Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips til baderomsspeil med belysning


Anbefalte innlegg

Usikker på hvor på forumet denne passer, men prøver her siden det delvis gjelder belysning.

 

Jeg er ute etter speil til det nyoppussede badet vårt. Vi tenker et helt enkelt speil med god belysning rett frem, for ansiktet, og gjerne pyntebelysning rundt/bak speilet.

Det finnes haugevis av varianter av slike speil på markede. Men å finnet et der belysningen kan dimmes OG lysstyring integreres i et sentralt styringssystem viser seg å være vanskelig.

Det virker som om de stort sett leveres uten dimbar belysning eller med egen dimmer montert i speilet.

 

Er det noen der ute som har tips til speil som kan oppfylle mine (enkle) krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hillmar skrev:

Det virker som om de stort sett leveres uten dimbar belysning eller med egen dimmer montert i speilet.

Jepp. :(

Det er min erfaring også. Det var ikke mulig å finne noe som er fint og har en fornuftig, dimbar belysning i tillegg for det vil tydeligvis ikke "mannen i gata" ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye frem og tilbake da jeg kjøpte nytt speil og tenkte på qubino dimmere, men endte med et speil med led lamper inne i speilen. 
Styrer denne med vanlig fibaro switch.
Husk at de fleste z-wave switcher ikke er glad i lysstoffrør. 
Speillysene mine er ikke dimmbare, men jeg tror det kan bli irriterende i lengden, om man må dimme opp og ned speil belysningen. (Iallefall for WAF når de sminker seg)

Istedet ville jeg lagt en ledstripe rundt speilkassen, da denne som regel bygger mindre enn speilet, og man får fin bakgrunnsbelysning. Denne kan styres med enten z-wave rgbw dimmer.

 

Speilet jeg kjøpte ligner på dette
https://www.exess.as/produkt/speil-med-to-led-lys-og-stikk-ip44-h-650-x-b-1200-mm/?gclid=EAIaIQobChMIzP3b37r84AIVRrYYCh32nAXFEAYYBiABEgIHZvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger og forslag!

Det ser dessverre ut som om utvalget er som fryktet.

 

Jeg går i tenkeboksen på om jeg skal gå for en variant med lokal dimming, der jeg kun får automatisert av/på med en switch, eller om jeg velger en enklere modell og heller river ut de originale lyskildene og erstatter med egen monterte LED-striper og dimbar driver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hillmar skrev:

eller om jeg velger en enklere modell og heller river ut de originale lyskildene og erstatter med egen monterte LED-striper og dimbar driver...

Det var dette jeg skulle gjøre, intil jeg knuste hjørnet på gamle speilen når jeg satte det ned på flise gulvet... så ble det ny speil likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg heller har nok kunnskap om det så mistenker jeg det er som @Moskus sier, at det i hovedsak er driveren som bestemmer om belysningen er dimbar eller ikke.

Men å ta sjansen på dette med et speil til 5-6000 frister ikke så veldig. Så om noen har kompetanse til å bekrefte/avkrefte dette så setter jeg stor pris på det! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, DiderikFrom said:

Selv satte jeg inn i en ekstra dimbar LED-stripe i et speil med (angivelig) ikke dimbar LED-stripe.

 

Dersom du vil ha noe helt ferdig, er Philips Hue speil et godt valg:

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/belysning/paerer-lyskilder/philips-hue/philips-hue-adore-speil-med-belysning-p51080

Fastmontert Hue taler litt i mot prinsippet jeg forsøker å håndheve i huset, der målet er at alt skal fungere som et "dumt hus" om sentralen går ned eller fjernes. Men om designet passerer hos interiøransvarlig så er det en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hillmar skrev:

Fastmontert Hue taler litt i mot prinsippet jeg forsøker å håndheve i huset, der målet er at alt skal fungere som et "dumt hus" om sentralen går ned eller fjernes. Men om designet passerer hos interiøransvarlig så er det en mulighet.

Da kan 12V RGBWW-striper være OK, da de har en Fibaro RGBW-modul som man kan styre ved å faktisk trykke på knapper... ;)

Problemet er jo å få det til på en elegant måte i et speil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hillmar said:

Fastmontert Hue taler litt i mot prinsippet jeg forsøker å håndheve i huset, der målet er at alt skal fungere som et "dumt hus" om sentralen går ned eller fjernes. Men om designet passerer hos interiøransvarlig så er det en mulighet.

Da har du jo fjernkontrollen som følger med, eller så burde det være mulig (via deCONZ) å linke en Hue Tap direkte til speilet? Innmaten til Hue Tap kan jo plukkes ut og plasseres bak et vanlig deksel.

 

2 hours ago, Moskus said:

Da kan 12V RGBWW-striper være OK, da de har en Fibaro RGBW-modul som man kan styre ved å faktisk trykke på knapper... ;)

Problemet er jo å få det til på en elegant måte i et speil.

Begynner å bli en stund siden nå, men det gjorde jeg enkelt i speilet på bildet her: https://www.jhbathrooms.com/sites/default/files/styles/photo_wide/public/photos/LA_BELLE_CL_NU1_00C_0902_1.jpg?itok=vfcy2-xB

 

Bakplaten kunne skrus av, inni var det en 24v strømforsyning. Den koblet jeg meg bare på på lavvoltsiden. En Fibaro switch styrer de opprinnelige LED-stripene (med verkstedlys) og en Fibaro RGBW styrer stripene jeg plasserte ved siden av. Jeg kunne sikkert ha satt dimmer direkte på stripene som var der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.