Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Koble Nest Hello mot Elko Plus door bell PH?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fra før av: Plus door bell PH
Så kjøpte jeg Nest Hello, jeg har i ettertid skjønt at jeg har for lite "juice" i ringetrafoen.

Men når jeg prøvde å koble dette opp, så tok jeg å koblet ut ringeknappen på veggen og koblet inn nest der.
Det var da COM og T2 jeg koblet over i den runde nest-greien, tok en og en kabel jf. nest sin video.

Men det som da skjedde var at jeg fikk kontinuerlig ringing...
Så tenkte jeg at kanskje jeg gjorde feil, svitsjet om på kablene, men da skjedde det ikke noe :P

Så jeg lurer på om jeg er helt på bærtur, skulle vel bare koble av klokken og koble de to kablene mot "dingsen" som da skulle kobles mot ringe-enheten? :P

Her er produktet jeg har fra før:
http://proff.elko.no/dorklokke/plus-door-bell-ph-article1942-669.html


Og koblingsskjema for selve enhetne i veggen:
KoblEKO04840.jpg

Jeg har koblet ut T2 og COM, så den ikke skal ringe hele tiden, men lurer på om jeg gjorde det rett eller ei?
Vurderer å kjøpe en ny ringetrafo ala https://nordic-led.no/produkt/ringetrafo-8-24v/?utm_source=shopello_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping&utm_term=tilbeh%C3%B8r+til+sykkelen-1276&utm_content=a120_p344731105 eller https://www.sikkerheten-selv.no/product/1300/ringetrafo-8v-12v-24v

Håper noen har noen smarte svar ?

Endret av Olavxxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Det skal sies at jeg har ikke testet en ting jeg leste på nett.
Det er visst en instilling i NEST som sier at det er digital ringeklokke, den har jeg ikke testet for å se om den utgjør noe forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
2 timer siden, Sunniva skrev:

Hei Olav, fant du ut av dette? Har akkurat samme dørklokke og skal koble til nest hello - hvordan gikk det med deg? 

Hei, jeg har prioritert gjerde, garasjegulv og en terrasse. Men jeg tror problemet mitt er for lite amper i ringe trafo. Sendte e-post til elektrikere for å høre om pris på bytte, men ingen svar enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok selv bare bort hele den gamle ringeklokken/trafo og byttet ut med en strømadapter i stikk kontakten som var rett ved og ganske skjult koblet rett på Nest Hello.

Nest Hello kan bruke Google Home og mobil til å si ifra at folk ringer på døra og også hvem, har man lagret ansikt. Så så ikke noe poeng med å ha gammeldags pling/ding dong som bikkja uansett klikka i vinkel på :P Noe den ikke gjør med Google Home stemmen. Vinn vinn :D 

 

Har man strømkontakt i nærheten kan man kjøpe et ac/ac adapter som nevnt som er minst 12V men like greit å bare kjøpe 17-24V. AC/DC er mest vanlig men kan jo hende man er heldig og har noe liggende som er kraftig nok. Ellers er denne fin.

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromforsyning/ac-ac/tufvassons-stromadapter-(ac)-17-v-20-w-p44894

 

Har man sikringsskap rett ved er denne en løsning 

https://www.elektroimportoren.no/ringetrafo-8-24v/1615672/Product.html

 

 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Byttet til den trafoen du lenket @Dennis87, så prøvde jeg å koble opp Nest med den adapteren.
Men fikk da samme greiene, den ringte og ringte... 

Så nå kjører jeg 24V fra trafo til Nest Hello, fungerer knall.
Hadde Google home høyttalere fra før, samt jeg har en Google home hub (skjerm), den kommer nå snart til Norge, men jeg har hatt en lenge.
Skal sies at home hub ikke støtter norsk per i dag, siden jeg importerte min fra ebay, men den kan vise video fra bla.a. Nest Hello.

Synes videoringeklokken er morsom, men skulle ønske det var litt billigere for abbonnement hos Nest, men klart jeg skjønner det koster penger å hoste videoer og streame de.
Men hadde vært nice om man kunne hostet selv lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Olavxxx skrev:


Så nå kjører jeg 24V fra trafo til Nest Hello, fungerer knall.
Hadde Google home høyttalere fra før, samt jeg har en Google home hub (skjerm), den kommer nå snart til Norge, men jeg har hatt en lenge.
Skal sies at home hub ikke støtter norsk per i dag, siden jeg importerte min fra ebay, men den kan vise video fra bla.a. Nest

Hei !

hvilken trafo endte du opp med? Elko RS16? Eller Kjell&co ? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, MusCat skrev:

Hei !

hvilken trafo endte du opp med? Elko RS16? Eller Kjell&co ? 

 

 

 

 

Denne

https://www.elektroimportoren.no/ringetrafo-8-24v/1615672/Product.html

 

Jeg fjernet hele Elko, så bak Elko lokket er det nå bare ringekabel. Så går 24V ut til døren.

Endret av Olavxxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@Dennis87

På 3.5.2019 den 9.38, Dennis87 skrev:

Tok selv bare bort hele den gamle ringeklokken/trafo og byttet ut med en strømadapter i stikk kontakten som var rett ved og ganske skjult koblet rett på Nest Hello.

Nest Hello kan bruke Google Home og mobil til å si ifra at folk ringer på døra og også hvem, har man lagret ansikt. Så så ikke noe poeng med å ha gammeldags pling/ding dong som bikkja uansett klikka i vinkel på :P Noe den ikke gjør med Google Home stemmen. Vinn vinn :D 

 

Har man strømkontakt i nærheten kan man kjøpe et ac/ac adapter som nevnt som er minst 12V men like greit å bare kjøpe 17-24V. AC/DC er mest vanlig men kan jo hende man er heldig og har noe liggende som er kraftig nok. Ellers er denne fin.

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromforsyning/ac-ac/tufvassons-stromadapter-(ac)-17-v-20-w-p44894

 

Har man sikringsskap rett ved er denne en løsning 

https://www.elektroimportoren.no/ringetrafo-8-24v/1615672/Product.html

 

 

Har en gammel ringeklokke som jeg ikke kan koble opp nest hello på uten å gjøre om masse på. Så har tenkt til å kjøpe adapter på kjell&co som deg, men hva brukte du av kabel fra adapter til nest? Og trengte man å bruke den "overgangen" som følger med til nest eller bare koble til med kabelen man kjøper til adapteren? 

Endret av Ida90
Tagg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ida90 skrev:

@Dennis87

Har en gammel ringeklokke som jeg ikke kan koble opp nest hello på uten å gjøre om masse på. Så har tenkt til å kjøpe adapter på kjell&co som deg, men hva brukte du av kabel fra adapter til nest? Og trengte man å bruke den "overgangen" som følger med til nest eller bare koble til med kabelen man kjøper til adapteren? 

Hei, jeg brukte ikke den dingsen fra Nest, jeg mistenker det bare er en motstand (målte den ikke).

 

Kabelen jeg brukte var da vanlig ringekabel som var fra før ut til ringeklokken.

 

Så bare skjøtet jeg kabelen der jeg hadde ringeklokke, du kan bruke vanlig WAGO. Så ble jo da transformer i skapet skiftet.

 

Det er også mulig å gi den strøm fra USB, men da må du kanskje borre litt annerledes bak enheten. Hvis USB ikke er lang nok kan du kanskje skjøte den med en TP kabel (nettverkskabel)

 

 

NB: vanlig lavspenning har du lov å gjøre selv, men å bytte ting i sikringsskapet må gjøres av elektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ida90 skrev:

@Dennis87

Har en gammel ringeklokke som jeg ikke kan koble opp nest hello på uten å gjøre om masse på. Så har tenkt til å kjøpe adapter på kjell&co som deg, men hva brukte du av kabel fra adapter til nest? Og trengte man å bruke den "overgangen" som følger med til nest eller bare koble til med kabelen man kjøper til adapteren? 

 

De selger kabel som passer på det adapteret hos Kjell.

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromforsyning/ac-ac/tufvassons-kabel-for-transformatorer-3-m-p44896

 

Koblet så rett på ringeklokken. Brukte ikke den som følger med. Den trenger man bare hvis man bruker ringetrafo som gir strøm så den bytter til batteri i det den blir strømløs når klokken ringer slik jeg har forstått det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Er det noen som har fått til dette enda? Har samme Elko klokke og Nest Hello. Koblet som trådstarter uten hell, samt forsøkte å koble noe ala bildet under. Har trafo fra elektroimportøren linket til i tråden her tidligere som gir 24V. Virker ikke som denne klarer å gi videre mer enn 6V til Nesten, for den blinker bare gult.renditionDownload?rendition=THUMB720BY48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det stadig ingen som har funnet ut hvordan man kobler Nest Hello sammen med Elko ringeklokke?
Har nettop kjøpt begge deler og trodde det skulle være liketil, men det er det åpenbart ikke :-(

Prøvde først å koble mot vanlig ding dong klokke, men den trakk strøm konstant, etter mange omkoblinger ser det ut til at ding dong'en er død.

Et annet spørsmål: Er det noen som vet hva formålet er med Nest dimsen med 4 ledninger?

 

IMG_2724.thumb.JPG.2ca3e31ea42e55d60ecf933dbff0bfc2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 19.06, Olavxxx skrev:

PS: Det skal sies at jeg har ikke testet en ting jeg leste på nett.
Det er visst en instilling i NEST som sier at det er digital ringeklokke, den har jeg ikke testet for å se om den utgjør noe forskjell.


Jeg har testet innstilling for elektronisk ringeklokke, det gjorde ingen forskjell ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2020 den 0.23, Maxim! skrev:

Er det stadig ingen som har funnet ut hvordan man kobler Nest Hello sammen med Elko ringeklokke.

 

Jeg har nå gjort et nytt forsøk på å koble Nest Hello sammen med Elko ringeklokke.

 

Se koblingskjema her:
image.thumb.jpeg.1307d97ca3579ea887d9d7af3983eac7.jpeg

Klokke blir stadig aktivert kontinuerlig.

 

Jeg har målt spenning som følger:
Det er konstant 8V mellom Common og T1.

Det som skal starte klokken er en kortslutning i et kort sekund når det trykkes på knappen på Nest Hello.

Jeg måler 18V i utgangen fra trafo og inngang på Elko, d.v.s. at også Nest Hello får 18V minus 0,5V spenningsfall over Nest puck'en.

Ser ingen feil i måten det er koblet, men kan ikke gjennomskue hva Nest puck har av funksjon.

For å virke som jeg tror det skal, må det ikke være forbindelse mellom Common og T1 uten at det blir trykket på knappen til nest hello, d.v.s. at Nest puck'en skal sørge for det.

Kanskje Nest puck'en ikke virker?

Endret av Maxim!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Olavxxx skrev:

Jeg gav opp elkoen. Men er veldig fornøyd med Google nest hub som gir video visning. I tillegg er det jo vanlig googlehøyttalerne. Det er mye mer behagelig å høre snakket at noen ringer på.

 

Hei,

Jeg har også flere Google home enheter inkludert Google Nest Hub.
Men det er jo ikke poenget, Nest Hello skal virke med både mekaniske og elektroniske ringeklokker.
Elko ringeklokken er ikke annerledes bygget opp enn så mange andre ringeklokker.
Leter stadig etter et sted hvor jeg kan få noe teknisk support fra Google nest og få bekreftet at koblingsskjemaet er korrekt

Endret av Maxim!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert inn et 24v_ac rele... Og bruker releutgangene til styring ringeklokke... Enkelt og greit.... Ellers så er strøm forbruket ganske stort... Liten trafo = varm trafo... Brukte denne kjøpt på Kjell&Kompani... Releet kjøpt på Ebay... 11pins m/3x no/nc kontakerIMG_20200210_090524.jpg

#FTS#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, _OE_ skrev:

Jeg har montert inn et 24v_ac rele... Og bruker releutgangene til styring ringeklokke... Enkelt og greit.... Ellers så er strøm forbruket ganske stort... Liten trafo = varm trafo... Brukte denne kjøpt på Kjell&Kompani... Releet kjøpt på Ebay... 11pins m/3x no/nc kontaker

#FTS#
 

 

Hei,

Det er ikke mange opplysninger som følger med Nest Hello.

Hvor kobler du inn og hvilket signal styrer rele'et, har du et koblingsdiagram.
Vet du hva den lille Nest puck gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pucken tar ut ringesignalet... Hurtigklemmene er mellom trafo og nest hello... Ettersom det i USA er standard med 24VAC ringeklokke kommer det ut et 24VAC....husk at NestHello må ha 24VAC hele tiden ettersom cameraet er online 24/7....så hvis pucken ikke benyttes får du ikke ut ringesignalet... Og eventuelt ringeklokke tilkoblet vil ringe hele tiden ettersom nest hello trekker strøm hele tiden... Derfor må trafoen være relativt stor... Eller blir den varm9ca204dcc0c278f023527f7fbb538ba5.jpg

 

#FTS#

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, _OE_ skrev:

Pucken tar ut ringesignalet... Hurtigklemmene er mellom trafo og nest hello... Ettersom det i USA er standard med 24VAC ringeklokke kommer det ut et 24VAC....husk at NestHello må ha 24VAC hele tiden ettersom cameraet er online 24/7....så hvis pucken ikke benyttes får du ikke ut ringesignalet... Og eventuelt ringeklokke tilkoblet vil ringe hele tiden ettersom nest hello trekker strøm hele tiden... Derfor må trafoen være relativt stor... Eller blir den varm

 

Hei,

Takk for tegning.

I utgangspunktet burde det rele ikke være nødvendig hvis ting var som Nest skriver i deres dokumentasjon.

Pucken skal jo gjøre det samme, men skal prøve det.
Den Europeiske versjon av Nest Hello aksepterer spenning mellom 12-24V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du ikke ringesignalet er pucken unødvendig... Skal du ha ringesignalet er pucken nødvendig... Jeg prøvde med 12V ringetrafo og 24V ringetrafo... Det fungerte dårlig de brummet og ble veldig varme bare så det er sagt

#FTS#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, _OE_ skrev:

Trenger du ikke ringesignalet er pucken unødvendig... Skal du ha ringesignalet er pucken nødvendig... Jeg prøvde med 12V ringetrafo og 24V ringetrafo... Det fungerte dårlig de brummet og ble veldig varme bare så det er sagt

 

OK, så den trafo du referer til er ikke en desidert ringe trafo og har høyere kapasitet.
Min er på 12V - 0,7A altså rating på 8VA, men gir 17,7V ut også under belastning, så det er innenfor spec. til Nest Hello. Den blir heller ikke varm.
Jeg skal ha ringeklokke, har puck'en på plass (Se koblingsskjema lengre oppe i tråden) og har prøvd både med mekanisk ringeklokke og elektronisk.

Problemet er at pucken konstant sender spenning til ringeklokken.

Jeg lurer på om det er feil på puck'en?

 

 IMG_2726.thumb.JPG.c2ff1d8423a81b04202bc2266284089f.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.