Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

strftime + en time


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver å få et tidspunkt fra min sensor. Problemet er at tiden jeg får opp er en time for sent.

Er det noen som vet hvordan jeg kan legge til en time til strftime eller har en annen kode som automatisk bruker riktig tidssone?

value_template: "{{ states.binary_sensor.ute.last_changed.strftime('%H:%M-%d/%m-%y') }}"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei
Jeg prøver å få et tidspunkt fra min sensor. Problemet er at tiden jeg får opp er en time for sent.
Er det noen som vet hvordan jeg kan legge til en time til strftime eller har en annen kode som automatisk bruker riktig tidssone?
value_template: "{{ states.binary_sensor.ute.last_changed.strftime('%H:%M-%d/%m-%y') }}"

 

Hei, ville nok heller funnet ut hvorfor du får en time feil. Regner med at du har riktig tidssone i hass-configen? Hva med operativsystemet? Hvis du bruker RPi, så legger du inn dette her:

sudo raspi-config

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja jeg vil helst korrigere tidssonen som gir den feilaktige tiden.

Tidssonen i configuration.yaml er riktig. Så det må være operativsystemet som har feil tidssone.

Jeg har en Raspberry Pi 3B, med siste versjon av HassIO. Hvordan får jeg da kjørt sudo raspi-config?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hassio har jeg dessverre ikke kjennskap til... Står RPi-en med nettkontakt, slik at den får tilgang til time servere (ntp)?

Rpi mangler (manglet i alle fall tidligere) vel en klokke med batteribackup. Hvis du startet den uten at den hadde tilgang på ntp-server, så forsatte klokka fra tidspunktet rpi-en ble stoppet. Men hvis du har akkurat én time offset, så høres det lite sannsynlig ut [emoji6]

Hvilken dato får du i loggene? Kanskje den tror det allerede er sommertid?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.