Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noder kommuniserer nesten bare direkte


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Hus på 115 kvm, fordelt over 2 etasjer.

Har en UZB1 koblet i en Raspberry Pi som står sentralt plassert rett under taket i 1. etg.

Tok en kikk i Z-Seer nå og ser at av mine 28 noder så er det bare 3 stk som benytter mesh (og da bare via 1 annen node), mens resten går direkte mot UZB1:

image.thumb.png.8dcd35e58019f0554ef5ffbd62636993.png

 

Er det normalt at så mange oppnår direktekontakt? Eller er jeg heldig med plassering av UZB1, materialer i veggene, størrelsen på huset, osv? 

Det sies jo at Z-wave blir bedre/raskere når man får flere noder, fordi da får man utnyttet mesh, men hos meg ser vel ikke det ut til å ha særlig betydning... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

Er det normalt at så mange oppnår direktekontakt? Eller er jeg heldig med plassering av UZB1, materialer i veggene, størrelsen på huset, osv? 

Det sies jo at Z-wave blir bedre/raskere når man får flere noder, fordi da får man utnyttet mesh, men hos meg ser vel ikke det ut til å ha særlig betydning... :P 

 

Har tilnærmet samme "luksusproblemstilling" som deg ?. Etter en omplassering av UZB1 fikk jeg også nesten bare direktekontakt (også der det før var mange hopp). Har bra "opplevd" hastighet, samt målt hastighet/Ping ifølge Z-Seer.

 

Mesh er jo bra det der det er behov, men ved direktekontakt blir det vel slik sett overflødig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ZoRaC skrev:

Er det normalt at så mange oppnår direktekontakt? Eller er jeg heldig med plassering av UZB1, materialer i veggene, størrelsen på huset, osv? 

Det sies jo at Z-wave blir bedre/raskere når man får flere noder, fordi da får man utnyttet mesh, men hos meg ser vel ikke det ut til å ha særlig betydning... :P 

Stort sett det jeg så da jeg gikk over til Z-NET med gunstigere plassering for noen år siden. De aller fleste tilfeller er det direkte kontakt. Men ikke alltid, og da er det greit at mesh'et raskt og effektivt kan sende beskjeder videre.

 

Den korteste strekningen mellom to punkter er rett linje. Dette er altså bare en fordel. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.