Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer 2 - Status fra S2


hakons

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått installert, av autoriserte elektrikere, en Fibaro Dimmer 2 med en dobbel impulsbryter i front. Gav beskjed om at den ene bryteren skulle kobles mot S1 og den andre mot S2. S1 fungerer som forventet og dimmer lokal last, men problemet mitt er at jeg ikke forstår hvordan S2 skal brukes.

 

Jeg ser at dimmeren har laget to brytere som jeg kan se i Home Assistant, light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level og light. fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_2. Den ene går av på i tråd med min bruk av bryter koblet til S1, mens den andre kan jeg ikke se endrer status når jeg bruker bryteren koblet til S2.

 

Mitt spørsmål er da som følger: Er det noen parametere som må konfigureres for at S2 skal fungere som jeg ønsker? Eller noe annet jeg har misforstått? Jeg vil nødig ringe de tilbake med påstand om feilkobling før jeg har utelukket at jeg har gjort noe feil.

 

(Vet det har vært oppe før om Fibaro Dimmer 2 og S2, men i den tråden virker det forutsatt man ser en endring etter hvert som S2 blir brukt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er det assosiasjoner som er problemet. Slik er det i HomeSeer i hvertfall. Dessverre varierer det litt hva som er «riktig», så noen andre med HASS kan kanskje svare det på. :) 

 

Hvis du skal styre en annen Z-Wave enhet med S2, så kan du bruke assosiasjon. Da har ikke status på enheten/devicen i HASS noe å si. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har gjort min research og velger å svare meg selv for å hjelpe andre som sliter med det samme:

 

 

Ideen er at man må bruke scene-funksjonaliteten til dimmeren for så å gjøre automasjoner i Home Assistant basert på den.

 

Steg 1: Aktivere scene-funksjonaliteten

Dette er en parameter som settes der du konfigurerer dine z-wave parametere.

 

Du må endre parameter 28 til 1: "Scene Activation Functionality", deretter vil dimmeren sende følgende scene IDer utfra hvordan bryteren tilkoblet dimmeren brukes.

 

image.png.cd140b427272fbefb37e38e77ec53749.png

 

S1 og S2 er to fysiske innganger på dimmeren som man kan koble brytere til, i dette tilfellet har jeg en dobbeltbryter hvor både S1 og S2 benyttes.

 

Steg 2: Lytte til scene-IDene i Home Assistant

Jeg har lagt inn dette i en automasjon som gjør at når impulsbryteren som er koblet til S2 klikkes to ganger så aktiveres nattmodus. Triggeren i Home Assistant ser slik ut

 

image.png.6b6b91ef9dd4fa61711499cb95265cd4.png

 

På samme måte kan man lytte til andre scene-ider. Man følger bare tabellen over for å forstå hva som aktiveres når. Det er også verdt å neve at selv om S1 sender scene-IDeer så fungerer den helt vanlig hva angår styring av lokal last. Man kan altså velge å ignorere scene IDene fra S1 og kun bruke IDene som sendes fra S2 slik som eksempelet mitt viser.

 

 

 

 

Endret av Kropling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.