Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bruk av reverserte automasjoner


Anbefalte innlegg

Usikker på hvor mange har tenkt på dette (kan godt være jeg er unntaket som gjør det slik), men tidligere når jeg har laget automasjoner har jeg tenkt type

 

Når begevelse er detektert, skru på lys, vent 30 sekunder og skru av lys. 

 

Dette er en klassisk måte å bygge opp automasjoner på, men hva skjer hvis noe skjer i de 30 sekundene? 

 

Jeg vil anbefale folk å tenke motsatt med

 

1. Skru på lys NÅR deteksjon skjer

2. Skru av lys NÅR statusen har vært på i 30 minutter (med mindre xxxx)

 

Ja, den første metoden er enklere og mer logisk, men også mer åpen for feil. Metode nummer to anser jeg som mer stabil selv om det lager mer enn en automasjon.

 

Mitt råd er derfor å fjern alt som heter wait og delay, og heller reager på en satt status.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de fleste av mine lys automatisert slik:

 

1. Ved deteksjon av bevegelse: A. set status for rommet til "i bruk",  B. restart "motion timer for rommet"

2. Dersom rommet settes som "i bruk" : Skru på lys. 

3. Dersom "Motion timer for rommet" når xx (f.eks 30 minutter): A: "Stop motion timer for rommet"B: Sett rommet til "ikke i bruk" C - Skru av lys

 

Kanskje litt tungvindt, men jeg synes det er logisk slik når man man har flere senorer i ett rom, og så gjorde jeg det bare likt for andre rom..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Christoffer skrev:

Litt usikker på hva du mener her, men jeg har slik at lyset går på ved bevegelse og så starter timeren når det ikke lenger er bevegelse. Og hvis det kommer ny bevegelse mens timeren går så stoppes og nullstilles timeren. 

Også slik jeg stortsett gjør det.
Bruker en timer som resettes ved behov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Armas skrev:

1. Ved deteksjon av bevegelse: A. set status for rommet til "i bruk",  B. restart "motion timer for rommet"

2. Dersom rommet settes som "i bruk" : Skru på lys. 

3. Dersom "Motion timer for rommet" når xx (f.eks 30 minutter): A: "Stop motion timer for rommet"B: Sett rommet til "ikke i bruk" C - Skru av lys

 

I HomeSeer trenger man vel egentlig ikke timer? Man kan vel bruke «a device has been...for exactly....» på selve «i bruk»-devicen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, ZoRaC said:

 

I HomeSeer trenger man vel egentlig ikke timer? Man kan vel bruke «a device has been...for exactly....» på selve «i bruk»-devicen? :) 

 

Ja, det er jo iofs tanken med hva jeg mente. Tenkte ikke spessiellt på HS, men ser mange bruker wait og delay på ting, som skaper automasjonsproblematikk. Kanskje mer informativt for nybegynnere enn dere mer erfarne hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, aleks skrev:

 

Ja, det er jo iofs tanken med hva jeg mente. Tenkte ikke spessiellt på HS, men ser mange bruker wait og delay på ting, som skaper automasjonsproblematikk. Kanskje mer informativt for nybegynnere enn dere mer erfarne hehe.

 

Svaret mitt var egentlig mer konkret til eksemplet til @Armas. :) Selv bruker jeg for det meste «after a delay» og har egentlig aldri tenkt over at det er et problem. Men, jeg har et par events som får uheldige konsekvenser pga noe som har skjedd i mellomtiden, så kanskje jeg skal «redesigne» noen av eventene mine. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ZoRaC skrev:

 

I HomeSeer trenger man vel egentlig ikke timer? Man kan vel bruke «a device has been...for exactly....» på selve «i bruk»-devicen? :) 

Det er godt mulig, men jeg kjenner ikke "a device has been for  exaclty" godt nok. "Resettes" denne når sensoren oppdager ny bevegelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Armas skrev:

Det er godt mulig, men jeg kjenner ikke "a device has been for  exaclty" godt nok. "Resettes" denne når sensoren oppdager ny bevegelse? 

 

Ja. :) «IF motion stue has been no-motion for exactly 30 min» vil trigge når den har vært uendret og «no-motion» i 30 min. Funker bra der man bare sjekker en device. Hvis du har flere hendelser som resetter timeren, så vil nok ikke denne metoden være like egnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Ja. :) «IF motion stue has been no-motion for exactly 30 min» vil trigge når den har vært uendret og «no-motion» i 30 min. Funker bra der man bare sjekker en device. Hvis du har flere hendelser som resetter timeren, så vil nok ikke denne metoden være like egnet. 

 

Jeg misforsto deg. Jeg trodde du ville skru av lyset "IF motion stue has been MOTION for exactly 30 min". Og at du da mente at den begynner å telle på nytt i den den SETTES til "motion". (altså hver gang den oppdager bevegelse). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, aleks skrev:

 

Ja, det er jo iofs tanken med hva jeg mente. Tenkte ikke spessiellt på HS, men ser mange bruker wait og delay på ting, som skaper automasjonsproblematikk. Kanskje mer informativt for nybegynnere enn dere mer erfarne hehe.

 

Kan du gi noen eksempler på hvorfor det skaper automasjonsproblematikk?

 

Jeg bruker mitt oppsett fordi jeg har noen rom med flere sensorer, og fordi jeg ønsker å minimere antall "Off" beskjeder over nettverket (selv om jeg ikke tror det er ett stort problem)

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, aleks skrev:

Når begevelse er detektert, skru på lys, vent 30 sekunder og skru av lys. 

Dette er en klassisk måte å bygge opp automasjoner på, men hva skjer hvis noe skjer i de 30 sekundene? 

Dette er muligens den klassiske måten å tenke at man gjør, men er ikke den som vil være anbefalt, nettopp fordi hvis bevegelsen trigges på nytt i løpet av denne tiden, så vil lyset likevel gå av etter 30 sekunder, selv om det burde ha vært på.

 

Men det er mange år siden det var standardmetoden, og det er faktisk veldig sjeldent det dukker opp her på forumet som en problemstilling.

 

Og jeg ville sagt at dette:

 

12 timer siden, aleks skrev:

1. Skru på lys NÅR deteksjon skjer

2. Skru av lys NÅR statusen har vært på i 30 minutter (med mindre xxxx)

... også gir det samme problemet, nettopp fordi det ikke tar hensyn til om det er ny bevegelse i området.

 

Jeg ville sagt:
 

1. Skru PÅ lyset når deteksjon skjer
2. Skru AV lyset når bev.sesnor har vært "No Motion" i 30 minutter.

Da vil fremtidige deteksjoner utsette det å skru av lyset, og man slipper å bruke betingelser for det.

 

 

HomeSeer har i tillegg en ekstra funksjon der man i utgangspunktet der man legger inn en forsinkekt av-rutinem, men man kansellerer denne av-rutinen og oppretter en ny for hver detekterte bevegelse. Ikke nødvendigvis at det er den beste løsningen nå om dagen, men i gamle X10-dager var den livsviktig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.