Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

*LØST* Hjelp til automasjon


Morten B

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har en automasjon hvor en av mine action ikke fungerer som den skal. Er usikker på om jeg egentlig har gjort det riktig så legger ut her for å få noen gode tips og råd.

automation:
  - alias: 'Hjemme'
    trigger: 
      - platform: state
        entity_id: input_boolean.home
        to: 'on'
      - platform: state
        entity_id: group.familie
        to: 'Hjemme'
    action:
      - service: notify.facebook
        data:
          message: 'Velkommen hjem.'
          target:
            - '+47xxxxxx'
    
      - service: input_boolean.turn_on
        data_template:
          entity_id: >
            {% if is_state('input_select.dognstatus.state', 'Morgen') %}
              input_boolean.trigger_morgen
            {% elif is_state('input_select.dognstatus.state', 'Formiddag') %}
              input_boolean.trigger_formiddag
            {% elif is_state('input_select.dognstatus.state', 'Ettermiddag') %}
              input_boolean.trigger_ettermiddag
            {% elif is_state('input_select.dognstatus.state', 'Kveld') %}
              input_boolean.trigger_kveld
            {% elif is_state('input_select.dognstatus.state', 'Natt') %}
              input_boolean.trigger_natt
            {% endif %}       

Jeg vet at automasjonen trigges korrekt for jeg får notifikasjonen i facebook som forventet. Derimot settes ingen boolske til on slik jeg ønsker at data_templaten skal gjøre.
Jeg har dobbeltsjekket at input_select.dognstatus både har verdi, og at jeg benytter korrekte verdier.
Jeg har også dobbeltsjekket at jeg bruker riktige navn på de boolske som skal settes. Det jeg derimot ikke er sikker på er om jeg faktisk skal bruke datatemplate eller noe annet for å få til logikken jeg ønsker.

 

Det den altså skal gjøre er å sette en input_boolean basert på verdien i input_select.dognstatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg hele datatemplate-feltet ditt i templates-testfeltet image.png.02f2a1e6cfa48647960cf2c607d403d0.png, så ser du om det virker.

 

Ellers er templating noe dritt jeg prøver å holde meg unna, da syntaxen i beste fall er vrien å få hodet rundt.

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, baronKanon skrev:

Legg hele datatemplate-feltet ditt i templates-testfeltet image.png.02f2a1e6cfa48647960cf2c607d403d0.png, så ser du om det virker.

 

Ellers er templating noe dritt jeg prøver å holde meg unna, da syntaxen i beste fall er vrien å få hodet rundt.

Ja.. tydeligvis ikke alltid rett fram siden jeg ikke fikk det til. Hadde testet den i testfeltet og funnet ut at den ikke virket men en del googling ga meg ikke svaret. Da er det godt det finnes kloke hoder her.

25 minutter siden, baronKanon skrev:

Fjern .state fra input_select-ene dine i if-setningen.

Takker og bukker. Så enkelt kan det altså gjøres :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Morten B endret tittelen til *LØST* Hjelp til automasjon

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.