Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Byttet hus...Eaton, xComfort, Sensio


Anbefalte innlegg

Hei!

Var en periode aktiv her inne, prøvde ut forskjellige systerm i mitt forrige hus.
Vi måtte flytte, og i det nye huset er alt av lys styrt med xComfort via Sensio. Bare i stue er det satt opp 9 grupper med individuell dimming... Så helt klart lagt mye ned i dette anlegget av tidligere eier og elektrikker...

 

Men jeg ser at her inne er det ikke mange som bruker xComfort og Sensio. Er det noen her som har erfaringer med dette? Hva tenker dere om Sensio og xComfort?

 

Har en lisens på Homeseer, men vet ikke om jeg tørr begynne å kjøre flere systemer. Viktigste er jo at fruen er fornøyd, altså at alt bare virker.

 

Kjekt å høre om noen har en kommentar.

 

mvh Runar

Endret av tonheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensio er et ganske så solid og stabilt system. xComfort har også veldig gode komponenter, fordelen med xComfort komponenter er at en kan lagre data i hver node. Feks så kan en ha en bryter til 2 noder å programmere hva som skal skje hvis bryter trykkes på. Skal de gå til 40%? Skal de bruke 10 sekunder på å komme der? Alt settes i hver node for hver bryter Du kan ha direkte forbindelse fra bryteren til godt over 100 noder.

 

Ubegrenset hopp i mesh, kan dirigere veien selv, anlegg på over 100 komponenter bare fungerer med en gang uten problemer.

 

Problemet er prisen

 

Sensio kontroller kommer ofte inn kun for ha en mobilstyring og selvfølgelig noe logikk. (litt begrenset)

 

Sensio kontroller har noe ulemper:

- Dyr

- Ingen kontroll (alt av plugins må lages av Sensio folka)

- Må betale mnd abonnement for fjernstyring

- Kan ikke programmere/legge til nye xComfort komponenter via Sensio, men da via eget RF program (xComfort RF) med egen dyr USB stikke.

 

Du kan anskaffe deg en raspberry pi med Razberry2 eller en lisens UZB1.

Installer Sensio sin Z-way programvare som igjen lar deg legge til Z-wave komponenter til Sensio.

Så har du ihvertfall det ?

 

https://old.sensio.no/brukerveiledning-sensio-z-wave-pa-raspberry-pi/

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Sent svar på gammel tråd her...

 

Jeg installerte også hele huset med Xcomfort og er superfornøyd med det. Eneste problemet er kontrolleren der man har måttet forholde seg til enten Sensio eller Eaton sin egen Smart Home Controller. Jeg har brukt begge men synes det blir veldig begrenset. Ja, man kan bruke en RPI og Z-Way for å få zwave støtte på Sensio men da må man betale lisens for enda en kontroller på 1900,- + MVA.

 

Valget mitt falt på IP-Symcon. Ekstremt bra software som er kan kobles opp mot alt som kan gå og krype av systemer og sannsynligvis det eneste bortsett fra de 2 nevnt over som kan brukes mot Xcomfort.

Har installert det på en RPI og bruker USB dongler til å kommunisere med de forskjellige systemene, ckoz-00/14 for Xcomfort, Aeotec Z-Stick for Z-Wave, og skal snart gå til innkjøp av en zigbee dongle for styring av Ikea Trådfri.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.