Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nytt system


Sebastian

Spørsmål

Hei,

 

Jeg er helt ny til Smarthus-systemer og håper derfor noen har mulighet til å gi noen gode råd angående valg av system. Jeg ser at det ligger en rekke andre saker rundt dette ute på forumet allerede, men jeg har så langt ikke funnet svar på det jeg lurer på og forsøker meg derfor med å opprette en egen post ? 

 

Kort om prosessen:

Jeg er i gang med å pusse opp leilighet, og skal i den forbindelse ha et smarthussystem. Elektrikeren jeg benytter har i utgangspunktet lagt opp til å sette inn Fibaro Home Center Light/Home Center 2 da dette er systemet de vanligvis installerer i boliger. Jeg har lest en del både positivt og negativt om Fibaro, men etter å ha lest meg opp litt ser jeg også på muligheten for andre systemer. Tenker derfor at det er en god ide å få avklart hva slags hjemmesentral jeg skal gå til innkjøp av før vi er alt for langt i prosessen.

 

Opprinnelig plan:

I utgangspunktet var det følgende oppsett som var tenkt:

  • Å montere Fibaro Dimmer 2 ved lysbrytere i veggen og bruke vippebrytere med fjær.
  • Heat-IT termostater til varmekabler. Detter er allerede montert.
  • Montere Danalock på døren. Ikke kjøpt inn enda.
  • Danfoss eller lignende termostat på radiatorer. Ikke kjøpt inn enda
  • Benytte bevegelsesensorer o.l. fra Fibaro. Ikke kjøpt inn enda.
  • Koble Sonos-høyttalere til systemet.
  • Koble til IKEAs nye elektriske rullgardiner når disse slippes.
  • Utvide systemet etterhvert med flere funksjoner.
  • Muligens koble på baderomsvifte
  • Muligens koble på Samsung TV (støtter SmartThings)

 

Vurdering av andre muligheter:

Underveis har jeg sett litt på andre muligheter, og da spesielt Athom Homey og SmartThings. Disse har en del fordeler, ut i fra det jeg har lest:

  • Begge støtter alle (?) produktene jeg har listet opp over.
  • Begge kan benyttes med Elko Plus skrudimmere (316 GLED). Dette virker en del mer brukervennlig enn dimmere i form av vippebrytere.
  • Begge støtter zigbee og andre protokoller i tillegg til Z-wave, noe som gjør systemet mer robust for mulig utvidelse.
  • Zigbee gir mulighet for en del rimeligere sensorer osv.

 

Jeg har derfor noen spørsmål:

  • Stemmer det at Elko Plus 316 GLED fungerer opp mot SmartThings og Homey?
    • Vil dimmeren fortsatt fungere dersom Hub-en er nede?
  • I hvilken grad kjører Homey og SmartThings lokalt? Min forståelse er at Fibaro stort sett kjører lokalt.
  • Er det noen som har noen sterke anbefalinger i den ene eller andre retningen? Jeg står altså mellom Fibaro, Homey og SmartThings.

 

Alle innspill møtes med stor takk, da jeg som nevnt har lite/ingen erfaring (men stor interesse ? ) innenfor smarthussystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, Sebastian skrev:

Stemmer det at Elko Plus 316 GLED fungerer opp mot SmartThings og Homey?

Ja, iallfall til SmartThings, men kan være litt trøblete å legge til. Homey er jeg ikke sikker på.

 

1 time siden, Sebastian skrev:

Vil dimmeren fortsatt fungere dersom Hub-en er nede?

Ja, selvfølgelig. Alle smarte brytere vil stort sett virke selv om hub'en er nede.

 

1 time siden, Sebastian skrev:

I hvilken grad kjører Homey og SmartThings lokalt? Min forståelse er at Fibaro stort sett kjører lokalt.

Homey kjører lokalt. SmartThings er avhengig av skyen.

 

Fibaro HomeCenter, HomeSeer, Home Assistant, OpenHAB, etc, etc, kjører lokalt.

 

1 time siden, Sebastian skrev:

Er det noen som har noen sterke anbefalinger i den ene eller andre retningen? Jeg står altså mellom Fibaro, Homey og SmartThings.

HomeSeer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for gode svar! Muligheten til å kjøre lokalt virker som en fordel med Homey i forhold til SmartThings i alle fall ?

 

Har nå også forsøkt å lese med opp på HomeSeer ved å lese gjennom HS-skolen. Dette virker interessant, da kompabiliteten virker å være langt større. Det samme virker mulighetene til å sette opp mer avanserte scener. 

 

Likevel er det et par ting ved HomeSeer som jeg lurer på om kan trekke ned for meg:

- GUI i appen virker gammeldags - jeg vet ikke i hvilken grad denne kan konfigureres til et mer moderne design. Fant en app som heter «Pal» som kanskje kan fungere (bruken av app er uansett begrenset så snart scener trigges av alarmer, sensorer osv.). 

- kostnaden: det virker å kunne bli en del dyrere, spesielt med tanke på eventuelle plugins som må kjøpes. 

- slitsomt med programvareoppdateringer til PC-en som HS kjører på. Dette blir «enda en ting» å forholde seg til i hverdagen. 

 

Nok en gang - tusen takk for hyggelige svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, Sebastian skrev:

GUI i appen virker gammeldags - jeg vet ikke i hvilken grad denne kan konfigureres til et mer moderne design. Fant en app som heter «Pal» som kanskje kan fungere (bruken av app er uansett begrenset så snart scener trigges av alarmer, sensorer osv.). 

 

Det kom en ny app for et par mnd siden - HomeSeer Mobile. Alternativet er å designe selv med HSTouch Designer. 

Da kan det f.eks se slik ut:

 

7 minutter siden, Sebastian skrev:

slitsomt med programvareoppdateringer til PC-en som HS kjører på. Dette blir «enda en ting» å forholde seg til i hverdagen. 

 

Du kan kjøpe en ferdig boks med HomeSeer på i stedet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 25.3.2019 den 8.09, ZoRaC skrev:

 

Det kom en ny app for et par mnd siden - HomeSeer Mobile. Alternativet er å designe selv med HSTouch Designer. 

Da kan det f.eks se slik ut:

 

 

Du kan kjøpe en ferdig boks med HomeSeer på i stedet. :) 

Tusen takk for gode innspill ? 

Jeg tror likevel HomeSeer blir for omfattende for meg i denne omgang, og at kostnaden med hub, plugins, HSTouch Designer osv. blir i meste laget. 

Men takk for gode innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, 
Jeg har prøvd Fibaro homesenter 2 og Smartthings (Homey har jeg ikke testet enda)

 

Fibaro Homesenter var en stabil sak. Men synes den manglet mye automasjon og måtte begynne å rote med lua script. Synes også att app var rotete. En var tildels avhengig av at Fibaro inkluderte nye enheter som gikk veldig trekt. Dette har kanskje endret seg over tid. Ser også at det har kommet nye firmware og app siden jeg testet.

Smartthings har hvert den boksen jeg har likt best. Men mye av enhetene har "device handler" i skyen (3 part) Også avansert programmering er i sky (WebCore) Dette fungerer raskt og flott.  --Helt til Samsung roter det til, noe som har skjedd litt for ofte. (Pålitelig hjemmeautomasjon som lys varme og sikkerhet hører ikke hjemme i skyen)

 

Homey virker interessant. Men vet at noen klager på dårlig rekkevidde /  mesh på zigbee og Zwave nett.  Kanskje det er noen her som kan dele erfaring?

Jeg tester nå ut Zipabox 2 (Rekkevidde og stabilitet er i ihvertfall på plass)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mitt råd er hold deg til kjente og åpne produkter så har du muligheter. Ikke gå og kjør på med feks verisure sine smartprodukter, kameraer som måååå ha egen app osv.

 

smarthjem er en operasjon av gresset er alltid grønnere på andre siden. Jeg hadde tatt en helg, installert homeseer, home assistant og openhab og leke deg litt, så velger du den du føler deg mest komfortabel med. De alle gjør mye av det samme bare på forskjellig måte.

 

jeg er home assistant, mens andre er homeseer. Personlig ser jeg ikke noen direkte forskjell i funksjonalitet i dag til dag bruken.

 

vil faktisk anbefale å ikke gå for homey, smartthings etc da du ikke har kontroll til å utvide selv. Jeg har brukt begge og ble litt meh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 28.3.2019 den 0.07, Ziggiz skrev:

Hei, 
Jeg har prøvd Fibaro homesenter 2 og Smartthings (Homey har jeg ikke testet enda)

 

Fibaro Homesenter var en stabil sak. Men synes den manglet mye automasjon og måtte begynne å rote med lua script. Synes også att app var rotete. En var tildels avhengig av at Fibaro inkluderte nye enheter som gikk veldig trekt. Dette har kanskje endret seg over tid. Ser også at det har kommet nye firmware og app siden jeg testet.

Smartthings har hvert den boksen jeg har likt best. Men mye av enhetene har "device handler" i skyen (3 part) Også avansert programmering er i sky (WebCore) Dette fungerer raskt og flott.  --Helt til Samsung roter det til, noe som har skjedd litt for ofte. (Pålitelig hjemmeautomasjon som lys varme og sikkerhet hører ikke hjemme i skyen)

 

Homey virker interessant. Men vet at noen klager på dårlig rekkevidde /  mesh på zigbee og Zwave nett.  Kanskje det er noen her som kan dele erfaring?

Jeg tester nå ut Zipabox 2 (Rekkevidde og stabilitet er i ihvertfall på plass)   

Mange takk for gode innspill. For meg virker også SmartThings som et bedre valg enn Fibaro, ut i fra det jeg har lest. I tillegg er muligheten for å kjøre både Zigbee og Z-wave et stort pluss. Det eneste jeg så langt er skeptisk til med SmartThings er dette med at alt kjøres i skyen - nettopp derfor virker Homey interessant. Zipabox har jeg ikke hørt om - får lese meg litt opp på dette også før jeg tar et endelig valg ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 28.3.2019 den 0.57, aleks skrev:

Mitt råd er hold deg til kjente og åpne produkter så har du muligheter. Ikke gå og kjør på med feks verisure sine smartprodukter, kameraer som måååå ha egen app osv.

 

smarthjem er en operasjon av gresset er alltid grønnere på andre siden. Jeg hadde tatt en helg, installert homeseer, home assistant og openhab og leke deg litt, så velger du den du føler deg mest komfortabel med. De alle gjør mye av det samme bare på forskjellig måte.

 

jeg er home assistant, mens andre er homeseer. Personlig ser jeg ikke noen direkte forskjell i funksjonalitet i dag til dag bruken.

 

vil faktisk anbefale å ikke gå for homey, smartthings etc da du ikke har kontroll til å utvide selv. Jeg har brukt begge og ble litt meh

Takk for gode innspill. 

Det er ikke så dumt å forsøke flere løsninger før man velger. Home Assistant er vel gratis, men om jeg også skal teste HomeSeer osv. blir det fort kostbart.

Ser absolutt argumentasjonen med å ikke ta i bruk systemene som man ikke kan utvide fritt selv, men jeg tror kanskje en mer "out of the box" løsning er veien å gå i første omgang. Så får heller de mer avanserte systemene testes etterhvert. Tipper som flere skriver inne på forumet at man fort merker begrensningene i disse mer ferdigoppsatte systemene og ønsker flere muligheter etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 31.3.2019 den 12.41, Sebastian skrev:

men om jeg også skal teste HomeSeer osv. blir det fort kostbart

 

Programvaren til Homeseer har 30 dagers gratis prøveperiode - så dersom du har en egnet maskin så er det gratis å teste det ut. Gitt ambisjonsnivået i første post så virker jo ikke det helt feil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har brukt Homey noen månter å opplever litt problem med mesh på zigbee nettet (trådfri pærer). Zwave å 433 funker bra. Homey er veldig enkeli bruk men du har nok en god del mere muligheter med HomeSeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.