Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hjemmeautomasjon for studenten?


Ullski

Spørsmål

Hei alle sammen!

 

Oppdaget forumet etter @Moskus var på TV for en tid tilbake, men har i det siste virkelig begynt å tenke på å prøve meg på litt automasjon her i huset også. Har sett at det er veldig mange dyktige folk her, og sikkert like mange meninger også ?

 

Problemet er at jeg er student og leier leilighet. Dermed er det litt begrensede muligheter for å trekke kabler, skifte ut dimmere osv. Budsjettet er selvfølgelig også en utfordring. Nå har jeg jo mer tid enn penger, så er forberedt på at jeg kanskje må velge litt billigere løsninger som ikke nødvendigvis bare er "plug and play". 

 

Fikk et "startkit" til jul som inneholdt 1 Hue bridge, 6stk hue RGB pærer, 1 hue bevegelsessensor og 1 Hue lysbryter/fjernkontroll (kan tas ut av rammen). Har også en Google home liggende fra før.

 

Jeg ser for meg i første omgang å få byttet ut resten av lyspærene i leiligheten. Sett litt på trådfri, da de er litt mer hyggelige i pris enn f. eks. hue. Kan også tenke meg sensorer i alle rom, og styring av temp alt etter om det er noen hjemme, tid på døgnet, osv. Det er montert Mill panelovner med wifi her, men har skjønt at jeg må ha stikk som slår de av og på. 
Idéene er uendelige her, men jeg skjønner jeg må begrense meg litt i starten, både pga. budsjett og for at ikke fruen skal slå seg helt vrang :P

 

Aller helst vil jeg bli kjent med noe som jeg også kommer til å bruke i større skala når studiene er ferdige og jeg flytter til noe jeg selv eier. Orker ikke å stå i en situasjon hvor jeg må gjøre absolutt alt på nytt i tillegg til å lære meg nye programmer om 1,5 år. Har derfor siktet meg inn på Homeseer + UZB1 (anbefalinger på forumet) kjørende på en Intel NUC jeg har liggende, men Homeseer er litt i overkant for hva lommeboken min kan tåle nå, så må nok spare litt før jeg får råd til den (tilbud i mai?). 

 

NUCen jeg har liggende har Windows nå, men lurte litt på å kjøre Linux på den. Er det noen fordeler å bruke Windows over Linux eller vice versa så lenge man er kjent med begge?

 

Og hvor kjøper dere utstyret for tiden? Hvilke nettbutikker (evt. fysiske) er anbefalt? Og er UZB1 fortsatt anbefalt?

 

Takker på forhånd for alle svar!

Endret av Ullski
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hvis du har lite penger (som er forståelig som student), så tror jeg ikke jeg ville anbefalt å starte med z-wave. Det blir stadig billigere, men likevel dyrt.

 

Har du mye tid, og lite penger foreslår jeg Home-Assistant på linux på NUC-en din, samt kanskje noen NodeMCU prosjekter? Jeg har ikke noe erfaring med det selv, kombinasjonen lite tid og medium med penger har nok mye av skylden, men viser til denne tråden: 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei! Kult med flere studenter som driver med hjemmeautomasjon i den grad vi kan. Jeg og flere av mine venner er også studenter med lave budsjetter. Vi har alle forskjellige integrasjoner ved hjelp av Home Assistant kjørende på en Raspberry Pi (får de ofte gratis via studiet). Vi har alt fra Philips Hue, Ikea Trådfri, og Xioami Aqara til Aoetec Nano Dimmers og annet Z-wave utstyr. UZB1 er fortatt anbefalt så vidt jeg vet, spesielt for Homeseer. Har vært veldig fornøyd med Aoetec Z-stick og kompisene har i tillegg Conbee (og Trådfri Hub) for ZigBee. Når det gjelder Windows/Linux så vil jeg tro en av de største fordelene med Linux i automasjonsverden er hvor utrolig mye enklere/bedre det er å kjøre Docker på UNIX-systemer.

 

Om du ikke vil betale for Homeseer enda anbefaler jeg å prøve Home Assistant, det var akkurat den situasjonen jeg var i, og er veldig fornøyd. Har hatt litt slit, men utrolig gøy, med å sette det opp. Kjøpte utstyr fra Tronika.no, men vurderer også å handle noe fra Intin - så har fått meg bruker der via dette forumet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 timer siden, Ullski skrev:

Har derfor siktet meg inn på Homeseer + UZB1 (anbefalinger på forumet) kjørende på en Intel NUC jeg har liggende, men Homeseer er litt i overkant for hva lommeboken min kan tåle nå, så må nok spare litt før jeg får råd til den (tilbud i mai?). 

Høres bra ut. :) La oss høre om @ZoRaC kan trylle litt...

... men det finnes gratisalternativer også som kan være verdt å sjekke ut. OpenHAB og Home Assistant er kapable, og hvis du har tid til rådighet kommer du langt med dem også. HomeSeer-ruta er nok mer behagelig og enklere over tid, men svir litt mer i lommeboka.

 

 

Jeg hadde gått av skaftet for en temperatursensor og en pluginmodul for å styre varmen på hybelen da jeg var student. Jeg hadde et gammeldags tidsur, og det passet aldri med den variable hverdagen som studentlivet gav, samt at i Trondheim var det sjeldent lurt å skru varmen helt av vinterstid da det kunne bli skikkelig kaldt for en vestlending.

 

Studenttilværelsen er vel en av de få situasjonene hvor det faktisk passer med smarte lyspærer (istedenfor smarte brytere, som jeg normalt vil anbefale). Ta en tur på Ikea og handle det du har råd til. :) 

 

For mer "alvorlige ting" som temperaturstyring hadde jeg spandert på meg Z-wave. Plugin-moduler og bevegelsessensorer kan du fint ta med deg når du flytter, akkurat som lyspærene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke glem Domoticz med tanke på hjemmeautomasjonssystemer.

 

http://www.domoticz.com/

 

Det fungerer utmerket i Windows og legger seg inn som en service (hører dere HomeSeer utviklere?!?!). Jeg hadde det oppe før jeg gikk over til HomeSeer. Hadde det ikke vært for at HomeSeer gir meg mulighet til å utvikle plugins i C# så hadde jeg muligens fortsatt kjørt det. Domoticz benytter seg av Lua (javascript avart tror jeg) for script. Eventuelt du kan kaste deg inn i repo og prøve litt (C++).

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, Moskus skrev:

La oss høre om @ZoRaC kan trylle litt...

 

Hehe, dessverre. Pleier å få en treukers 50% rabattkode fra HomeSeer når jeg holder hjemmeautomasjonskurs, men den siste gikk ut 28. Feb. Minikurset jeg holdt i går (50 min for 10 stk) ordnet jeg ingen rabattkode til...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

On 14/03/2019 at 23:49, Preference said:

Har vært veldig fornøyd med Aoetec Z-stick

Så en video av en som hadde denne. Så jo veldig grei ut, spesielt med pare-funksjonen via knappen.

 

On 14/03/2019 at 23:49, Preference said:

Om du ikke vil betale for Homeseer enda anbefaler jeg å prøve Home Assistant

Tror jeg skal gi Home Assistant et forsøk, i hvert fall i starten. Jeg fortsetter bare å sette av noen kroner til Homeseer, og hvis jeg bestemmer meg for å beholde oppsettet med Home Assistant så har jeg jo bare noen ekstra penger til utstyr :P

 

On 15/03/2019 at 08:46, Moskus said:

Jeg hadde et gammeldags tidsur, og det passet aldri med den variable hverdagen som studentlivet gav

Jeg har satt opp tidsstyring gjennom Mill sin app (forferdelig ustabil), men det er nøyaktig dette som blir problemet her også.

 

Tusen takk for alle tips. Stipendet kom i går, så nå går nok kvelden foran PCen til å finne utstyr og priser med påfølgende himling med øynene fra samboeren ?

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 16.3.2019 den 18.33, Ullski skrev:

Så en video av en som hadde denne. Så jo veldig grei ut, spesielt med pare-funksjonen via knappen.

Tja... i praksis er den sjeldent like hendig som det virker. Du kan f.eks. ikke kryptere når du bruker knappen for krypteringsnøkkelen ligger i programvaren, ikke i usb-saken.

 

Og "Network Wide Inclusion" fungerer supert, iallfall hvis man har et litt større nettverk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Med deler frå Kina kan du bygge ein enkel multisensor sjølv. Dersom du går for Home Assistant inkluderer den guiden alt du trenger for å sette den opp, men den kommuniserer via MQTT, så du kan bruke den i dei fleste system.

 

Du kan også kjøpe Z-wave-plugg og andre Z-wave-ting frå Kina. Du sparer penger, så lenge du husker å velge riktig frekvens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, autoola skrev:

Du kan også kjøpe Z-wave-plugg og andre Z-wave-ting frå Kina. Du sparer penger, så lenge du husker å velge riktig frekvens. 

 

Og så lenge du ikke er redd for at huset skal brenne ned... ? jeg har kjøpt mye fra AliExpress, men alt er batteridrevet, tar ikke sjansen på noe annet!

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 19/03/2019 at 20:41, ZoRaC said:

Og så lenge du ikke er redd for at huset skal brenne ned

Nei, tenkte å unngå det så langt det var mulig :P

 

Ser det finnes utallige mange forskjellige merker der ute. Ser Fibaro blir mye snakket om her på forumet, men hva annet er bra? Og hva bør man evt. styre helt unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.