legger tilsynelatende ned tjenester og produkter over en lav sko hvis de ikke er så lønnsomme som de burde være... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte nå helst på hvem av de store  selskapene som kjøper firmaet HomeSeer. Jeg ser for meg en eller annen kinesisk aktør som bruker den til å få balletak på dere. ?

 

Når det gjelder filer, har jeg en server på hytta og en server hjemme, med automatisk synkronisering av filene, og det er all lagringen jeg trenger. ;)

 

Og de store har alltid lagt ned tjenester som ikke fungerte, spesielt Google har en lang rekke gamle tjenester som har dukket opp og forsvunnet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mastiff skrev:

Jeg tenkte nå helst på hvem av de store  selskapene som kjøper firmaet HomeSeer.

Ah, ja. Det er jo alltids en fare, men foreløpig har det ikke skjedd. HomeSeer har nok fått tilbud før, men er enda uavhengige. :)

 

Jeg brukte SageTV før. En fantastisk medieplattform (sammenlignet med datidens løsninger) som ble kjøpt av Google for å brukes som TV-løsning med Google Fibre. Nå er det visst open source, tydeligvis, men Plex har langt på vei erstattet det største behovet.... mulig jeg får sjekke det igjen.

 

52 minutter siden, Mastiff skrev:

Og de store har alltid lagt ned tjenester som ikke fungerte, spesielt Google har en lang rekke gamle tjenester som har dukket opp og forsvunnet igjen.

Tja... "ikke fungerte" er nok mer et markedsspørsmål enn et teknisk spørsmål. Siste under kniven er jo Chromecast Audio, som burde være liv laga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten ingen av mine løsninger er avhengige av eksterne leverandører.
De eneste som er det har jeg koplet opp mest for moro skyld, samtidig viser de hva vi gir fra oss til skya.

Fitbit og E-Golf. All annen input blir hentet lokalt i min egen lille sky :)

Det hører med til fortellingen at verken Fitbit klokka eller E-Golfen er mine …..

Alle andre enheter er "koblet fra" leverandøren og styres med lokal programvare.

Dette er et veldig bevisst valg, jeg jobber til daglig med sikkerhet og teknologi.

Jeg har lært at en kan ha rett på tross av at en er paranoid og lider av forfølgelsesvanvidd 9_9

Jeg tror markedet for løsninger som ikke er i skya vil vokse, fordi vi vil "eie" våre vaner og uvaner selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd, fullstendig enig! ;) Men jeg glemte jo at jeg har én ting som er i skyen, fordi det ikke var mulig å ordne det på noen annen måte: varmepumpa. Den går på Sensibo Sky, men løsningen var så pass rimelig (tror jeg ga 800 kroner) at det var verdt det fram til Sensibo sikkert går konk eller blir kjøpt opp om et par år. Da vil uansett den eldgamle varmepumpa av første generasjon nærme seg å svikte fo godt. Jeg lar den gå fram til den ryker, akkurat som jeg har planlagt å gjøre med Honda Blackbirden og Volvo XC60-en. Og båten. Det er så j... mye pes å sette i gang med noe nytt av større ting, så da er det like greit å finne noe man liker og holde seg til det så lenge det fremdeles er lønnsomt å reparere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Odd skrev:

Jeg tror markedet for løsninger som ikke er i skya vil vokse, fordi vi vil "eie" våre vaner og uvaner selv.

Jeg håper det. Men når skal denne trenden da snu? Foreløpig mener jeg tendensen dessverre er motsatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.