Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alt plutselig borte?


Galder

Anbefalte innlegg

Jeg la merke til at ikke alt var som det pleier å være i går kveld da lysene i flere rom ikke var dimmet til riktig lysstyrke, og tenkte at det var pcen som hadde slått seg av eller restartet i løpet av natten (for jeg så at det hadde skjedd noen timer før). 

 

Men da jeg sto opp til morgenen i dag og kikket på Homeseer så var alt borte.. Alle devicer, alle eventer osv.. Kun RFXCOM er igjen..

 

Hva i all verden kan ha skjedd, og er det noen måte og tilbakestille den på? 

Jeg legger ved en screenshot av hvordan den ser ut nå, og så startuploggen.

 

Synes dette virker superskummelt, for er jo veldig mye jobb og sette alt opp med tanke på devicer, instillinger, events osv..?

 

 

nr1.thumb.jpg.7376efd74cef03bb26f32ac3605670d7.jpgStartup.log

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner.. Så har en ikke tatt en manuell backup så er det ingen måte og "gå tilbake"?

Og er det ofte at alt plutselig bare forsvinner som nå? Er det sånn som skjer når for eksempel det kommer en ny oppdatering som installerer seg selv?

Detter jo utrolig frustrerende..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det samme hos meg i går kveld - alle noder var borte (jeg sjekket ikke eventer)
Jeg gjorde ikke så mye research - det første jeg gjorde var å disable / eneble Z-wave plugin, og etter et par nervepirrende minutter var alt på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du på Windows eller Linux? På Linux vil en enkel tar av /usr/local/HomeSeer lage en god backup for deg, og for Windows tror jeg de anbefaler å bruke BLBackup.


BLBackup er en plugin, og den fungerer forsåvidt også for Linux. Problemet er at på Linux så mistet jeg alt av owner/filepermissions da jeg tok en restore, så det ble litt jobb å finne ut av det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Windows 10, og jeg klarte å finne tråden med backup programmet. 

Så jeg skal se og få ordnet det når jeg kommer hjem ?

Men jeg synes det er litt rart at Homeseer ikke har en enkel backup funksjon innebygd, skulle ikke tro at det var så veldig komplisert.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Galder skrev:

Men jeg synes det er litt rart at Homeseer ikke har en enkel backup funksjon innebygd, skulle ikke tro at det var så veldig komplisert.

Det er en enkel backup funksjon innebygget, men det er litt avhengig av hva som mangler... Se under Tools -> Setup og prøv med noen av konfigurasjonsfilene i nedtrekksmenyen.

 

Men: TA EN BACKUP AV HELE HS3-MAPPEN NÅ MED EN GANG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Galder skrev:

Takk for opplysningen, da gleder jeg meg til  å komme hjem fra jobb for å se om det løser problemet. Det hadde jo spart meg for endel timers arbeid for å si det sånn ?

 

Lykke til - håper det ordner seg ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke vanskelig å lage noe automagisk backup, men min erfaring når man driver med utvikling er at slike ting fort blir glemt siden man har mer enn nok å gjøre med alt det andre som "bare skal funke". Og når det i tillegg er eksterne som har laget en gratis plugin for slikt så tror jeg at man stryker det fra lista. 

 

Jeg håper det er så enkelt som Moskus foreslår, men uansett hva du gjør så:

Start med å ta en kopi av hele HomeSeer katalogen med alle underkataloger og legg kopien på ett annet sted(minnepinne/skyen/anne disk)!

 

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en korrupt databasefil. Det kan skje i forbindelse med Windows updates f.eks. 

 

Sjekk i mappen «C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\Data\». Det skal være opptil 10 varianter av «HomeSeerData.hsd» der. Stopp HS, bytt navn på «HomeSeerData.hsd» til «HomeSeerData.old». Ta så den nyeste av de andre filene og bytt navn til «HomeSeerData.hsd». Start så HomeSeer på nytt. Kan være du må prøve den nest nyeste om det ikke hjelper. 

 

Husk å ta en backup av hele HomeSeer-mappa først!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde og deaktivere og aktivere z-wave plugin'en, og jeg har prøvd å dåpe om noen av de andre databasefilene osv. Men alt ser ut til å være borte. 

Men satser på at jeg klarer å sette opp alt fortere enn det tok og gjøre alt første gangen (da tok det flere dager..).

 

Men fremover så vil jeg altså ta en kopi av hele Homeseer mappa, som ekstra sikkerhet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er vanskelig å bli klok på.

 

Jeg trodde nå at jeg måtte legge til alle nodene manuelt som første gangen, men da jeg trykte legg til og trykket noen ganger på veggbryteren, så ser det ut som om den la inn alt som var inne fra før? Men det kom jo selvfølgelig opp en haug med feilmeldinger om ditt og datt kunne ikke bli opprettet, så nå har jeg jo ikke kontroll på noe.

Men det ser ut til at alt er på plass under  "Devices", men alt mangler jo sef navn og beskrivelse osv. Så det må jo gåes igjennom. 

 

Men er det normalt at når en starter på scratch at alt en har hatt inne blir funnet og lagt til, slik at en ikke må legge til hver enkelt som første gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ut som om det har kommet flere devicer enn forrige gang. Mange devicer gjør det jo bare mer uoversiktlig. 

Jeg legger ved et screenshot hvor en ser to Fibaro Dimmer 2.

Jeg nummererte devicene nedover, så hva er det dere anbefaler og gjøre med de?

Er det slik at en bare kan skjule alle utenom 1, 2 og kanskje 8? Er det noe poeng i å slette noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da skal jeg skjule de fleste for å få litt mer orden i kaoset :)

 

Men ett annet spørsmål.. I går rett etter at jeg opprettet alle nodene igjen så fikk jeg all data fra devicene.

Som en ser av screenshoten så fikk jeg feks opp hvor mange watt som blir brukt (pnkt. 11). 

Nå er det blankt der, og sånn er jeg ganske sikker på at det var før hele systemet var nede også. Er det noen grunn til at strømforbruk feks ikke vises?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig rart, for det fungerer på to andre noder, samme type Fibaro Dimmer 2. Så det skulle ikke være noe andre konfigurasjoner.

Men det er jo ikke all verdens undergang hvis det ikke virker, men bare rart at det kommer opp på noen noder, og ikke andre da de tilsynelatende skulle være "like".

 

Her er to screenshot:

 

1.thumb.jpg.0a147ac081b38c8005725ba788152d39.jpg

 

 

2.thumb.jpg.851cf4be2f5c6ff6f37cbef9ba1c34b0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Galder skrev:

Her er to screenshot:

Jo, men hvordan ser det ut under "Associations" på Z-wave-tab'en?

 

48 minutter siden, Kubegutt skrev:

Ang backup. Når man gjør denne manuelle backupen, hva tar man egentlig backup av da? 

Det er vel primært ini-filer og config-filen. Hele mappen er nok et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Moskus said:

Jo, men hvordan ser det ut under "Associations" på Z-wave-tab'en?

 

Det er vel primært ini-filer og config-filen. Hele mappen er nok et bedre alternativ.

 

Er vel det jeg gjør i BLBACKUP. 

 

R
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 14.50, Moskus skrev:

Jo, men hvordan ser det ut under "Associations" på Z-wave-tab'en?

 

 

 

Beklager, jeg har vært litt borte.

Her er det som står under z-wave og associations ?

 

1.thumb.jpg.4b4b6b86da4332ce982132aad9faf3a9.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.