Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer 2 - alltid med bypass?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå til innkjøp av noen Fibaro Dimmer 2, men lurer litt på om Bypass-komponenten i praksis er obligatorisk? Det virker litt lite effektivt å ha elektriker inne for å installere en dimmer, og så måtte få dem til å komme på nytt hvis man bytter ut lyspæra med en LED om noen måneder.

 

Forøvrig lurer jeg på hvor mye elektrikertid man bør beregne per dimmer etter den første? Tenkte bruke mittanbud og forutsette at elektrikeren har erfaring med komponenten for å slippe betale for at de setter seg inn i systemet, og da burde det vel ikke være fryktelig mange minuttene per dimmer eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte som deg å fikk installert Bypass uten å teste uten først. Kostnaden per stk. er lav og etter hva jeg har hørt kan bypass potensielt gjøre at dimmeren kan gå lavere uten å flimre.

 

I ren arbeidstid ble det brukt ca. 1t på å skifte ut to dimmere og sette på impulsbrytere foran. Så må du tenke på at det ofte blir noe kjøring til fra/jobben samt gebyr for oppmøte. Ferdigattest og samsvarserklæring bruker de sikkert også noen minutter på å få på plass. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kropling skrev:

I ren arbeidstid ble det brukt ca. 1t på å skifte ut to dimmere og sette på impulsbrytere foran. Så må du tenke på at det ofte blir noe kjøring til fra/jobben samt gebyr for oppmøte. Ferdigattest og samsvarserklæring bruker de sikkert også noen minutter på å få på plass. 

 

Hvis jeg skal estimere ekstrakostnaden av én ekstra dimmer, så høres det ut som om jeg kan beregne ca en halv arbeidstime. Eller tok det litt lenger tid med den første for å finne ut av systemet? Kjøring, gebyr for oppmøte og attester er vel omtrent like dyrt om det er to eller fem dimmere tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BonsaiBilly skrev:

Jeg vurderer å gå til innkjøp av noen Fibaro Dimmer 2, men lurer litt på om Bypass-komponenten i praksis er obligatorisk? Det virker litt lite effektivt å ha elektriker inne for å installere en dimmer, og så måtte få dem til å komme på nytt hvis man bytter ut lyspæra med en LED om noen måneder.

For å si det sånn: Det skader aldri å ha Bypass montert, så hvis du er i tvil (f.eks. du lurer på om lasten blir for lav) så installer den med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BonsaiBilly skrev:

 

Hvis jeg skal estimere ekstrakostnaden av én ekstra dimmer, så høres det ut som om jeg kan beregne ca en halv arbeidstime. Eller tok det litt lenger tid med den første for å finne ut av systemet? Kjøring, gebyr for oppmøte og attester er vel omtrent like dyrt om det er to eller fem dimmere tenkte jeg.

 

Det kan jeg dessverre ikke svare på, var i en annen etasje når de jobbet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.