Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Veiledning til å finne optimal løsning


dgooglr

Spørsmål

Hei alle sammen,

 

Jeg har satt opp Home Assistant. Denne styrer mine Philips Hue pærer, samt et par koogeek strømadaptere + ledstrips, xiaomi roborock, yale doorman , google home og sonos.

 

Nå har det seg slik at jeg har 3 spotter i gangen, + totalt 5 spotter fordelt på to bad som er av typen mr16, samt har jeg 2 typer lamper hvor jeg har satt på en smartkontakt, men det er kun en av/på.

 

Jeg har lest og lest, og har nå kjøpt litt Xiaomi sensorer samt en zigbee2mqtt usb adapter. Men nå er spørsmålet hvordan bør jeg automatisere disse spottene, lysstoffrør på kjøkkenet og utskifting av disse koogeek produktene da de kjører på 2.4 ghz og faller ofte ut.

 

1. Bør jeg få en elektriker til å fikse slik at spottene støtter GU10 og sette inn Philips hue spotter og la strømbryteren bare være?

2. La spottene være, men sette inn 3 stk fibaro dimmer 2?

3. For lysstoffrør har jeg vel ikke noe annet valg enn å få en elektriker til å sette inn en fibaro av/på?

4. Ser at Aoetec har en wall outlet som er dimbar, betyr det at lampene jeg har i taket i trappa som jeg normalt sett kan skru av/på med koogeek, men ikke justere styrken på vil la seg dimme med en slik wall outlet?(https://www.elektroimportoren.no/aeotecsmart-dimmer-6-z-wave/4512384/Product.html?Event=livesearch)

 

Jeg har ingen z-wave produkter idag, men skulle jeg velge enten aotec eller fibaro så forstår jeg at jeg også trenger en aeotec Z-stick. Er det noe problem å kjøre både zigbee2mqtt + aeotec Z stick på en raspberry pi 3b+?

 

Digger homeassistant, men veien er lang for å gjøre dette WAF godkjent :)

 

Antar også at jeg må pelle av dekselet på alle dumme brytere jeg har og sette inn en slags placeholder for å forhindre at noen faktisk skrur av lyset med bryteren og heller gå til innkjøp av trådløse brytere..

 

Ble litt rotete dette her, men håper dere kan hjelpe meg litt på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
10 timer siden, dgooglr skrev:

1. Bør jeg få en elektriker til å fikse slik at spottene støtter GU10 og sette inn Philips hue spotter og la strømbryteren bare være?

2. La spottene være, men sette inn 3 stk fibaro dimmer 2?

Jeg står enda fast på at det er smartere å automatiser bryteren, ikke kilden. Skrur du av strømmen til en smart lyspære, blir det helt automatisk en dum lyspære.

 

10 timer siden, dgooglr skrev:

3. For lysstoffrør har jeg vel ikke noe annet valg enn å få en elektriker til å sette inn en fibaro av/på?

Bytt ut lysstoffrør hvis du kan, de har det med å smelte reléer...

 

10 timer siden, dgooglr skrev:

4. Ser at Aoetec har en wall outlet som er dimbar, betyr det at lampene jeg har i taket i trappa som jeg normalt sett kan skru av/på med koogeek, men ikke justere styrken på vil la seg dimme med en slik wall outlet?(https://www.elektroimportoren.no/aeotecsmart-dimmer-6-z-wave/4512384/Product.html?Event=livesearch)

Hva er "koogeek"?

Hvis en lampe eller pære ikke er dimbar, kan den ikke bli dimbar ved å bruke en dimmer...

 

Men hvis du har en dimbar lyskilde med stikkontakt, så kan den dimmes fra et smarthussystem via den plug'en, ja. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei.

 

takk for godt svar!

 

Hadde i utgangspunktet tenkt å fjerne de dumme bryterne og enten bare sette på et deksel eller innstiller noe trådløse brytere.

 

Så da ville du anbefalt å heller bare installere fibaro switcher bak bryterne og droppe å bytte til GU10?

 

koogeek:
https://s.click.aliexpress.com/e/cDVVAUKd Men går på Wifi så fungerer dårlig synes jeg.

 

Får gå til innkjøp av en z wave USB og få tak i en elektriker til å sette inn fibaro for meg. har man andre alternativer for dimmbare strømkontakter utover Aeotec?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 minutter siden, dgooglr skrev:

Så da ville du anbefalt å heller bare installere fibaro switcher bak bryterne og droppe å bytte til GU10?

Ja, soleklart. Ikke alle er enige med meg, men det er det jeg selv helt klart vil anbefale (og gjør selv, selvfølgelig).

 

6 minutter siden, dgooglr skrev:

koogeek:
https://s.click.aliexpress.com/e/cDVVAUKd Men går på Wifi så fungerer dårlig synes jeg.

Aha. Ja, hvis lyskilden/lyspærene er dimbare kan du da dimme dem med Aeo Tec sin dimbare pluginmodul.

 

7 minutter siden, dgooglr skrev:

har man andre alternativer for dimmbare strømkontakter utover Aeotec?

Nei, dessverre. Det var en del før, men ikke nå. 

Alternativet er å "bygge" en selv med en Fibaro Dimmer 2, som skal i prinsippet være OK siden det da ikke er snakk om fast montert utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dersom man går for Fibaro Dimmer 2 bak bryteren, så forstår jeg at en snurre dimmer(bryter) ikke vil fungere. Så man må bytte ut med en bryter med fjær?

 

Jeg har en sånn elko med plass til 3 brytere, må jeg da ha 3 fibaro switch eller vil det holde med 1? 

 

Finnes det noen god måte å få et anslag fra en elektrikker? Lurer på hva en sånn jobb faktisk koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, dgooglr skrev:

Dersom man går for Fibaro Dimmer 2 bak bryteren, så forstår jeg at en snurre dimmer(bryter) ikke vil fungere. Så man må bytte ut med en bryter med fjær?

Ja, dimmerne kan dessverre ikke brukes. :(

 

11 timer siden, dgooglr skrev:

Jeg har en sånn elko med plass til 3 brytere, må jeg da ha 3 fibaro switch eller vil det holde med 1? 

Bryter de tre forskjellige lys? En dimmer kan kun ta en serie. Det finnes Fibaro-switcher som er doble, men ingen som er triple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ok. Ja den bryter 3 lys.

 

ser jeg vil trenge 10 fibaros, det blir fort veldig dyrt. Finnes det solide alternativer? 

 

Jeg har en del hue pærer. På barnerommet har jeg en hue pære vil jeg kunne installere rgbw fibaro og så også kunne styre fargen? Ingen utfordringer med fibaro og hue?

 

fått inn en ladning med produkter fra Kina men må vente på Zigbee2mqtt først:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 timer siden, dgooglr skrev:

ser jeg vil trenge 10 fibaros, det blir fort veldig dyrt. Finnes det solide alternativer? 

Ikke som er billigere, på noen måte. Hue er sannsynligvis dyrere.

5000 kr for å styre 10 soner er vel ikke så dyrt...?

 

13 timer siden, dgooglr skrev:

Jeg har en del hue pærer. På barnerommet har jeg en hue pære vil jeg kunne installere rgbw fibaro og så også kunne styre fargen? Ingen utfordringer med fibaro og hue?

Disse kan ikke kombineres. Fibaro RGBW-modul styrer LED-striper og andre 12V eller 24V lyskilder med en eller 3/4 ledere.

 

13 timer siden, dgooglr skrev:

fått inn en ladning med produkter fra Kina men må vente på Zigbee2mqtt først:)

Bare batteriutstyr da? Slik at slipper å ha 240V kina-utstyr kobler til veggen? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vi snakker jo 5000 bare for utstyret (vet ikke om jeg også vil trenge noen bypass?) + elektriker :)

 

Når du sier at hue og fibaro ikke kan kombineres, mener du da at jeg ikke kan ha en hue pære i lampen når bryteren har fått installert fibaro?

 

Kun batteriutstyr fra kina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
34 minutter siden, dgooglr skrev:

Vi snakker jo 5000 bare for utstyret (vet ikke om jeg også vil trenge noen bypass?) + elektriker :)

Jepp. :)

Men jeg ville omformulert det til:

"Vi snakker jo bare 5000 for utstyret" ;) 

og så trenger du en elektriker en time eller kanskje to.

 

35 minutter siden, dgooglr skrev:

Når du sier at hue og fibaro ikke kan kombineres, mener du da at jeg ikke kan ha en hue pære i lampen når bryteren har fått installert fibaro?

Ja, det er en side av saken. Hue-pærer kan ikke ha andre dimmere (vanlige eller smarte) foran seg.


Men også at Fibaro RGBW ikke kan brukes til å styre fargene på en Hue-pære. De har imidlertid mange andre gode bruksområder. Jeg bruker dem primært til LED-striper:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, dgooglr skrev:

Så dvs alle rom hvor jeg har hue pærer bør jeg avvente med fibaro, og heller bare kjøpe en hue dimmer istedet.

Det er litt avhengig av hva du mener med "Hue dimmer". Hue har ingen innebyggingsdimmere. Det finnes Elko-dimmere som er Zigbee, men de er ikke støttet av Hue-hub'en.

 

Hvis du mener Hue sin veggmonterte fjernkontroll, så ja. Kjøp den. :) 

 

10 minutter siden, dgooglr skrev:

Utrolig kompliserte saker dette her :)

Ja, dessverre har enkelte leverandører gått inn for å gjøre det vanskelig for oss.

 

Det er ikke sant, men det virker sånn av og til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er iallefall utrolig bra det finnes folk som deg som hjelper til :)

 

Hue dimmer: https://www.komplett.no/product/862861/hjem-fritid/smarte-hjem/smartbelysning/lysbrytere-og-dimmere/philips-hue-dimmer?gclid=Cj0KCQjwhPfkBRD0ARIsAAcYycHjXpZMVFSeK34pzhBwzJwzieuglLqccFaf9w-440t-JpZHr4QnCXoaAshZEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#

 

Fristet til å gjøre det enkelt etter å ha pratet med deg:

 

steder med spotter så blir det fibaro dimmer 2 + sted hvor jeg har noen dimbare pærer (ikke hue). Utover det så blir det hue pærer og hue dimmere. Og så får familien prøve å lære seg å ikke skru av med bryteren..

 

Er det lurt at jeg kjøper inn utstyret før elektrikker kommer eller bør de gjøre alt dette også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
44 minutter siden, dgooglr skrev:

Ja, det er sånt som dette som gjør det ekstra vanskelig. ;)

For det der er jo ikke en dimmer. Den dimmer ikke noe lys. Det er lyspæren selv som dimmer lyset. Teknisk sett kan den omtales som en fjernkontroll eller "controller".

 

Så for oss som prøver å hjelpe handler det om å forstå den som vil ha hjelp. Hva er det man egentlig spør etter? Med et litt åpent sinn går det helt fint an å forstå. :) 

 

46 minutter siden, dgooglr skrev:

steder med spotter så blir det fibaro dimmer 2 + sted hvor jeg har noen dimbare pærer (ikke hue). Utover det så blir det hue pærer og hue dimmere. Og så får familien prøve å lære seg å ikke skru av med bryteren

Høres smart ut. :)

 

"Ikke skru av lysbryteren"-problemet løser du med å sette inn pulsfjærer bak bryteren. Da vil den sprette tilbake til "På" hvis noen prøver å skru dem av. ;) 

 

Du må likevel ha pulsfjærer bak bryterne foran Dimmer 2, men det ordner elektrikeren kjapt, det tar vel kanskje opptil 20 sekunder å sette på en slik fjær.

 

47 minutter siden, dgooglr skrev:

Er det lurt at jeg kjøper inn utstyret før elektrikker kommer eller bør de gjøre alt dette også?

Kjøp inn først, er ikke alle elektrikere som fører Dimmer 2, og av og til tar noen seg overmåtelig godt betalt for en fordi det er "spesialutstyr"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
48 minutter siden, dgooglr skrev:

Er det lurt at jeg kjøper inn utstyret før elektrikker kommer eller bør de gjøre alt dette også?

 

Om du bestiller alt via elektriker, så må du nok betale mer for hver enhet, men du har da en bedre sak ved feil, siden det er bare å reklamere til elektriker. Kjøper du selv og det oppstår feil, så må du betale en elektriker for å demontere, så må du levere inn produktet og så må du betale for elektriker til å montere igjen. Lovverket er litt uklart rundt om butikken må dekke elektrikerkostnadene ved reklamasjon eller ikke...

 

Kjøper du produktene selv, så tar de fleste elektrikere en høyere timespris enn om de får selge deg utstyret. Hos meg var forskjellen 900 kr/timen mot 1200 kr/timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, ZoRaC skrev:

Kjøper du produktene selv, så tar de fleste elektrikere en høyere timespris enn om de får selge deg utstyret. Hos meg var forskjellen 900 kr/timen mot 1200 kr/timen.

... men det finnes jo fornuftige elektrikere i verden også, selv om det ikke gjør det på din kant av landet. ;) 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.