Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Røykvarslere for smartsystemer


Anbefalte innlegg

Jeg ser det mange av dere som velger røykvarslere som skal sende signaler over Zwave, og jeg skjønner jo at det er forlokkende. Men er det tilrådelig, og ikke minst lovlig?

 

For de av dere som har en eksisterende bolig med ordinære, gammeldagse røykvarslere og som ikke er "seriekoblet", så vil jo situasjonen ikke endre seg ved å gå over til en Zwave-enhet. Systemet blir hverken bedre eller dårlige, men man får oversikt over hvor det er utløst alarm i smarthussystemet og også en beskjed på smartvarsling. Man har også en fordel i at detektorene også kan avlese temperatur og muligens andre ting.

 

For de av dere som bygger nytt eller renoverer et eldre hus, slår det imidlertid noen krav inn. De er regulert i Tek17 (teknisk forskrift), og setter krav både til strømforsyning, og sammenkobling (seriekobling). Det settes også krav til signalstyrke ved forskjellige rom i huset. Det er ikke nærmere spesifisering av kravene, men det er henvising til at FG-godkjente alarmanlegg tilfredsstiller kravene. FG-godkjenning ligger igjen i NS 3960:2013. Jeg har ikke lest denne enda, så usikker på hvordan den definerer krav.

 

Jeg har søkt litt rundt de forskjellige røykvarslere som finnes på markedet og som kan tilkobles via Zwave, og undres om noen av disse tilfredsstiller kravene i Tek17.

 

Noen som har noen meninger og fakta rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SteinarH skrev:

Men er det tilrådelig, og ikke minst lovlig?

Min elektriker, som er nøye med NEK, lover og regler, har ikke noe problem å installere Z-wave-røykvarslere. Dette etter TEK17.

Her blir det installert Fireangel, og de er vel koblet fint sammen via kabel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Min elektriker, som er nøye med NEK, lover og regler, har ikke noe problem å installere Z-wave-røykvarslere. Dette etter TEK17.

Her blir det installert Fireangel, og de er vel koblet fint sammen via kabel også.

 

Dette er en røykvarsler som jeg faktisk ikke har funnet i min leting. Men bruk av denne, er noe helt annet enn de andre som jeg har lest om. Og jeg forstår at din elektriker ikke har noe problem med å bruke disse.

 

Fireangel ser ut å ha de to egenskapene som jeg mener er et utelukkende krav: Fast driftsspenning direkte eller indirekte, og sammenkobling via kabel. Det skal også være backup via batteri, enten lokalt eller sentralt plassert. Et veldig interessant valg, @Moskus

 

Jeg er mer usikker på de andre leverandørene, f.eks. Fibaro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SteinarH skrev:

Et veldig interessant valg, @Moskus

Det var elektrikeren som fant den, jeg bare sa jeg ønsket meg Z-wave-støtte. :)

 

1 time siden, SteinarH skrev:

Jeg er mer usikker på de andre leverandørene, f.eks. Fibaro

Fibaro sine har ikke mulighet for fast strøm, og kan faktisk ikke seriekobles. Er ikke et aktuelt produkt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også montert FireAngel sine SM-F-NEUT, men har ennå ikke kjøpt til Z-Wave moduler da de ville omtrent doblet prisen. Har koblet de sammen, og for meg ser det ut som at om L og "Data" kortsluttes så begynner hele linja å pipe. Det var ihvertfall det som skjedde når det ble kobla litt feil et par minutter :D Tenkte å sette på et multimeter og måle voltstyrke samtidig som jeg kjører i gang en test av anlegget for å se om jeg kanskje kunne slengt opp en billig komponent for å "føle" strøm på linja. Ellers så tror jeg også det skal være nok å kjøpe én zwave modul til å dekke hele linja om jeg ikke tar helt feil. Hadde selvfølgelig vært interessant å få vite HVOR alarmen begynte, men lommeboka nå etter mye oppussing sier at det er mer "nice-to-have" enn "need-to-have". Føler dessverre at alt dette er ekstremt dårlig dokumentert av FireAngel og leverandører.

Endret av fiLLLip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte også dette da vi bygget nytt, og kom frem til at FireAngel var eneste mulighet. Jeg har nå 4 stk seriekoblet, og z-wave modul i en av dem. 

Har ennå ikke testet hva som skjer dersom en annen enn den med z-wave modul utløses. Kanskje jeg får sett på det nå?

 

Har forøvrig tenkt å montere flere røykvarslere. En i teknisk rom og en i bryggeriet. Jeg kommer ikke til å seriekoble disse, så her er det mer aktuelt med fibaro el.lignende. Kravet er vel en seriekoblet røykvarsler i hver etasje? (Vi har fire stk fordi vi har hybel i tillegg)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Armas skrev:

Kravet er vel en seriekoblet røykvarsler i hver etasje? (Vi har fire stk fordi vi har hybel i tillegg)

 

Det kom nye krav 1. Januar 2016:

Sitat

Det skal være minst én detektor eller røykvarsler i hver etasje, som skal dekke kjøkken, stue, sone utenfor soverom og sone utenfor tekniske rom. Alarmen skal kunne høres tydelig på oppholdsrom og soverom når dørene mellom rommene er lukket.

 

Dette gjelder hos alle, mens det er noen ekstra krav i TEK17, som gjelder nybygg/renovering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til Aeotec angående seriekobling av mer en 3 røykvarslere via Z-wave.

 

Fikk følgende svar:

Quote
Multiple Smoke Sensors used in a single Z-Wave network.
  • Max 3 Smoke Sensors
  • If more than 3 Smoke Sensors, deactivate parameters 5 and 6, then use scenes to control multiple.
 
If in the case of an alarm, if by actual smoke or pressing its LED button, an alarm frame will be sent. Z-Wave devices connected to the same Z-Wave network will receive the smoke alarm and pass it around your Z-Wave network. If you have more than 3 Smoke Sensors, this will lead to an overflow in your Z-Wave network. Additionally, alarm end signals will no longer be received and cause the detectors to activate each other again.
This is why more than 3 smoke sensors Parameter 5 and 6 should be disabled and scene control should be used to trigger all Smoke sensors.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, strips skrev:

Sendte mail til Aeotec angående seriekobling av mer en 3 røykvarslere via Z-wave.

 

Spørsmålet jeg stiller meg til dette, er om dette er seriekobling i forskriftens forstand? Sannsynligvis ikke, da man er avhengig av et hovedsystem må være fungerende for at "seriekoblingen" skal fungere. De vil også mangle kravet om driftsspenning fra et sentralt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SteinarH skrev:

Spørsmålet jeg stiller meg til dette, er om dette er seriekobling i forskriftens forstand?

Nei, ikke TEK10/17 hvis det er spørsmålet.

 

Men man skal ikke langt utenfor Norges grenser hvor det ikke finnes slike krav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Nei, ikke TEK10/17 hvis det er spørsmålet.

 

Ja, det var det jeg tenkte på. Tenkte bare det kunne være greit å sette litt søkelys på det, sånn at hver enkelt kan gjøre en vurdering av kravene, innen det er for sent.

 

 

1 minutt siden, Moskus skrev:

Men man skal ikke langt utenfor Norges grenser hvor det ikke finnes slike krav...

 

Nei, det er nok riktig. Jeg er nok mest opptatt av det som gjelder i Norge, siden vi bor der. Er flere land som ikke har krav om hjelm når man kjører motorsykkel, men er nok en grunn til at vi har krav om det her i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, aleks said:

Jeg gikk for popp. Zwave, intern Mesh mellom dem og mulighet for fast strømtilkobling i tillegg til batteri. Fibaroene jeg kjøpte går i retur 

 

Hvor mange har du?

 

For min del ønsker jeg en i hvert somerom, gang, loftstue, teknisk rom og 3d-printerrom. Så jeg ender opp med 8 stk. Og jeg stoler ikke på noen server som skal stå å sørge for seriekobling. 

 

Mulig jeg bare skaffe innbrudd/brann-alarm fra Røyken Brannvesen. De har en ganske kul sentral som kan selv fungere som z-wave-kontroller. Dessverre ikke som sekundær kontroller i mitt eget system. Men de kan i teorien koble seg mot ID-lock om det er er mer fornuftig. Kommer an på et par faktorer. Vet ikke om de faktisk installerer den integrasjonene men det er teknisk mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, SteinarH skrev:

Nei, det er nok riktig. Jeg er nok mest opptatt av det som gjelder i Norge, siden vi bor der. Er flere land som ikke har krav om hjelm når man kjører motorsykkel, men er nok en grunn til at vi har krav om det her i Norge :)

Klart, men min tanke var nok noe av grunnen til at det er "vanskelig å finne" og at f.eks. Fibaro og Popp sine ikke er helt ideelle er fordi de ikke er laget for å tilfredsstille de mer spesielle kravene vi har er i landet.


Det er jo klart en bedre idé å være beskyttet, men andre land er treige sånt sett. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Det kom nye krav 1. Januar 2016:

 

Det skal være minst én detektor eller røykvarsler i hver etasje, som skal dekke kjøkken, stue, sone utenfor soverom og sone utenfor tekniske rom. Alarmen skal kunne høres tydelig på oppholdsrom og soverom når dørene mellom rommene er lukket.

 

Dette gjelder hos alle, mens det er noen ekstra krav i TEK17, som gjelder nybygg/renovering. 

 

Hmm. Ser nå at du har rett i det, men dette er ikke akkurat klokkeklart.  

Hva er "sone"  i denne sammenhengen?  Det er ikke "rom"  eller "celle" for da hadde de brukt det ordet. Rom og celle er tydelig definert i TEK. Sone er derimot ikke definert noe sted som jeg kan finne. 

 

Hos oss er det en lekestue utenfor barnas soverom, denne er forbundet med gangen gjennom en dør. Røykvarsler står i gangen. Er dette samme sone?

 

Hva er teknisk rom? Jeg har sikringsskap, varmepumpe, VVB og balansert ventilasjon i samme rom i kjelleren. Jeg kaller det for teknisk rom. 

Men hva om alle disse installasjonene sto rundt omkring i huset? (VVB på badet, sikringsskapet i gangen og ventilasjon i boden) Hvor er da teknisk rom?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Armas skrev:

 

Hmm. Ser nå at du har rett i det, men dette er ikke akkurat klokkeklart.  

Hva er "sone"  i denne sammenhengen?  Det er ikke "rom"  eller "celle" for da hadde de brukt det ordet. Rom og celle er tydelig definert i TEK. Sone er derimot ikke definert noe sted som jeg kan finne. 

 

Hos oss er det en lekestue utenfor barnas soverom, denne er forbundet med gangen gjennom en dør. Røykvarsler står i gangen. Er dette samme sone?

 

Hva er teknisk rom? Jeg har sikringsskap, varmepumpe, VVB og balansert ventilasjon i samme rom i kjelleren. Jeg kaller det for teknisk rom. 

Men hva om alle disse installasjonene sto rundt omkring i huset? (VVB på badet, sikringsskapet i gangen og ventilasjon i boden) Hvor er da teknisk rom?

 

Hadde du forventet at DSB klarte å bruke samme terminologi som de som skriver TEK? ? 

 

12. Januar 2016 spurte jeg DSB om dette:

Sitat

Fra "Forskrift om brannforebygging": "Det skal være minst én detektor eller røykvarsler i hver etasje, som skal dekke kjøkken, stue, sone utenfor soverom og sone utenfor tekniske rom. "

Betyr det at hvis man har en dør mellom kjøkken og stue, så må man ha en detektor i hvert av rommene? Og hvis man har en gang mellom stue og soverom, må man da ha detektor både i gangen og stuen?

Synes det er litt uklart hva de mener med "dekke" - om det er å kunne detektere brann eller å varsle de som er de nevnte rom?

 

DSB svarte:

Sitat

Hei! Beklager sent svar. At en detektor skal dekke kjøkken, stue, sone utenfor soverom og sone utenfor tekniske rom betyr at et branntilløp på disse stedene må kunne oppdages av en røykvarsler eller røykdetektor. Hvor alarmen skal høres er beskrevet som eget krav.

Her står det at alarmen skal kunne høres tydelig på soverom og oppholdsrom når dørene mellom rommene er lukket. Dvs et "hvor skal brann minimum bli oppdaget" krav og et "hvor skal jeg minst bli varslet" krav.

Vi er i gang med å oppdatere de brannforebyggende artiklene på sikkerhverdag.no, vår nettside til privatpersoner. Titt også gjerne innom der hvis noe fortsatt er uklart.

Mvh. Henriette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Hadde du forventet at DSB klarte å bruke samme terminologi som de som skriver TEK? ? 

 

12. Januar 2016 spurte jeg DSB om dette:

 

DSB svarte:

 

 

Takk for tips om "sikker hverdag"

 

Der står det:

 

 

Sitat

 

Sørg for god nok varsling

Rundt 500.000 nordmenn sover hver natt uten mulighet for å bli varslet ved brann. Enten fordi de ikke har en røykvarsler som virker, eller fordi den er plassert slik at de ikke hører den. Ved en boligbrann har du få minutter på deg til å komme deg ut. Plasser derfor røykvarslere slik at du hører det med en gang de begynner å pipe.

Oppfyll kravene til brannvarsling

Alle boliger skal ha brannalarmanlegg eller røykvarslere. Du må ha minst en røykvarsler i hver etasje. De skal være plassert slik at de kan oppdage og varsle om brann på kjøkken, i stua, sonen utenfor soverom og i sonen utenfor teknisk rom. Det kan ikke være dør mellom et rom som skal dekkes og rommet der røykvarsleren er plassert. Har du for eksempel åpen løsning vil en røykvarsler kunne dekke både kjøkken og stue. Hvis du har dør mellom, må du ha en røykvarsler i hvert av rommene. Alarmen skal kunne høres tydelig på oppholdsrom og soverom, også når døren mellom rommene er lukket.

Ha røykvarsler på soverom

Hvis det begynner å brenne i et lukket rom, vil det ta lang tid før en røykvarsler utenfor rommet reagerer. Derfor bør du sette opp røykvarslere i alle lukkede rom, for eksempel på barnerom og andre soverom.

Koble røykvarslerne sammen

Flere røykvarslere gir økt trygghet. Har du en bolig med mange rom eller flere etasjer bør du i tillegg koble røykvarslerne sammen (seriekoble). Dette virker slik at når en røykvarsler går et sted, så går alle røykvarslerne samtidig. Dette kan gi deg verdifull tid til å evakuere, for eksempel hvis en brann starter i kjelleren og du sover i andre etasje.

 

Sitat

 

Riktig plassering av røykvarsleren:

  • Røykvarslere skal monteres på høyeste punkt i taket og minst en halv meter fra veggen.
  • Ha minst en røykvarsler i hver etasje.
  • I boliger med flere etasjer bør du plassere røykvarslere i nærheten av trappene, slik at lyden fra alarmen bærer lettere gjennom etasjene.
  • Du bør minst ha en røykvarsler per 60 kvadratmeter.
  • Avstanden mellom to røykvarslere bør ikke være større enn 12 meter.

 

 

 

Altså:

Du MÅ:

  • Ha minst en røykvarsler per etasje
  • Du må ha røykvarsler i rom utenfor soverom
  • Du må ha røykvarsler i rom utenfor teknisk rom
  • Du må ha røykvarsler i stue
  • Du må ha røykvarsler i kjøkken

 

Du bør:

  • Seriekoble røykvarslerne
  • Ha en varsler per 60m2
  • maks 12 m mellom hver røykvarslere

I tillegg sier TEK 17 mye (§ 11-12)

 

Men det mest relevante er: 

"Røykvarslere skal være tilknyttet strømforsyningen og ha batteri som reserveløsning. I branncelle med behov for flere røykvarslere skal varslerne være seriekoblede"

 

Jeg tolker dette som at røykvarslerne må være tilkoblet strøm (både 12V og 230V er ok), og være seriekoblet (men ikke seriekoblet med kabel - zwave er OK).

Er det andre forskrifter som skulle skjerpe disse kravene?

 

For min del så er jeg selvsagt opptatt av å følge forskriften, men mest interessert i å ha en trygg bolig.

Skulle ønske jeg hadde satt meg bedre inn i dette for ett år siden, for nå er det for sent å trekke rør til alle soverom. Vi har 3 etasjer med hybel og teknisk rom i sokkeletasje. 

Soverom og inngang i 1. etg. Åpen stue og kjøkken i 2 etg. Per idag har vi en røykvarsler i hver etasje og en i hybel. Alle disse er seriekoblet med kabel (fireangel)

Jeg skulle ønske at jeg hadde gjort klart for: seriekoblet (kablet) røykvarsler på: alle soverom, hybel, teknisk rom, gang, stue, kjøkken. 

 

Jeg planlegger nå å ettermontere:

Kablet røykvarsler på teknisk rom (tror det skal være ganske enkelt)+ kanskje i bryggeriet. 

Trådløs batteridrevet røykvarsler på alle soverom + kjøkken. Zwave på disse burde være tilstrekkelig. 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Armas said:

 

Takk for tips om "sikker hverdag"

 

Der står det:

 

 

 

 

 

Altså:

Du MÅ:

  • Ha minst en røykvarsler per etasje
  • Du må ha røykvarsler i rom utenfor soverom
  • Du må ha røykvarsler i rom utenfor teknisk rom
  • Du må ha røykvarsler i stue
  • Du må ha røykvarsler i kjøkken

 

Du bør:

  • Seriekoble røykvarslerne
  • Ha en varsler per 60m2
  • maks 12 m mellom hver røykvarslere

I tillegg sier TEK 17 mye (§ 11-12)

 

Men det mest relevante er: 

"Røykvarslere skal være tilknyttet strømforsyningen og ha batteri som reserveløsning. I branncelle med behov for flere røykvarslere skal varslerne være seriekoblede"

 

Jeg tolker dette som at røykvarslerne må være tilkoblet strøm (både 12V og 230V er ok), og være seriekoblet (men ikke seriekoblet med kabel - zwave er OK).

Er det andre forskrifter som skulle skjerpe disse kravene?

 

For min del så er jeg selvsagt opptatt av å følge forskriften, men mest interessert i å ha en trygg bolig.

Skulle ønske jeg hadde satt meg bedre inn i dette for ett år siden, for nå er det for sent å trekke rør til alle soverom. Vi har 3 etasjer med hybel og teknisk rom i sokkeletasje. 

Soverom og inngang i 1. etg. Åpen stue og kjøkken i 2 etg. Per idag har vi en røykvarsler i hver etasje og en i hybel. Alle disse er seriekoblet med kabel (fireangel)

Jeg skulle ønske at jeg hadde gjort klart for: seriekoblet (kablet) røykvarsler på: alle soverom, hybel, teknisk rom, gang, stue, kjøkken. 

 

Jeg planlegger nå å ettermontere:

Kablet røykvarsler på teknisk rom (tror det skal være ganske enkelt)+ kanskje i bryggeriet. 

Trådløs batteridrevet røykvarsler på alle soverom + kjøkken. Zwave på disse burde være tilstrekkelig. 

 

 

 

 

 

Men popp oppfyller jo disse kravene. Jeg har montert 5 og seriekoblet dem. De kan kjøres med strøm, selv om dette kanskje er en bedre løsning for nybygg mtp kabellegging. Tviler på de fleste enten hadde tatt ned taket eller lagt lister for å legge en 12 eller 220v kabel til en røykvarsler.

 

Men jeg mener, selv om det kanskje er synsing at strømtilkobling er et krav fordi folk "flest" aldri skrifter batteri. Med zwave og smarthjem har en konstant overvåkning av strømnivået i en røykvarsler og at den faktisk kommuniserer. Dette kan vel i teorien oppfylle grunnkravet om at røyvarsleren skal ha en forutsigbar strømtilkobling hvis du f.eks gir alarm ved 50% strømnivå eller noen detektorer ikke kommuniserer. Fra hva jeg har forstått vil også seriekoblingen fungere hvis smarthjemmet/strømmen går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aleks skrev:

 

Men popp oppfyller jo disse kravene. Jeg har montert 5 og seriekoblet dem. De kan kjøres med strøm, selv om dette kanskje er en bedre løsning for nybygg mtp kabellegging. Tviler på de fleste enten hadde tatt ned taket eller lagt lister for å legge en 12 eller 220v kabel til en røykvarsler.

 

Men jeg mener, selv om det kanskje er synsing at strømtilkobling er et krav fordi folk "flest" aldri skrifter batteri. Med zwave og smarthjem har en konstant overvåkning av strømnivået i en røykvarsler og at den faktisk kommuniserer. Dette kan vel i teorien oppfylle grunnkravet om at røyvarsleren skal ha en forutsigbar strømtilkobling hvis du f.eks gir alarm ved 50% strømnivå eller noen detektorer ikke kommuniserer. Fra hva jeg har forstått vil også seriekoblingen fungere hvis smarthjemmet/strømmen går ned.

 

Poenget med seriekobling må jo være at den skal fungere i tilnærmet alle tilfeller. Om den er kablet eller ikke, er jo i så fall uinteressant. Poenget er at den skal fungere. Seriekobling som er avhengig av Trådløst nett eller annen sentral/hub vil i mine øyne IKKE være ett godt alternativ ettersom en feil, strømbrudd eller brann i sentralen vil føre til at seriekoblingen ikke virker. 

 

Poenget med fast strøm må jo være at varsleren skal være operativ i tilnærmet alle tilfeller. Med fast strøm+ batteri som backup er man tett på 100% oppe-tid. Kun batteri, vil definitivt redusere dette, men med gode rutiner samt automatisk varsling av lavt batteri-nivå så er man også tett på 100%. 

 

Forskrifter er vel og bra, men reell brannsikkerhet må man selv vurdere og ta ansvar for.  

 

Foreløpig oversikt over røykvarslere:

 

Fireangel: Kommer i to varianter: en kan tilkobles 230V og en går på batteri, seriekobles med kabel og seriekobles med z-wave (krever z-wave hub, og egen z-wave modul i hver røykvarsler)

ed: Kan denne også seriekobles uten kabel og uten z-wave? Jeg synes beskrivelsen er litt uklar på dette.


Popp. Fast tilkobling 12V og batteribackup. Z-wave, men også seriekobling  uavhengig av hub. @aleks Du skriver  at du har seriekoblet 5 stk? Stemmer det? En annen post på forumet sier at dette kun er mulig med inntil 3 varslere?

 

Fibaro: Batteridrevet. Seriekobles med z-wave og er dermed avhengig av at hjemmesentralen er operativ. 

 

Nest Protect: kommer i to varianter: en 230V med batteribackup og en med batteri. Seriekobles med Weave-teknologi (sikkert 868Mhz). Kobles til wifi og dermed app/telefon/system

 

Cavius: kommer i to varianter en 230V og en på batteri. Disse kobles sammen trådløst (868Mhz), med eller uten hub. Med hub kan den kobles til app på telefon

 

 

Endret av Armas
Revidert tekst for POPP og Fireangel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Armas said:

ed: Kan denne også seriekobles uten kabel og uten z-wave? Jeg synes beskrivelsen er litt uklar på dette.

 

 

Var for litt siden i kontakt med FireAngel angående å utvide systemet mitt med deres trådløse system. Her er svaret jeg fikk:

Quote

There is a module you can plug into the SM-F-NEUT to make wireless:

https://www.fireangel.co.uk/products/w2-module

And you can then connect 2 alarms with modules via wireless.

Spurte videre om de hadde batterivarslere som også kunne jobbe på samme protokoll og fikk følgende svar:

Quote

Yes you can connect a battery operated device (like the ST-630) to it and it would effectively become a WST-630.

 

Jeg tolka det som at jeg da vil få varsling på hele systemet om én går av, og en evt Z-Wave modul i en av de jeg har på faststrøm da vil varsle Z-Wave-sentralen. Siste her er rene spekulasjoner såklart.

Endret av fiLLLip
Quote av Armas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26/03/2019 at 19:07, strips said:

 

Når du har 5 stk i mesh. Har du testet at alle faktisk uler når du trykker på en? 

 

Nå har jeg ikke satt 5 i mesh, men i manualen står det anbefalt maks 3. Det er tidsklemma så ikke montert de enda, men tenkte hvis det er maks 3 å splitte dem ut strategisk og la ha systemet trigge neste mesh. Dermed kan jeg i best case ha sirene på alt og worst case hvis strømmen går (nå vil ikke det skje da ha går på UPS) vil 3 gå på alarm til en av de andre detekterer noe.

 

jeg vet mange setter mesh sammen med assosiasjoner.

 

kan tenke meg jeg prøver med 5 i mesh til helgen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, aleks skrev:

Dermed kan jeg i best case ha sirene på alt og worst case hvis strømmen går (nå vil ikke det skje da ha går på UPS) vil 3 gå på alarm til en av de andre detekterer noe.

 

Hvis Z-wave nettet går med, så vil vel ingen av dem meshe? Altså ingen seriekobling virker om USB-pinnen ikke er «oppe»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.