Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant skole: Del1 - Hva er det, og hva er det ikke


Anbefalte innlegg

Etter tilbakemeldinger erstatter jeg original tekst med noe enklere, og vil gjøre fremtidige leksjoner noe enklere og litt mindre tekst. 

 

Det første som er viktig å understrekene Home Assistant er ikke pr definisjon et produksjonssystem, så oppdateringer er ikke nødvendigvis bakoverkompatibelt. Derfor er det svært viktig å være bevisst på å både lese endringer og ta backup før du prøver en ny oppdatering. 

 

Disse begrepene er sett fra Home Assistant-perspekiv.

 

HA = Home Assitant = Selveste navnet på programvaren -> Dette vil på folkemunne bli kalt for "Home Automation".

HASS = Home Assistant programvaren = Selveste programvaren som installeres på noen platform på noen måte, men gjort manuelt med python f.eks i venv. Denne støtter ikke "addons".

HASSIO = Home Assistant programvaren som er prebygget i docker = Selveste programvaren som installeres automatisk i docker med deres script. Du kan ikke installere denne i docker selv (vel du kan, men den krever andre bindinger, så ikke installer docker og installer hassio), men for enhelthetens skyld sier vi at en ikke kan. Denne støtter addonds

ADDONS: Ren programvaren som kjører i en seperat docker container i samme docker-nettverk som Home Assistant. HASSIO inneholder noen få optimaliserte addons.

 

 

Derfor er det TO grunnmodeller som brukes til Home Assistant, HASS og HASSIO. Når noen refererer til HASSIO refereres det til docker-versjonen som er prebygget, og inneholder addons, samt "hassio"-menyvalg i sidemenyen. 

 

HASS kan installeres hvor som helst, inkludert docker. At HASS er installert i docker betyr IKKE det er hassos. 

 

Utenom dette finnes det flere grunnsystemer som hassbian, hassos etc, men dette er ikke selvestse programvaren, men laget ovet.

 

 

Endret av aleks
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, aleks skrev:

HA = Home Asssitant = Selveste navnet på programvaren

 

Jeg vil si at HA = Home Automation, altså «hjemmeautomasjon». De gangene jeg skriver «HA» mener jeg generelt automatisering og ikke noe konkret programvare. Hvis jeg mener Home Assistant skriver jeg HASS. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dette er mest riktige beskrivelsen av begrepene:

 

  • Home Assistant = a python program that runs anywhere
  • Hassbian = Raspberry Pi Debian (Raspbian) + Home Assistant running in a Python virtual environment. This is like a traditional Linux setup, is how you would run any other Python program.
  • HassOS = A custom OS by the HA team that treats the Pi more like an embedded device/appliance for exclusively running Home Assistant.
  • HassIO = Home Assistant containerized to run on HassOS or regular Docker. Has some extra features like installing other programs as 'Addons' through the Web UI, easy backups, etc.
  • Docker = Software for running applications in containers. You can deploy both HassIO or just regular Home Assistant this way
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt rett, men det er disse begrepene jeg ser over og over, så tenkte å klargjøre "gjengs spørsmål" om hva som er hva. HA, HASS og HASSIO går omhverandre og er ekstremt forvirrende. Home Assistant prøver å komme seg bort fra "HA", men det foreligger enda der. 

 

HA ER for de flere Home Automation, but i HA betydde det Home Assistant, derfor forvirringen.

 

Etter min mening burde de holde seg til et navn og ikke 4 hehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hoppet over å prøve å fortelle hva HomeSeer er. Det er ikke det dette skal handle om, og jeg synes i tillegg du bommer godt på beskrivelsen. Det er tydelig at du ikke ble venn med HomeSeer, og det er selvfølgelig OK det. Alle skal ikke like alt. Men skal du sammenligne HS3 mot Home Assistant, så må du også ta med deg alle de andre alternativene også. Det er unødvendig mye jobb. 

 

Hold deg kun til Home Assistant, og prøv å være så objektiv du kan. :) 

Hopp over alt annet, så blir det også lettere å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Dennis87 said:

Enig med Moskus. En Home Assistant skole bør bare fokusere på Home Assistant og ikke noen andre systemet :) Bør også bruke riktige begreper slik som daniel iversen lister opp over. 

 

Jeg har nå endret, til noe enklere.

 

Men jeg tror dere tar litt feil når dere mener begrepene ikke er korrekte. Husk dette er fra perspektivet Home Assistant hvor HA betyr Home Assistant, HASS betyr noen versjon som ikke er HASSIO, selv om den kjører i docker (mao hvis en trigger python-scriptet manuelt på noen måte, venv, direkte, docker etc), mens HASSIO betyr bare et docketoppsett basert på docker med en watchdog og addons som kjører i egne docker containere.

 

hassbian og hassos har ingenting med HASS eller HASSIO å gjøre (programvaren), det er to platformer de kjøres på. 

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, daniel.h.iversen said:

Tenker dette er mest riktige beskrivelsen av begrepene:

 

  • Home Assistant = a python program that runs anywhere
  • Hassbian = Raspberry Pi Debian (Raspbian) + Home Assistant running in a Python virtual environment. This is like a traditional Linux setup, is how you would run any other Python program.
  • HassOS = A custom OS by the HA team that treats the Pi more like an embedded device/appliance for exclusively running Home Assistant.
  • HassIO = Home Assistant containerized to run on HassOS or regular Docker. Has some extra features like installing other programs as 'Addons' through the Web UI, easy backups, etc.
  • Docker = Software for running applications in containers. You can deploy both HassIO or just regular Home Assistant this way

 

Nei, dette blir feil fordi dette sier ingenting om HASSIO vs HASS. Dette sier noe om hvilke plattformer de kjører på. Det er jo derfor HA ble først brukt til å beskrive home assistant, ble forvirrende da ha egentlig er home automation, så begynte de å bruke HASS som en forfortelse for HomeASSistant, så kom hassio. Skulle jeg skrevet om plattformer, hvordan installere HASSIO eller HASS hadde det du nevner korrekt beskrivelse av plattformene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dette er mest riktige beskrivelsen av begrepene: 

 

 

  • Home Assistant = a python program that runs anywhere
  • Hassbian = Raspberry Pi Debian (Raspbian) + Home Assistant running in a Python virtual environment. This is like a traditional Linux setup, is how you would run any other Python program.
  • HassOS = A custom OS by the HA team that treats the Pi more like an embedded device/appliance for exclusively running Home Assistant.
  • HassIO = Home Assistant containerized to run on HassOS or regular Docker. Has some extra features like installing other programs as 'Addons' through the Web UI, easy backups, etc.
  • Docker = Software for running applications in containers. You can deploy both HassIO or just regular Home Assistant this way
Innspill til begreper (og litt hjelp på veien fra dere...?)

Jeg har nå installert Home Assistant i virtuell Python på OSX.

Home Assistant kjører og jeg kan konfigurere med Config Yaml-fila.

Så mangler hass.io-menypunktet i Home Assistant, og jeg lurer på hva jeg skal forholde meg til...

For meg så kjører HASS (Home Assistant)

Men så mangler jeg menypunktet hass.io og den dukker ikke opp med hassio: i config, heller.

Så leser jeg om hass.io, blant annet i denne tråden og blir bare enda mer forvirra...

Hjelp?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Kråkerøymannen said:

Innspill til begreper (og litt hjelp på veien fra dere...?)

 

Jeg har nå installert Home Assistant i virtuell Python på OSX.

 

Home Assistant kjører og jeg kan konfigurere med Config Yaml-fila.

 

Så mangler hass.io-menypunktet i Home Assistant, og jeg lurer på hva jeg skal forholde meg til...

 

For meg så kjører HASS (Home Assistant)

Men så mangler jeg hass.io og den dukker ikke opp med hassio: i config, heller.

 

Så leser jeg om hass.io, blant annet i denne tråden og blir bare enda mer forvirra...

 

Hjelp?

 

Det er her det fort blir forvirring da å installere home assistant virtuellt gjør du ikke installerer "hass.io eller hassio". Grunnen er hass.io/hassio er et sett av docker-containere som styrer "seg selv". Med mindre du ønsker "addons" så vil du ikke ha noe konfig-opsjoner for å få denne hassio-valget.

 

Det du har gjort er å installere programvaren home assistant aka ha aka hass. Denne kjører direkte i python og støtter ikke addons. Det positive er det er enklere å debugge den versjonen du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Det er her det fort blir forvirring da å installere home assistant virtuellt gjør du ikke installerer "hass.io eller hassio". Grunnen er hass.io/hassio er et sett av docker-containere som styrer "seg selv". Med mindre du ønsker "addons" så vil du ikke ha noe konfig-opsjoner for å få denne hassio-valget.
 
Det du har gjort er å installere programvaren home assistant aka ha aka hass. Denne kjører direkte i python og støtter ikke addons. Det positive er det er enklere å debugge den versjonen du har.

Så høres det ut som jeg skal installere på annet vis, altså ikke i et virituelt miljø.
... eller er det ikke mulig? På OSX/Darwin?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kråkerøymannen said:


Så høres det ut som jeg skal installere på annet vis, altså ikke i et virituelt miljø.
... eller er det ikke mulig? På OSX/Darwin?


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Er målet ditt å ha det selvstyrte "hass.io / hassio" miljøet eller bare ha home assistant installert? (altså du ønsker det miljøet som har addons etc?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Kråkerøymannen said:


Ønsker vel hassio, ja... (?)
Med addons


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Da har du to opsjoner

 

1. Installer ubuntu/debian direkte på maskinen og installer hassio ved følgende script: https://github.com/home-assistant/hassio-build/tree/master/install

2.1 Installer en VM på mac-en du har, installer ubuntu / debian og samme script: https://github.com/home-assistant/hassio-build/tree/master/install

2.2 Installer en VM på mac-en og kjør HassOS på den som har preinstallert hassio

 

Når jeg ser på ressursbruk er faktisk VM ikke et dårlig valg. Da sitter du på en clean maskin du enkelt kan klone og leke deg med uten å ødelegge home assistant.

 

 

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Da har du to opsjoner
 
1. Installer ubuntu/debian direkte på maskinen og installer hassio ved følgende script: https://github.com/home-assistant/hassio-build/tree/master/install
2.1 Installer en VM på mac-en du har, installer ubuntu / debian og samme script: https://github.com/home-assistant/hassio-build/tree/master/install
2.2 Installer en VM på mac-en og kjør HassOS på den som har preinstallert hassio
 
Når jeg ser på ressursbruk er faktisk VM ikke et dårlig valg. Da sitter du på en clean maskin du enkelt kan klone og leke deg med uten å ødelegge home assistant.

Tips om VM...?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.