Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

iBeacon + GeoFency + PHLocation + HomeSeer = SANT!


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Aller først, hva er iBeacon?

Apple lanserte iBeacon i 2014 ment til bruk i butikker slik at de skulle kunne vise reklame når du var i nærheten av et gitt produkt i butikken. Har vel ikke slått an her i Norge, men teknologien kan også brukes til f.eks hjemmeautomasjon. :) Kort sagt, iBeacon er en Bluetooth Low Energy-enhet som egentlig har som oppgave å si "her er jeg!". Finnes som batteridrevne og USB-strøm-drevne. Man stiller inn hvor kraftig signal den skal sende (altså rekkevidden) og en app på telefonen (også til Android, vissnok) vil utføre en handling når man er innen rekkevidde av iBeacon-enheten (f.eks varsle smarthusløsningen din om at du er i nærheten av en gitt iBeacon).

Se en kort video (ikke se så nøye på butikk-eksemplet):

 

Så, hva kan dette brukes til i hjemmeautomasjonssammenheng? GPS blir i noen tilfeller for unøyaktig. En iBeacon kan med mye større nøyaktighet fastslå at du f.eks er i nærheten av ytterdøren slik at den skal låses opp, enn om man bare stoler på GPS i mobilen. Man kan også til en viss grad se hvilket rom en mobiltelefon er i, basert på signalet fra en iBeacon i rommet.

 

Det finnes mange varianter av iBeacon, selv kjøpte jeg nettopp slike til ca 80 kr/stk:

https://www.aliexpress.com/item/2PCS-USB-Ibeacon-BIE-4-0-ModuIe-WeChat-shake-wateproof-Iow-power-kit-Base-Station-receiver/32819076126.html

 

Nesten all teksten i selve annonsen er feil - det er en helt annen app man må bruke for å konfigurere dem (fikk korrekt info fra selger i chat etter kjøp).

 

Konfig av iBeacon (gitt at du kjøper den typen over)

Last ned appen "RL Beacon" fra App Store og slå på Bluetooth på mobilen. Er mobilen tilkoblet en annen BT-enhet (headset f.eks), så tror jeg du må koble fra det for å komme videre med konfigureringen.

Sett inn USB-pinnen et sted, slik at den får strøm. 

Etter et par sekunder dukker den da opp i lista over beacons i appen - merk at alt mulig av bluetooth-enheter dukker opp der, men beacon kjennes igjen ved at den har et annet navn enn "(null)" (som de fleste enhetene har). 

Når du trykker på den blir du spurt om du vil koble til og om å oppgi passord - passordet er "123456".

Du kommer da til innstillingene:

image.thumb.png.17ab09d135fd3c999e8b72c4a943dd3e.png

 

Her kan du angi et eget navn på beacon om du vil og trykke "write".

"Power" er hvor lang rekkevidde beacon skal ha. Her tror jeg det er fra 0-7 man kan angi. 0 er 1-2 meter og 7 er 100 meter (tror jeg). For de fleste passer det med 0-2, vil jeg anta.

"Interval" er hvor ofte du vil den skal si "her er jeg!" Her angir man i hundrede millisekunder. Jeg brukte "1", altså 100 ms.

Så kommer det som er viktig (og litt vanskelig å skjønne):

I søkeliste på hovedmenyen i appen så står det oppgitt en UUID til hver enhet - dette er IKKE den UUID du skal bruke senere i GeoFency! Den UUIDen er en "bluetooth UUID", mens den du trenger er "bluetooth proximity UUID" og den angir du her. Du kan bruke hva du vil, og kan også bruke den som er pre-programmert ved å trykke "read" og kopiere den som ligger der (du trenger den senere i guiden). "Major" og "Minor" kan du også bruke hva du vil, f.eks "1" og "2". Du må bare huske hva du har satt og om du har flere beacons må de ha forskjellig verdi for å identifiseres unikt. I bedriftssammenheng er det vanlige  at UUID er unik pr bedrift, "major" er unik pr butikk bedriften har og "minor" er unik pr rom/område i butikken. Men, det spiller ikke så stor rolle, bare du husker hva du legger inn. RSSI her vet jeg ikke hva er, jeg skrev inn "80", som det står under tekstboksen... :P Husk å trykk "write" på alle endringer. :) 

 

PS:

Jeg slet med at Geofency ikke ville godta UUID når jeg kopierte den rett fra appen.

Jeg la den inn her og da fikk jeg ut en UUID på "riktig" format: http://guid-convert.appspot.com/

 

Geofency

Geofency er en app for iOS (dessverre ikke Android, vet ikke om det finnes noe alternativ for Android/PHLocation/iBeacon) som kan fortelle smarthuset ditt når du beveger deg inn/ut av geografiske områder ("geofence") du angir. Men, de kan også melde fra når du nærmer deg/forlater en iBeacon! :) i Geofency, trykk "+" og "iBeacon". Så legger du inn UUID, Major og Minor fra trinnet over. Når du lagrer dukker den opp i lista og du kan velge å gi den et bedre navn. For å få Geofency til å varsle HomeSeer, se manualen til PHLocation: http://jphuddlestone.co.uk/phlocation/userguide/Geofency.html ("Mobile Application Configuration" nederst). Merk at PHLocation har kommet i en helt ny versjon nå, PHLocation2, så har du ikke plugin fra før så kan det lønne seg å installere den i stedet. Se PHL2-manualen i så fall: http://jphuddlestone.co.uk/phlocation2/userguide/GeofencyF.html

 

PHLocation

Oppsett av PHLocation-plugin er beskrevet i manualen til plugin, se lenkene over. :) 

 

Nå er du i mål og kan trigge events på at du nærmer deg/forlater en iBeacon - f.eks til å låse opp døra når du kommer hjem eller åpne garasjeporten når du kommer gående mot den. :) 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Veldig intersangt dette. Jeg har kjøpt disse iBeacon dingsene, jeg sliter med å finne en UUID som både iBeaconen og Geofency vil godta. Kan du gjenta hvordan du fikk laget deg en kode som fungerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ruud skrev:

Veldig intersangt dette. Jeg har kjøpt disse iBeacon dingsene, jeg sliter med å finne en UUID som både iBeaconen og Geofency vil godta. Kan du gjenta hvordan du fikk laget deg en kode som fungerte?

 

Jeg fant en manual til noen andre typer iBeacons og brukte bare UUID som sto i manualen til dem:

E2C56DB5-DFFB-48D2-B060-D0F5A71096E0

 

Det burde funke og ta «read» på den preprogrammerte også, men du fikk ikke det til å virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ZoRaC skrev:

E2C56DB5-DFFB-48D2-B060-D0F5A71096E0

Hvis jeg prøver å skrive inn denne til enheten via RL beacon så får jeg denne feilmeldingen: "Please enter 16 string"

 

Hvis jeg trykker read og kopierer den (00001803494c4f474943544543480000) for å legge den in i Geofency får jeg denne feilmeldingen:

"INVALID UUID The Proximity UUID should be 32 characters long (A to F and 0 to 9). Pleas enter a valid 16-byte UUID string."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ruud skrev:

Hvis jeg trykker read og kopierer den (00001803494c4f474943544543480000) for å legge den in i Geofency får jeg denne feilmeldingen:

"INVALID UUID The Proximity UUID should be 32 characters long (A to F and 0 to 9). Pleas enter a valid 16-byte UUID string."

 

På 13.3.2019 den 20.42, ZoRaC skrev:

PS:

Jeg slet med at Geofency ikke ville godta UUID når jeg kopierte den rett fra appen.

Jeg la den inn her og da fikk jeg ut en UUID på "riktig" format: http://guid-convert.appspot.com/

 

Jeg prøvde med din nå, men det gikk ikke. Det var litt merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ZoRaC skrev:

E2C56DB5-DFFB-48D2-B060-D0F5A71096E0

 

Denne har jeg i Geofency. 

Når jeg «read» på iBeacon så har jeg denne:

Sitat

e2c56db5dffb48d2b060d0f5a71096e0

 

Så ser ut til at det er bare å putte inn/fjerne bindestreker og rette på store/små bokstaver. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 9.58, ZoRaC skrev:

 

Denne har jeg i Geofency. 

Når jeg «read» på iBeacon så har jeg denne:

 

Så ser ut til at det er bare å putte inn/fjerne bindestreker og rette på store/små bokstaver. :) 

 

Det fungerte :) takk! Nå er det finjustering på POWER styrken for å få ønsket funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ruud skrev:

 

Det fungerte :) takk! Nå er det finjustering på POWER styrken for å få ønsket funksjonalitet.

 

Jeg har fått tilsendt manualen, det et bare 3 verdier for «power» (selger sier det er CC2541):

62F021DF-C027-4DC1-AA29-93E3E135C52C.thumb.jpeg.697066a715e9abf1af783684effb9e34.jpeg

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk til @ZoRaC for tips. Har installert og satt opp med Geofency, ser ut til å fungere veldig bra for å åpne kjellerdøren når jeg er nesten hjemme.  

Er det noen som har tips til app som kan få android telefoner til å sende tilsvarende beskjed (webhook, mqtt, e.l.) til homeseer?  Da kunnen ungene slippe å bruke nøkler også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Gizmo skrev:

Er det noen som har tips til app som kan få android telefoner til å sende tilsvarende beskjed (webhook, mqtt, e.l.) til homeseer?

 

Tasker. :) 

Bør kunne funke med MQTT Client. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dette er jo skikkelig moro teknologi å leke seg med :-) Jeg kjøpte 5 stk, men sliter med å programmere dem med iPhone og BL Beacon. De dukker fint opp først gang og jeg får lest og skrevet til den. Men når jeg prøver senere, står det at den er connected, men jeg får ikke lest eller skrevet til den. Har heller aldri fått "endre navn" til å fungere. Prøvde å laste nede appene til Android også, men strander på noen kinesisk Hadde satt stor pris på litt hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4.10.2020 den 14.37, Elgen skrev:

iPhone og BL Beacon


Mener du RL Beacon?

 

På 4.10.2020 den 14.37, Elgen skrev:

De dukker fint opp først gang og jeg får lest og skrevet til den. Men når jeg prøver senere, står det at den er connected, men jeg får ikke lest eller skrevet til den. Har heller aldri fått "endre navn" til å fungere.


Kan du ha endret passordet første gang og at det er grunnen til at du ikke får det til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.