Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Helt fersk i gamet: Røykvarslere og ovner i byleilighet


Gullars

Spørsmål

Hei.

 

Jeg har per i dag ingen «smarte» artikler i leiligheten, men ønsker å komme i gang, og da helst med en basis infrastruktur som det er enkelt å bygge videre på.

 

Jeg har en tradisjonell bygårdsleilighet på 90 m2 i Oslo med to stuer, kjøkken, soverom, gang og bad. I første omgang vurderer jeg følgende:

  • Seriekoblede røykvarslere i alle rom utenom bad (5 stk). Grunnet høy takhøyde (3,5m) ønsker jeg en røykvarsler som kan slås av via app dersom for eksempel den går av som følge av matlaging. Det er litt stress å måtte hente gardintrapp når det skjer.
  • Aller helst vektertjeneste tilknyttet røykvarslerne.
  • Smarte ovner på kjøkken, i de to stuene og på soverommet.

 

Praktisk sett ønsker jeg meg aller helst én app med et bredt økosystem av smarte artikler, slik at jeg har alt på ett sted og fint kan utvide i fremtiden. Er dette «riktig» strategi, eller er det bedre å gå for én app for røykvarsling, én app for varmestyring osv.?

 

Jeg har sett på Homely, ettersom de tilbyr vektertjeneste for 99,- per mnd, men da ryker vel ønsket om én app med et bredt økosystem? Jeg er heller ikke sikker på om røykvarsleren deres (Develco) kan slås av direkte i appen (finner ingenting i brosjyrene rundt omkring på nett). Er det eventuelt andre muligheter for å koble på vektertjeneste?

 

Håper noen kan hjelpe en nybegynner i gang her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hva er det du ønsker å gjøre? Hvor mye tid har du til rådighet? Hvor teknisk er du?

Hvorfor en app? I så fall hva ønsker du å kunne utføre med appen?

 

Det er ganske mange variabler her.

 

 

Jeg ville nok ha begynt i det små.

Billigste veien er en avdanket nesten lydløs pc, evt. kjøpe en billig NUC og en RFXtrx433e. Eventuelt en Homey?

Gitt at ovnene dine holder samme temperatur etter strømbrudd.

I tillegg termometre som går over 433MHz og RFXtrx kjenner + f.eks. og av/på plugger som også bruker 433MHz (Nexa eller noe lignende). Bare pass på at pluggene tåler høyere antall watt enn ovnene drar.

Da kan du benytte tempen fra termometre til å slå av pluggene (bare pass på at "slå på" temp ligger noen grader under "slå av" temp så du slipper tilstander hvor pluggene går av og på med sekunders mellomrom)

 

Etter du har kommet igang med dette er det bare å la det vokse....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er mulig at jeg misforstår noe her. I utgangspunktet ønsker jeg det så enkelt som mulig. Jeg har stort sett Apple-produkter, og tenkte derfor å benytte meg av Apple Homekit. Men ser at utvalget der er forholdsvis dårlig på komponentsiden. Vurderte derfor Google eller Amazon, eller noe helt annet for den saks skyld.

 

Jeg ønsker ikke å bygge/programmere noe selv, men ta utgangspunktet i et eksisterende og etablert økosystem der jeg enkelt kan legge til nye enheter i en apppå mobilen og styre alt derfra. Teknisk kompetanse er grei, men jeg vil likevel ha det enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, Gullars skrev:

apppå mobilen og styre alt derfra

 

Så du ønsker egentlig ikke en smarthusløsningen, men en fjernstyrt-hus-løsning? 

 

Røykvarlserne er det vel så sjelden man skal gjøre noe med, så der ville jeg vurdert Nest og fått de i sin egen app. Da gjenstår bare varme og da kan du f.eks gå for Mill-ovner. Da får du varmen i en egen app, men hvis du ikke skal ha noe lys eller andre ting sammen med dette, så duger nok Mill. Alternativt kan du gå for f.eks FutureHome og pluginmoduler til panelovnene, da kan man utvide med lys og sånt senere. SmartThings er vel også en mulighet, men litt usikker på hvor avansert den er å sette opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.