Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Trenger hjelp til Ikea Trådfri på Hassio


JTveter

Spørsmål

Hei

Fikk endelig min ConBee i posten i går, så nå sitter jeg å prøver å sette det hele opp på en RP3B+.

Har kommet meg inn på Hassio og installert DeCONZ addon. I addon-en står det:
 

Quote

Before starting the add-on for the first time after installing, in the add-on config you must specify the device name that has been assigned to your RaspBee/Conbee as the device. Replace null and specify the device name in quotes (e.g. "/dev/ttyUSB0" or "/dev/ttyAMA0").

 

Hvordan vet jeg hva som er device name? Jeg har prøvd "/dev/ttyUSB0" som device name og prøvd å flytte ConBee-sticken til alle usb-porter, men klarer fortsatt ikke å få kontakt med en Trådfri pære i Phoscon.

 

Noen som kan hjelpe?

Endret av JTveter
Trykk-leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1
6 minutter siden, JTveter skrev:

Jeg ser firmware og oppdaterte til nyeste firmvare.

 
Vendor dresden elektronik | Product ConBee | Version 2.05.59 / 2/14/2019 | Firmware 262F0500

 

Ok, da er oppsettet riktig. :) 

 

Hvis du i Phoscon går på help-old webui, deretter settings-open network. Og så har du pæren nært ConBee mens du slår av/på 6 ganger raskt, så skal den bli lagt til. :) 

 

Regner med pæren er ganske ny, slik at den har ny nok firmware til å kunne legges til ConBee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutes ago, ZoRaC said:

Har du tilgang til SSH? Da tror jeg du ser det med kommandoen «lsusb».

Har akkurat fått satt det opp nå. Kjørte en totalt ny installasjon av hassio, bare for å starte på nytt med blanke ark.

Da fikk jeg:

Bus 001 Device 004: ID 0403:6015
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002
Bus 001 Device 003: ID 0424:2514
Bus 001 Device 002: ID 0424:2514
Bus 001 Device 005: ID 0424:7800

 

Sa meg ikke så mye. Jeg prøver å lære meg linux, men det er fortsatt ganske gresk for meg. Jeg tenkte at dette var en fin måte å lære mer på. :)

 

7 minutes ago, ZoRaC said:

Ser du ConBee i phoscon? Altså firmware-versjon og sånt? For da har du i såfall gjettet riktig port-definisjon. :) 

 

Se bildene for hva jeg får opp. Da burde jo jeg ha kontakt med stikken?

 

deconz1.jpg

deconz2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
43 minutes ago, ZoRaC said:

Ser du ConBee i phoscon? Altså firmware-versjon og sånt?

Jeg ser firmware og oppdaterte til nyeste firmvare.

 
Vendor dresden elektronik | Product ConBee | Version 2.05.59 / 2/14/2019 | Firmware 262F0500
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 hours ago, ZoRaC said:

Regner med pæren er ganske ny, slik at den har ny nok firmware til å kunne legges til ConBee?

 

Jeg var innom IKEA og kjøpte litt andre pærer. Hadde bare kjøpt en som proof of consept.

Av totalt 3 er det bare 1 som lot seg koble opp:

 - LED1623G12 (1000lm - 2700K) - Virket ikke

 - LED1545G12 (980lm - Hvit justerbar med fjernkontroll) - Virket ikke

 - LED1624G9 (600lm - RGB) - Virket som bare det

Da er det nok gamle pærer de har i hyllene.

 

Finnes det noen måte å vite om de er nye nok til å virke med ConBee?

Jeg har funnet ut at man kan oppdatere firmware OTA, men det høres litt sketchy ut for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Prøvde du dette?

På 23.3.2019 den 16.13, ZoRaC skrev:

Hvis du i Phoscon går på help-old webui, deretter settings-open network. Og så har du pæren nært ConBee mens du slår av/på 6 ganger raskt, så skal den bli lagt til. :) 

 

Ser flere på GitHub har meldt om problemer med å inkludere Trådfri-pærer via Phoscon, men da har fremgangsmåten over funket. 

 

1 minutt siden, JTveter skrev:

Jeg har funnet ut at man kan oppdatere firmware OTA, men det høres litt sketchy ut for min del.

 

Så lenge du ikke får inkludert dem så får du heller ikke oppgradert dem med deCONZ. Da er ikea sin gw alternativet for oppgradering. 

 

Firmware nyere enn høsten 2017 skal være mulig å inkludere, så rart om du skal ha funnet så gamle pærer... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 25/03/2019 at 08:31, ZoRaC said:

Prøvde du dette?

 

Ser flere på GitHub har meldt om problemer med å inkludere Trådfri-pærer via Phoscon, men da har fremgangsmåten over funket.

Ja, men kan sikkert prøve det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.