Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

zwave - lese ut parameter konfig


Anbefalte innlegg

Er den noen som har en god måte å lese ut alle zwave parameterne med de aktive innstillingene?

har sett andre GW'er ha en løsning hvor alle parameterne er synlig med satt verdi - og da med mulighet for å endre de ved behov.

 

må si jeg synes denne siden her ikke er helt optimal:
image.png.7b4569414f4e2e5cdbe2de909ec6ed38.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 22/03/2019 at 21:29, ZoRaC said:

 

Ja:

 

Takk for tips :) - det hjalp meg et godt stykke på vei.

Var dog ikke helt fornøyd med brukerinterfacet så har lekt litt med en bedre måte å endre disse parameterne på - om det er noen som bruker Fibaro Dimmer 2 som har lyst til å teste så si ifra... er dog fremdeles betaversjon...

image.thumb.png.00994ce938725f7cd5388eae85a570be.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, toby_77 skrev:

Takk for tips :) - det hjalp meg et godt stykke på vei.

Var dog ikke helt fornøyd med brukerinterfacet så har lekt litt med en bedre måte å endre disse parameterne på - om det er noen som bruker Fibaro Dimmer 2 som har lyst til å teste så si ifra... er dog fremdeles betaversjon...

image.thumb.png.00994ce938725f7cd5388eae85a570be.png

Bidrar gjerne med brukertesting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, toby_77 skrev:

Var dog ikke helt fornøyd med brukerinterfacet så har lekt litt med en bedre måte å endre disse parameterne på - om det er noen som bruker Fibaro Dimmer 2 som har lyst til å teste så si ifra... er dog fremdeles betaversjon...

Ja takk! :)

Konfigurerer mange nye Dimmer2-moduler akkurat nå, så det hadde vært praktisk.

 

Kanskje vi kan utvide det til Multisensor 6 også...? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan i praksis utvides til hva som helst da det baserer seg på en xml fil som er laget ut fra parameter dokumentasjonen.

Måtte gjøre et lite "hack" for å få SET til å virke hos meg, blir interessant å se om dette er tilfelle også hos andre.

Skal få satt sammen en liten guide.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å teste parameter lesing og skriving for FibaroDimmer 2 så trenger man bare å pakke ut vedlagte vil i HS3 root folder.

Det legges da 1 XML fil under en mappe i Config og et script under scripts.

 

(scriptet er der da den samme koden returnerer en feilmelding om den legges utenfor et script... så inntil jeg finner ut hvordan unngå feil så må den bruke dette scriptet for å skrive parametere).

 

jeg har bare testet denne på Win10 og med Dimmer2 fra fibaro, men om man lager en tilsvarende XML fil for andre enheter så burde det virke der også.

for å bruke funksjonene så må man gå inn på root device for en FIbaro Dimmer 2, her får man da opp alle parametere i en egen tab.

MyZwaveTool.zip

  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Testet denne på Linux nå, men får en feilmelding som tyder på at skråstrek er "feil vei" et sted i referansene til filer i koden:

Sitat
Tool System.IO.DirectoryNotFoundException: Could not find a part of the path '/usr/local/HomeSeer\Config\MyZWaveTool'. at System.IO.__Error.WinIOError (System.Int32 errorCode, System.String maybeFullPath) [0x000f7] in <6649516e5b3542319fb262b421af0adb>:0 at System.IO.FileSystemEnumerableIterator`1[TSource].HandleError (System.Int32 hr, System.String path) [0x00006] in <6649516e5b3542319fb262b421af0adb>:0 at System.IO.FileSystemEnumerableIterator`1[TSource].CommonInit () [0x00054] in <6649516e5b3542319fb262b421af0adb>:0 at System.IO.FileSystemEnumerableIterator`1[TSource]..ctor (System.String path, System.String originalUserPath, System.String searchPattern, System.IO.SearchOption searchOption, System.IO.SearchResultHandler`1[TSource] resultHandler, System.Boolean checkHost) [0x000d6] in <6649516e5b3542319fb262b421af0adb>:0 at System.IO.FileSystemEnumerableFactory.CreateFileNameIterator (System.String path, System.String originalUserPath, System.String searchPattern, System.Boolean includeFiles, System.Boolean includeDirs, System.IO.SearchOption searchOption, System.Boolean checkHost) [0x00009] in <6649516e5b3542319fb262b421af0adb>:0 at System.IO.Directory.InternalGetFileDirectoryNames (System.String path, System.String userPathOriginal, System.String searchPattern, System.Boolean includeFiles, System.Boolean includeDirs, System.IO.SearchOption searchOption, System.Boolean checkHost) [0x00000] in <6649516e5b3542319fb262b421af0adb>:0 at System.IO.Directory.InternalGetFiles (System.String path, System.String searchPattern, System.IO.SearchOption searchOption) [0x00000] in <6649516e5b3542319fb262b421af0adb>:0 at System.IO.Directory.GetFiles (System.String path) [0x0000e] in <6649516e5b3542319fb262b421af0adb>:0 at HSPI_MyZwaveTool.MyConfigClasses+MyXMLConfig.loadXMLFiles (System.String sPath) [0x00002] in <1fe1d42aa4ac42e584bd4d77ac369ac7>:0

 

Kan du prøve å lage en ny versjon med "/" i stedet for "\"? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mulig Linux-bug? 

 

mai-27 13.46.51   MyZwaveTool Debug User rights not sufficient . please use admin user to administrate page

 

Innlogget som adminbruker i HS3. Finner heller ikke noe script-fil, verken i /Scripts eller /scripts.

 

I /Config dukket filen fint opp etter at pluginet var aktivert.

 

Bilde av config og en vilkårlig dimmer2 vedlagtt.

 

 

Skjermbilde fra 2019-05-27 13-50-58.png

Skjermbilde fra 2019-05-27 13-51-14.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bruker rettigheter har brukeren? Admin + local eller bare admin? 

 

Har ikke testet ut alt rundt dette med rettigheter enda, men tanken er at dette ikke bør være tilgjengelig for brukere... Kun for admin. 

 

Ang scriptet, dette skal ligge som del av zip fila og må pakkes ut og legges i script mappa. 

Du trenger også xml filene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 4.5.2019 den 22.00, toby_77 skrev:

Er det noen som har prøvd å lage egne XML filer?

Hadde vært interesant å høre om deres erfaringer i så fall.

 

Her er til Danfoss RS Link:

<xml version='1.0'>
<Device name="Danfoss RS" version="DRS21" url="https://products.z-wavealliance.org/products/1062" Manufacturer='0x2' ProductType='0x3' ProductID='0x8010'>
  <Groups>
    <Group ID='0' default='open'>Danfoss RS behavior - Basic functionalities</Group>
 </Groups>

<Parameters>
<Parameter name="1" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="1" to="100" default="5" size="2" />
<Title>Temperature report threshold</Title>
<Description>0.1 to 10°C</Description>
</Parameter>

<Parameter name="2" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="1" to="100" default="5" size="2" />
<Title>Set-point display resolution</Title>
<Description>From 0.1 to 10°C in 0.1°C steps</Description>
</Parameter>

<Parameter name="3" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="1" to="40" default="12" size="2" />
<Title>Min set-point and override limit</Title>
<Description>From min 0°C to max setpoint/override limit</Description>
</Parameter>

<Parameter name="4" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="1" to="40" default="28" size="2" />
<Title>Max set-point and override limit</Title>
<Description>From min setpoint/override limit to max 40°C</Description>
</Parameter>

<Parameter name="6" group="0" access="rw" type="radio">
<Setting values="0,1" default="1" size="1" />
<Title>Setpoint control function</Title>
<Description>0 = disabled, 1 = enabled</Description>
</Parameter>

<Parameter name="7" group="0" access="rw" type="radio">
<Setting values="0,1" default="1" size="1" />
<Title>Temporarily override scheduler</Title>
<Description>0 = disabled, 1 = enabled</Description>
</Parameter>

<Parameter name="8" group="0" access="rw" type="radio">
<Setting values="1,2,10" default="1" size="1" />
<Title>Setpoint Type in Thermostat_ Setpoint_Reports</Title>
<Description>1 = Heating, 2 = Cooling, 10 = Auto Changeover</Description>
</Parameter>

</Parameters>
</Device>
</xml>

Jeg ville egentlig bruke denne som URL, men plugin krasjer om man bruker en URL som inneholder "=":

http://manual.zwave.eu/backend/make.php?lang=en&sku=DAN_RS-Z&cert=ZC08-14070002

 

Jeg lurte også på hvor jeg skulle finne Manufacure ID, men det fant jeg på Z-wave alliance sin sider. Den kunne kanskje blitt printet i loggen om man aktiverte debug? :)

 

Ellers ser jeg at når jeg går inn på en device som ikke er støttet, så ser det ut til at den likevel prøver å laste noe som ikke eksisterer:

 

Aug-15 10:41:37   Error Calling ConfigDevice in plugin MyZwaveTool:Object reference not set to an instance of an object
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy.

Node informasjonen viser alt man trenger.

 

Skal fikse url problemet.

Den siste feilen er jeg mer usikker på men har gjort en del endringer på min side så kan godt være denne nå er borte. Skal laste opp en ny versjon så kan du prøve.

 

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, toby77 skrev:

Node informasjonen viser alt man trenger.

 

Aha, var ikke klar over det. :)

Kanskje det kan stå et par setninger på plugin-config-siden om hvordan lage en ny config-fil?

 

1 time siden, toby77 skrev:

Skal fikse url problemet.
Den siste feilen er jeg mer usikker på men har gjort en del endringer på min side så kan godt være denne nå er borte. Skal laste opp en ny versjon så kan du prøve.

 

Flott! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Plukker opp igjen denne tråden.

Har laget en enkel config-fil for HeatIT Z-Wave termostat versjon 1. Filen er laget med utgangspunkt i manualen for FW v.1.8, men min erfaring er at paramaterene er de samme for FW v.1.92.

EDIT: Ref. erfaring fra ZoRaC så ser det ut som om FW v.1.8 ikke er helt lik FW v.1.92 (ulik "ID" og "Type")

 

Om noen sitter på  Config-fil for Aeotec Multisensor 6, eller andre enheter så del gjerne!

<xml version='1.0'>
<Device name="HEATIT Z-WAVE THERMOSTAT" version="V.1" url="https://www.thermo-floor.no/media/multicase/documents/_tfasdokumentasjon/heatit%20controls/heatit%20z-wave/manual_heatit_z-wave_fw%201.8_ver2019-a.pdf" Manufacturer='0x19B' ProductType='0x3' ProductID='0x201'>
  <Groups>
    <Group ID='0' default='open'>HeatIT Z-Wave Thermostat</Group>
 </Groups>

<Parameters>
<Parameter name="1" group="0" access="rw" type="radio">
<Setting values="0,1,2,3" default="1" size="1" />
<Title>Operation mode</Title>
<Description> The thermostat have several operation modes
0 - the thermostat is turned off
1 - the thermostat is set in heating-mode
2 - the thermostat is set in cooling-mode
3 - the thermostat is set in energy save-mode</Description>
</Parameter>

<Parameter name="2" group="0" access="rw" type="radio">
<Setting values="0,1,2,3,4,5" default="1" size="1" />
<Title>Sensor mode</Title>
<Description>The thermostat has a range of choices when it comes to sensors
0 - the thermostat is using a connected floor sensors
1 - the thermostat is using the internal room sensor (not recommended due to poor thermal design in the thermostat)
2 - the thermostat is using the internal room sensor for regulation, but limiting max temp based on floor sensor (se FHI) (not recommended due to poor thermal design in the thermostat)
3 - the thermostat is using a connected external room sensor
4 - the thermostat is set to Power regulator mode, see parameter 12 (P setting)
5 - the thermostat is set to "Floor sensor + Power regulator" mode (unclear how this is working)</Description>
</Parameter>

<Parameter name="3" group="0" access="rw" type="radio">
<Setting values="0,1,2,3,4,5" default="0" size="1" />
<Title>External/floor sensor type</Title>
<Description>Select the right ohm value for your external/floor sensor
0 - 10k NTC
1 - 12k NTC
2 - 15k NTC
3 - 22k NTC
4 - 33k NTC
5 - 47k NTC</Description>
</Parameter>

<Parameter name="4" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="3" to="30" default="5" size="1" />
<Title>Hysteresis</Title>
<Description>In this parameter you are able to make changes to the hysteresis in the thermostat. This means that you can changes the hysteresis from 0,3°C (3) up to max 3,0°C (30).</Description>
</Parameter>

<Parameter name="5" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="50" to="400" default="50" size="2" />
<Title>FLo, Floor min limit</Title>
<Description>Min Floor temperature, 5°C=50 and 40°C=400</Description>
</Parameter>

<Parameter name="6" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="50" to="400" default="400" size="2" />
<Title>FHi, Floor max limit</Title>
<Description>Max Floor temperature, 5°C=50 and 40°C=400</Description>
</Parameter>

<Parameter name="7" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="50" to="400" default="50" size="2" />
<Title>ALo, Air min limit</Title>
<Description>Min Air/room temperature, 5°C=50 and 40°C=400</Description>
</Parameter>

<Parameter name="8" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="50" to="400" default="400" size="2" />
<Title>AHi, Air max limit</Title>
<Description>Max Air/room temperature, 5°C=50 and 40°C=400</Description>
</Parameter>

<Parameter name="9" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="0" to="9" default="0" size="1" />
<Title>PLo, FP-mode P setting</Title>
<Description>Min temperature in Power Reg Mode</Description>
</Parameter>

<Parameter name="10" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="50" to="400" default="210" size="2" />
<Title>CO mode setpoint</Title>
<Description>CO – mode: Is used for normal use, 5°C=50 and 40°C=400. </Description>
</Parameter>

<Parameter name="11" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="50" to="400" default="180" size="2" />
<Title>ECO mode setpoint</Title>
<Description>ECO – mode: Is a setback mode that you can use if the thermostat is installed in a room or a house that is rarely used, 5°C=50 and 40°C=400.</Description>
</Parameter>

<Parameter name="12" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="0" to="10" default="2" size="1" />
<Title>P setting</Title>
<Description>Power regulator mode setting</Description>
</Parameter>

<Parameter name="13" group="0" access="rw" type="range">
<Setting from="50" to="400" default="210" size="2" />
<Title>COOL setpoint</Title>
<Description>COOL - mode: Only if cooling is enabled, 5°C=50 and 40°C=400</Description>
</Parameter>

</Parameters>

</Device>


</xml>

 

Endret av Hillmar
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hillmar skrev:

Har laget en enkel config-fil for HeatIT Z-Wave termostat versjon 1. Filen er laget med utgangspunkt i manualen for FW v.1.8, men min erfaring er at paramaterene er de samme for FW v.1.92.

 

Mine identifiserer seg med ID og Type 0x1. En av dem er 3 år gammel, 3 av dem er kjøpt i vår. Den eldste er egentlig en Multireg, men det er vel bare det gamle navnet på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, ZoRaC said:

,Mine identifiserer seg med ID og Type 0x1. En av dem er 3 år gammel, 3 av dem er kjøpt i vår. Den eldste er egentlig en Multireg, men det er vel bare det gamle navnet på dem?

Er de oppdatert med FW v1.92, eller har de gammel FW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, toby_77 said:

Er det noe i node informasjonen som kan skille disse 2 enhetene - og har de forskjellige parametere, eller bruker de samme?

Ut fra sammenligning av mine FW v.1.92-enheter og ZoRaC sine FW v.1.8-enheter ser det ut som om nettopp "ID" og "Type" kanskje skiller disse fra hverandre.

 

Min erfaring med parametrisering av enheter med FW v.1.92 tilsier at parameterene er like. Bakgrunnen for denne antagelsen er at det kun er tilgjengeligjort manual for FW v.1.8 og det er denne jeg har benyttet med FW v.1.92.

 

Inntil videre så retter jeg posten min til at Config-filen kun støtter FW v.1.92...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.