Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homey eller Eaton xComfort?


Anbefalte innlegg

Jeg er fersk innen smarthus, men hadde egentlig bestemt meg for å bruke Homey som sentral og bruke div Fibaro-produkter til å styre lysdimming, varmekabler etc.

 

Vi bygger nytt bad (skal rives på mandag) og har da snakket litt med elektriker ang å montere inn sensor for varmekabler og lys under bygging.

 

Han har flere ganger advart mot Homeey/Fibaro og mener at dette både er avansert og at det generelt er en del trøbbel med det. Komponenter som detter ut etc. Man må være "veldig interessert i programmering for å klare å installere/bruke det". Det jeg har sett virker ganske enkelt, men jeg har jo ikke brukt det, bare lest og sett bilder.

 

Han anbefaler Eaton xComfort og skryter veldig av at dette er en gammel traver i markedet, stabilt og enkelt. Sier også at mye kommer og går i denne businessen, men at xComfort har vært her lenge og kommer til å være lenge.

 

Må jeg glemme alt jeg har lest og heller satse på xComfort? Eller har han kanskje en god avtale her, slik at det også er en grunn til at han vil at jeg kjøper dette systemet (via han)?

 

Badet rives på mandag, så må bestemme meg i løpet av noen få uker og setter veldig stor pris på innspill her!

 

Her er litt info om hva jeg skal:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrikere liker xComfort. Det er enklere for elektrikere å bruke, og ja, det er forholdsvis stabilt. Men ikke ufeilbarlig det heller, og det koster en del mer.

 

Imidlertid får du alle ulempene som en låst protokoll gir. Du må benytte forholdsvis dyre styringsystemer, og de er ikke bare enkle å gjøre smarte. De er rett og slett ikke laget for at huseier selv skal programmere dem.

 

Z-wave har sånt sett andre utfordringer. Det er i utgangspunktet laget for privatmarkedet, ikke proffmarkedet. Jeg skal ikke si at Z-wave er uproblematisk, bare les her på forumuet, MEN: Som med internettfora flest så har folk en tendens til å skrive først når det er problemer. Z-wave brukes av mange uten at det gir problemer. Homey er heller ikke feilfri; noen liker den, andre kan ikke fordra den.

 

Men fordelen med Z-wave-utstyr er at hvis du ikke bli venn med hjernen du har valgt, så er det betydelig enklere for deg å kaste den ut og bytte til en annen enn hvis du hadde brukt xComfort.

 

Hva elektrikeren din mener kan du egentlig gi litt faen i...

men det er synd når fagfolk uttaler seg på den måten, vi betaler jo for at fagfolk skal gi oss råd, og da forventer vi å få de beste rådene selv.

 

Vi bygger på for tiden. Jeg digger elektrikeren vår. Han har smarthus selv, og masse Fibaro-dimmere og brytere overalt. Vi slipper i det hele tatt sånne tåpelige diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, King-Nothing skrev:

Han anbefaler Eaton xComfort og skryter veldig av at dette er en gammel traver i markedet, stabilt og enkelt. Sier også at mye kommer og går i denne businessen, men at xComfort har vært her lenge og kommer til å være lenge.

 

Z-wave kom på markedet i 1999. Finner ingen info om når xComfort ble lansert, men jeg vil uansett si at 20 år også er en "gammel traver". ;) 

 

55 minutter siden, King-Nothing skrev:

Man må være "veldig interessert i programmering for å klare å installere/bruke det". Det jeg har sett virker ganske enkelt, men jeg har jo ikke brukt det, bare lest og sett bilder.

 

Vel, for å installere/programmere xComfort må man vel nesten være elektriker? Er det ikke 1000 EUR for programmeringsprogramvaren og du omtrent må ha sertifisering av Eaton for å få lov til å gjøre endringer selv?

 

55 minutter siden, King-Nothing skrev:

Må jeg glemme alt jeg har lest og heller satse på xComfort? Eller har han kanskje en god avtale her, slik at det også er en grunn til at han vil at jeg kjøper dette systemet (via han)?

 

Elektrikere har solgt xComfort "i alle år". Z-wave er mer rettet mot privatmarkedet og elektrikere kjenner ikke så godt de produktene. I tillegg er det en enorm jungel av Z-wave-produkter, så det er ikke så lett for dem å sette seg inn i alt. Min første elektriker hadde aldri montert noe Z-wave før han var hos meg og monterte noen Fibaro Dimmere. Prosjektleder i et annet stort elektrikerfirma kunne også veldig lite om Z-wave og jeg måtte forklare han et par ting han ikke visste. Han meldte seg også på mitt 2-timers smarthuskurs, for han sa rett ut at de bare kjente til de store aktørene og det deres distributører ville selge dem (Eaton xComfort).

 

Så jeg tror kanskje ikke elektrikeren din kan nok om Z-wave til å si at xComfort nødvendigvis er bedre, han bare kjenner xComfort best.

 

EDIT:

Og mens jeg lette etter lanseringsdato for xComfort, så kom selvsagt Moskus meg i forkjøpet... :P 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 13.3.2019 den 8.57, Moskus skrev:

Elektrikere liker xComfort. Det er enklere for elektrikere å bruke, og ja, det er forholdsvis stabilt. Men ikke ufeilbarlig det heller, og det koster en del mer.

 

Imidlertid får du alle ulempene som en låst protokoll gir. Du må benytte forholdsvis dyre styringsystemer, og de er ikke bare enkle å gjøre smarte. De er rett og slett ikke laget for at huseier selv skal programmere dem.

 

Z-wave har sånt sett andre utfordringer. Det er i utgangspunktet laget for privatmarkedet, ikke proffmarkedet. Jeg skal ikke si at Z-wave er uproblematisk, bare les her på forumuet, MEN: Som med internettfora flest så har folk en tendens til å skrive først når det er problemer. Z-wave brukes av mange uten at det gir problemer. Homey er heller ikke feilfri; noen liker den, andre kan ikke fordra den.

 

Men fordelen med Z-wave-utstyr er at hvis du ikke bli venn med hjernen du har valgt, så er det betydelig enklere for deg å kaste den ut og bytte til en annen enn hvis du hadde brukt xComfort.

 

Hva elektrikeren din mener kan du egentlig gi litt faen i...

men det er synd når fagfolk uttaler seg på den måten, vi betaler jo for at fagfolk skal gi oss råd, og da forventer vi å få de beste rådene selv.

 

Vi bygger på for tiden. Jeg digger elektrikeren vår. Han har smarthus selv, og masse Fibaro-dimmere og brytere overalt. Vi slipper i det hele tatt sånne tåpelige diskusjoner.

Jeg er selv elektriker, og kan begge systemene. xComfort + Sensio hvis du har råd og "åpen kilde" (z-wave/sigby/ osv.) hvis du har et budsjett.  

xComfort styrt av Sensio har faktisk åpen kilde kode. Du kan helt fint kjøre dette sammen med alt annet. Selv har jeg det systemet + 3 google høyttalere for stemme styring. Og for å samle alt jeg har som er smart ( Varme / lys / tv / støvsuger / vaskemaskin ) i en app bruker jeg google sin Home app (fins sikkert bedre). Jeg gir alltid kunden begge alternativene og sider det på denne måten. xComfort kan jeg gi deg en fast pris på ink. alt. Budsjett smart hus kan du få komponenter priset, men programmering blir da på timer eller du kan gjøre det selv (ev. tlf support går også på timer ; )   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meget godt elektriker anbefaler xComfort. Det er kostbart og er sikkert godt for inntjeningen. :) (Tipper de kan putte 30-50% rett i lomma)

 

Hadde en elektriker hos meg for montering av varmekabler på kjøkkenet som også prøvde å selge meg xComfort selv om jeg allerede hadde vist han 3 heatit termostater (Z-wave). Var jo i følge han like greit å bytte de også til xComfort. Han hadde vel fått dollartegn i øynene hvis han hadde fått snusen i de 10 zigbee vri-dimmerene mine også. 🤑

 

Personlig setter jeg bruk av åpne standarder over det meste. Jeg liker å ha kontrollen og ha muligheten til å gjøre ting selv. Dessuten er Home-Assistant faen så bra 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2021 den 21.14, el.Andre skrev:

xComfort styrt av Sensio har faktisk åpen kilde kode

Det kan være (og post gjerne linken til det, jeg er ikke i stand til å finne det med et hurtig google-søk), men det er ikke lagt opp til å kunne integrere xComfort i så mye annet. Noe som fort gjør at i våre kretser blir sterkt nedprioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xComfort er suverene på hardware - produkter som kjører på Z-Wave som er åpent har ikke i nærheten like bra produkter. Selvfølgelig står prisen i stil med dette. Dimmere, relè-brytere, plugger, termostater er av bedre kvalitet og spesifikasjoner. (Ingen z-wave dimmere som har 0-200VA for eksempel er latterlig..). Ser flere kjøper xComfort av elektriker, men det blir det samme som når man kjp´øper Fibaro enheter av elektriker, det er prisdrivende. For xComfort handler man på EIBmarkt.com (ihvertfall før).

Når det gjelder stabilitet syns jeg homeseer og xComfort var sånt sett likt, litt ulike problemer, men problemene er der.

 

Selvfølgelig ulemper med xComfort, blant annet låst UI, låst kildekode, lite integrasjoner mot andre system, må ha egen programmerings-stick, en del problemer med controller (flere tilfeller hvor den blir bricked).

Summen av alt endte jeg opp med å bytte ut xComfort med 50 enheter til HomeSeer og Z-Wave. Mye jeg savner fra xComfort (Smart Home Controller) og mye jeg bare elsker ved HomeSeer og Z-Wave :)

Sensio har vel mer og mer rettet seg kun mot velferdsteknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke særlig tro på at xComfort vil eksistere om noen år. Bare vent til de store aktørene begynner å bevege på seg. Innovasjonstakt må opp og pris på utstyr må ned hvis xComfort skal ha noen sjans til å overleve. At Xcomfort f.eks. ikke har en mindre bevegelsesdetektor enn det de har er jo en vits. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, MrE said:

(Ingen z-wave dimmere som har 0-200VA for eksempel er latterlig..).

OT men må bare: EcoDim har 0-200VA både for Zigbee og Z-Wave. Anbefales :)

Endret av thoj
250->200.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, thoj skrev:

OT men må bare: EcoDim har 0-200VA både for Zigbee og Z-Wave. Anbefales :)

Første reaksjon var Yes, endelig her skal det hamstres! Men ser den ikke er i pilleform ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, MrE said:

Første reaksjon var Yes, endelig her skal det hamstres! Men ser den ikke er i pilleform ☹️

Hmm pilleform? Ikke hørt det utrykket før 😥De har 2 typer (både til zigbee og z-wave) en med vribryter og en til innbygging.

 

Når jeg søker på dimmer pille får jeg opp denne 😜https://www.kjell.com//no/produkter/smarte-hjem/fjernkontroller/smarte-dimmerer/ecodim-10-smart-zigbee-dimmer-for-trykknapp-p51578

Endret av thoj
Link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2021 den 8.22, thoj skrev:

Hmm pilleform? Ikke hørt det utrykket før 😥De har 2 typer (både til zigbee og z-wave) en med vribryter og en til innbygging.

 

Når jeg søker på dimmer pille får jeg opp denne 😜https://www.kjell.com//no/produkter/smarte-hjem/fjernkontroller/smarte-dimmerer/ecodim-10-smart-zigbee-dimmer-for-trykknapp-p51578

Modul for innbygging kalles for pille :)

 

Tusen takk for opplysningen, skal se om jeg får tak i en Eco-Dim .10 Z-Wave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.