Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Valg av smarthus-system


PetterMV

Spørsmål

God kveld, mitt navn er Petter og min familie og jeg skal overta et hus i høst hvor jeg etterhvert ønsker et Smarthus-system. Det er per i dag installert en Nibe F1145 bergvarmepumpe i huset som kan styres via NIBE Uplink så min tanke er å bruke denne sammen med strøm fra Tibber samt Tibber Easee ladeboks med smartlading og lastbalansering. Da bør varme-regulering være i boks, men ønsker også å integrere dette med belysning og mulig alarm(har Verisure i dag men åpen for annet), værstasjon, solskjerming etc over tid så trenger da å starte med en smarthus-hub av noe slag. Noen problemstillinger:

 

- Huset er på 570 kvm  med betongvegger og etasjeskiller i betong. Hvordan går dette med Z-wave eller 433 MHz, trenger man ekstra "forsterkere" slik som med WiFi? Pleier enhetene å fungere i "Mesh"? Er det noen systemer som er bedre enn andre når det kommer til range? Ang WiFI blir det nok til å kjøpe et mesh-nettverk (blir nok minimum 5 noder) for å sikre dekning over hele huset. 

 

- Huset har også et innendørs svømmebasseng(rom på ca 100 kvm) som for tiden er ute av drift, men håper med tid og stunder vi kan få dette opp og gå med nytt utstyr og enten solfangere eller luft-vann-varmepumpe (hvis det ikke er kapasitet på gjeldende bergvarmepumpe). Hvilke systemer finnes hvor dette kan integreres med NIBE Uplink og Tibber Easee ladeboks for elbil?

 

- Jeg er elektronikkingeniør av utdanning og jobber endel med data og elektroniske systemer så kan noe programmering og elektronikk, men ønsker ikke noe altfor komplisert da hverdagen er hektisk og jeg er redd jeg blir sittende fast i tidsklemma hvis oppsettet tar altfor lang tid. Hva anbefales til en som har noe kunnskap om programmering og elektronikk men som likevel er greit å komme i gang med uten å være for komplisert og tidskrevende og dyrt men samtidig fremtidsrettet?

 

- Har en kamerat som er elektriker som anbefaler Delta Dore, men jeg finner  lite om dette systemet her i Norge. Noen som vet hva grunnen til dette er, er det for dyrt, for gammeldags eller  rett og slett bare litt utilgjengelig her i Norge? 

 

- Skal bytte ut hele sikringsskap med et nytt skap på 3 x 200A fordelt på to målere (en egen en for utleieleilighet). Er det noe jeg spesielt elektrikeren bør klargjøre i sikringsskapet for smarthus siden vi nå skal bytte ut hele skapet uansett?

 

Beklager mange spørsmål og på forhånd tusen takk for svar :-)

 

- Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Z-wave mesher, så der er ikke rekkevidde noe problem. 

 

Delta Dore har jeg aldri hørt om i de 10+ årene jeg har syslet med hjemmeautomasjon, men basert på det jeg leser på forum ville jeg holdt meg unna. Virker proprietært og tungvint med lite grad av automasjon. 

 

Jeg hadde gått for Z-wave gen5 enheter. Også er det bare å velge «fritt» hva slags styringsenhet man vil ha. 

Har du mulighet til å ha en PC (eller RPi) gående 24/7 ville jeg valg Homeseer 3. (Eller kanskje OpenHAB hvis du er datakyndig og har tida... :) )

Har du Mac: Indigo. 

Vil du ha en egen hub uten å «styre» med PCer ol. så kan du kikke på Fibaro eller Vera. 

 

Har hatt alle disse systemene selv, og alle har sine fordeler og bakdeler, men jeg faller tilbake på Homeseer for mitt bruk som det beste. 

 

Til sist: definer hva du vil ha. Skal du ha et «smarthus» som du bare skal styre fra mobilen, eller skal du ha et hjem som er automatisert?

Det første er «enkelt» å få til. 

Det siste er noe vanskeligere og tidkrevende, men også mye artigere og praktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, PetterMV skrev:

- Huset er på 570 kvm  med betongvegger og etasjeskiller i betong. Hvordan går dette med Z-wave eller 433 MHz, trenger man ekstra "forsterkere" slik som med WiFi? Pleier enhetene å fungere i "Mesh"? Er det noen systemer som er bedre enn andre når det kommer til range? Ang WiFI blir det nok til å kjøpe et mesh-nettverk (blir nok minimum 5 noder) for å sikre dekning over hele huset. 

Betong kan bli et problem. Ofte vil det gå bra, Z-wave mesher utmerket, men med mye betong innvendig så kan det bli utfordringer.

 

Du kan iallfall vite at HomeSeer støtter flere interface'r i samme installasjon. Enten kan man sette inn et sekundær-interface lenger unna (f.eks. via en RPi), eller så kan den være master-interface i et nytt nettverk. I HomeSeer vil du ikke merke forskjell om enhetene er i det ene eller andre nettverket.

 

433 Mhz løses på samme måte. RFXtrx433-ere på en RPi plassert på strategiske steder, gjerne med oppgraderte antenner.

 

 

9 timer siden, PetterMV skrev:

- Huset har også et innendørs svømmebasseng(rom på ca 100 kvm) som for tiden er ute av drift, men håper med tid og stunder vi kan få dette opp og gå med nytt utstyr og enten solfangere eller luft-vann-varmepumpe (hvis det ikke er kapasitet på gjeldende bergvarmepumpe). Hvilke systemer finnes hvor dette kan integreres med NIBE Uplink og Tibber Easee ladeboks for elbil?

Det finnes en API for NIBE Uplink. HomeSeer har ikke integrasjon, det er mulig Home Assistant har men sist noen sjekket var ikke denne 100% til å stole på.

 

Tibber Easee kan vel (enn så lenge?) styres av Tibber selv. Får de styring på plass via API, så kan den selvfølgelig integreres i TibberSeer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for raske og gode svar! Da konkluderer jeg med at jeg holder meg unna Delta Dore, så bestiller jeg en RPi og HomeSeer-lisens og kjører på med Z-wave gen5-produkter. Bruker da Tibber-appen til å kontrollere Nibe og Easee til å begynne med også får vi se hvor det bærer etterhvert. Gleder meg til å begynne å teste ut dette. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Den pleier å være til halv pris i mai. :) Så om du venter 1-2 uker før du installerer 30-dagers trial, så kan du kjøre trial til tilbudet starter. :) 

 

Takk for godt tips, tar ikke over huset før rundt September så da venter jeg med å kjøpe den til Mai ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Øyvind skrev:

Har ikke prøvd den, og om @Moskus sier den ikke er til å stole på er det sikkert riktig.

En kjenning som prøvde den fikk den først ikke til og så fikk han ikke pålitelige data... men jeg har ikke mer kjennskap til det enn det. Var visst en del frustrasjon på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, PetterMV skrev:

Tusen takk for raske og gode svar! Da konkluderer jeg med at jeg holder meg unna Delta Dore, så bestiller jeg en RPi og HomeSeer-lisens og kjører på med Z-wave gen5-produkter. Bruker da Tibber-appen til å kontrollere Nibe og Easee til å begynne med også får vi se hvor det bærer etterhvert. Gleder meg til å begynne å teste ut dette. 

Et tips: når du har funnet hvilke Z-wave produkter du tenker å kjøpe, sjekk litt på forumet til Homeseer, eller her på hjemmeautomasjon.no for å se erfaringer fra andre brukere.

En av de få bakdelen med Z-wave er at ikke alle enheter nødvendigvis automatisk er støttet fullt ut av styresystemet. Basisfunksjoner fungerer stort sett utmerket, men «tilleggsfunksjoner» kan det hende ikke fungerer. 

F.eks. man kjøper en lysbryter med strømmåler, som ikke er «støttet» av Homeseer. Da vil mest sannsynlig lysbryteren fungere, men kanskje ikke strømmålingen fungerer. 

 

Homeseer støtter «det meste» fult ut, men ville uansett googlet litt for å være sikker på at det du kjøper gir deg det du vil ha. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
16 minutter siden, Sleepy81 skrev:

En av de få bakdelen med Z-wave er at ikke alle enheter nødvendigvis automatisk er støttet fullt ut av styresystemet. Basisfunksjoner fungerer stort sett utmerket, men «tilleggsfunksjoner» kan det hende ikke fungerer. 

F.eks. man kjøper en lysbryter med strømmåler, som ikke er «støttet» av Homeseer. Da vil mest sannsynlig lysbryteren fungere, men kanskje ikke strømmålingen fungerer. 

Det handler nok mest om å finne riktige innstillinger. Det hender at HS ikke konfigurerer enhetene riktig, men en endring i f.eks. assosiasjoner kan fikse det.

 

HomeSeer selv sier at at alle sertifiserte noder skal være støttet, og blir konfigurert slik den blir spurt om å bli konfigurert når den legges til. Men vi ser jo at f.eks. to Dimmer 2 med ulik firmware kan bli lagt inn forskjellig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du har nok rett i det. Som vanlig. :)

Men hvis man har en enhet som «ingen andre har» så kan det være et lite puslespill å sette det opp riktig, og få det til å fungere. 

Så jeg vil uansett gått for enheter som folk har gode erfaringer med, så slipper man mye knoting. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Sleepy81 skrev:

Du har nok rett i det. Som vanlig. :)

Men hvis man har en enhet som «ingen andre har» så kan det være et lite puslespill å sette det opp riktig, og få det til å fungere. 

Så jeg vil uansett gått for enheter som folk har gode erfaringer med, så slipper man mye knoting. :)

Og det er jeg enig i! :) 

 

Enkelte produkter er mer kranglete enn andre, og da er det sannsynlig at det ikke bare er HomeSeer som har problemer. Det er mest et spørsmål om hvor avansert utstyret er. En bevegelsessensor er i utgangspunktet enkel å sette opp, og batteridrevne kina-produkter fungerer visstnok strålende (sier iallfall dem som har prøvd dem).

 

Men f.eks. hvordan den svindyre Smartly-dimmeren som også kan styre termostater fungerer, er ikke godt å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.