Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

EasyTrigger Expression, (komma/punktom)


Ruud

Anbefalte innlegg

Hva er lurest å gjøre når denne feilen oppstår.

 

Jeg skal lage en faktisk strømpris ved å plusse sammen strømprisen med energileddet, dette gjør jeg med EasyTrigger og betingelsen Set Device to Expression:

Round($$DVR:539: + $$DVR:1323:,2)

Når strømprisen er 40øre blir dette (40 + 48, 2) som igjen blir 88 øre med 2 desimaler. Problemer oppstår når strømprisen har komma feks 40,5, da får jeg følgende feilmelding:

ERROR Round() takes exactly 2 arguments

Dette tror jeg er fordi amerikanerene bruker (.) isteden for (,) i tallverdiene og når vi bruker komma så tror pluginen at det er skille tegn til neste argument.

 

Hvilke muligheter fines det for å fikse dette??

 

Jeg kan selvfølgelig lage et scrip i stedet for denne betingelsen men,   jeg har planer om å vider få frem prisen per ovn ved å gange wattforbruket med faktisk strømpris og da hadde jeg tenkt å bruke samme betingelse isteden for å lage mange script.

 

Alle forslag taes imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ZoRaC skrev:

Du kan endre OSets «locale» til «en_UK». Da beholder du 24-timers klokke, men får «.» som desimalskilletegn. :) 

Oki, kan du kjapt forklare hvor i Windows 10 jeg gjør det?  Snakker vi der det står Norge i innstillinger -> området ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er inne på «region» (trykk start og skriv). Du kan sikkert også bare endre desimalskilletegnet der, uten å endre alt til «en_UK». :) 

 

EDIT:

Sitat
To change regional settings,
  • go to Start > Control Panel > Regional and Language Options. | Windows 10 (Start >type Control Panel and press enter > Region)
  • Click Additional Settings.
  • For Decimal Symbol, enter a dot: .

 

Endret av ZoRaC
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2019 den 21.13, ZoRaC skrev:

Mener det er inne på «region» (trykk start og skriv). Du kan sikkert også bare endre desimalskilletegnet der, uten å endre alt til «en_UK». :) 

 

EDIT:

 

Tusen takk ZoRaC!

 

Å bytte til (.) isteden for (,) fungerte bra.........men det fucka opp "YR Weather" pluginnen, så jeg valgte å sette maskinen tilbake til (,)

 

På 24.3.2019 den 13.39, ZoRaC skrev:

Du kan også droppe desimaler på strømprisen med å ta en «ROUND» med 0 desimaler på den inni den andre «ROUND». :) 

 

Så dermed tenkte jeg å prøve denne løsningen!  Er det du som ikke har tenkt eller er det jeg som ikke forstår?? (håper på det siste)  en «ROUND» inni den andre «ROUND» vil strengt tatt møte samme utfordring!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ruud skrev:

 dermed tenkte jeg å prøve denne løsningen!  Er det du som ikke har tenkt eller er det jeg som ikke forstår?? (håper på det siste)  en «ROUND» inni den andre «ROUND» vil strengt tatt møte samme utfordring!

 

Ikke når du bruker en ROUND med 0 desimaler, da får du et tall uten desimalskilletegn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Ikke når du bruker en ROUND med 0 desimaler, da får du et tall uten desimalskilletegn. :) 

 

Men hvis jeg henter denne variablen: Round($$DVR:539:, 0) og device539 er 40,5 så får jeg denne strengen;  40,5,0 med på føgende feilmelding:

ERROR Round() takes exactly 2 arguments

Slik jeg forstår det så tror formelen at jeg vil ha 5 desimaler også kommer det ett argument til (0) og boom....... ingen resultat.

Endret av Ruud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ruud skrev:

 

Men hvis jeg henter denne variablen: Round($$DVR:539:, 0) og device539 er 40,5 så får jeg denne strengen;  40,5,0 med på føgende feilmelding:

ERROR Round() takes exactly 2 arguments

Slik jeg forstår det så tror formelen at jeg vil ha 5 desimaler også kommer det ett argument til (0) og boom....... ingen resultat.

 

Du har selvsagt helt rett... :o 

Må evt ta en «split» på komma og bruke den første delene bare. Husker ikke syntaks for det i hodet, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.