Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit v1 uten gulvføler gir problemer


Knut Marius

Anbefalte innlegg

Fikk nylig installert en god del heatit-termostater, og de funker for det meste greit, men gulvføleren til den ene termostaten satt bom fast i røret da elektrikeren prøvde å bytte den gamle med HeatIt sin, så resultatet ble at jeg ikke har noen gulvføler for denne ene termostaten. Det var jo kjedelig, med tanke på at jeg har lest at folk mener den innebygde luftføleren ikke er allverdens. Nå har jeg uansett måttet bruke denne luftsensoren, og som fryktet gir det en del problemer. Jeg har tibber-integrasjon, og legger blant annet merke til at termostaten nesten konksevent rapporterer at ønsket temperatur i rommet er oppnådd ca 1 minutt etter at et nytt setpoint blir satt fra Tibber. Se vedlagt screenshot. Dette er åpenbart feil. Lufttemperaturen i det rommet har ikke svinget så fort som det påstås her. Jeg opplever at det er uforutsigbart hvilken varme jeg får i rommet, og det er ikke holdbart i lengden. 

 

Så er spørsmålet hva jeg skal forsøke å gjøre med dette. Jeg kan kanskje prøve å programmere meg ut av dette med webcore og en tilfeldig temperatursensor, men jeg er litt skeptisk til det, i tilfelle en bug eller systemfeil i SmartThings hindrer logikken fra å kjøre, og dermed lar kablene gå på full guff kontinuerlig. Noen som har testet en slik løsning? Jeg ser også at HeatIt har en ekstern temperatursensor man kan kjøpe, men jeg forstår det som at denne kanskje må knyttes på kabel mot termostaten, og det er jo heller ikke helt optimalt. Dersom det er eneste utvei så vil jeg vurdere det allikevel. Noen erfaringer med hvorvidt den eksterne romføleren til HeatIt gjør en bedre jobb enn den innebygde? 

 

På forhånd takk for alle innspill

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at den gamle gulvføleren ikke er ødelagt, skal det være mulig å bruke den mot Heatit.

Må måles med multimeter for å finne motstandsverdien, for så å sette dette med innstillingene på termostaten. 

Målingen skal alle elektrikere kunne klare.

 

Ekstern temperaturføler er vel ikke mer smart enn at det er en NTC motstand i en påveggskappe.

Da blir det nesten samme prosedyre som for gulvføleren.

Den må konfigureres i oppsettet på termostaten.

 

Skal være enkelt og rett frem.

image.png.307e89e110a273d8a7888058a09d27a7.png

 

Modus avhenger av sensor type

image.png.4d9dd53279e2e8f935544854ac3cd181.png

 

Settings

image.png.0436b3401b3ac47730bb4d37a3187186.png

 

Da er det bare å ringe elektrikeren. ?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problem tidligere, og kan bekrefte at det er ikke noe problem å bruke en annen gulvføler enn den som følger med, men du må kanskje justere parameter 3 for å sette riktig verdi for motstand - akkurat som @Jarle F beskriver over.

 

Jeg kan også bekrefte at en ekstern romføler fungerer _veldig_ mye bedre enn den innebygde (som jo er ubrukelig). Som nevnt over er det bare en liten NTC motstand i en stor plastboks.
Og ja - den kobles til termostaten med kabel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar! Gulvføleren er desverre ødelagt, så jeg får ikke brukt den gamle. Han sa at den ble stående bom fast i røret på halvveien når han skulle dra den ut, og han fikk den hverken ut eller inn. Kanskje jeg kan få dem til å komme å montere veggføler siden det tross alt var det samme firmaet som la ned den opprinnelige gulvføleren som ble sittende fast, og som ikke fikk erstattet den med den nye...

 

Så er spørsmålet fortsatt om noen har erfaring med om den eksterne HeatIt-føleren faktisk er noe mer pålitelig enn den integrerte? Går det eventuelt an å bruke sensor fra en annen produsent dersom heatit sine luftfølere viser seg å være ustabile?

 

Oppdatering: Takk for svar fra deg også HSv, jeg så det ikke før jeg selv hadde skrevet dette. Kanskje jeg bare får bestille den eksterne føleren og montere den opp rett ved siden av termostaten, da.

 

Endret av Knut Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med den eksterne (fordi termostaten står på utsiden av rommet). Synes den fungerer bra. :) 

 

EDIT:

Jeg kjører en eldre modell, tror jeg, for den jeg har er ikke for montering i Elko-ramme. 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ZoRaC skrev:

Jeg kjører en eldre modell, tror jeg, for den jeg har er ikke for montering i Elko-ramme. 

Jeg har også HeatIt v1 og den er montert i en Elko-ramme...?

 

Jeg har også brukt v1 med ekstern termostat. Fungerte fint da, men det var ikke med gulvvarme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Knut Marius skrev:

Går det eventuelt an å bruke sensor fra en annen produsent dersom heatit sine luftfølere viser seg å være ustabile?

Det går fint, men du må sjekke motstand i den "uoriginale" føleren.

 

I menyen på Heatit kan motstand endres i noen trinn, mellom 10 og 47 kohm . 

Hvis det blir litt unøyaktig kan det i Heatit legges inn kompensasjon for temperatur, tror det var inntil +- 4 grader.

Se tabell i innlegg til JarleF lenger oppe.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Moskus skrev:

Det er jo bare å bruke en annen romføler. :)

 

Ja, men spørsmålet var:

19 timer siden, Knut Marius skrev:

Så er spørsmålet fortsatt om noen har erfaring med om den eksterne HeatIt-føleren faktisk er noe mer pålitelig enn den integrerte?

 

Når @Knut Marius da linket til den andre føleren for Elko-ramme, så måtte jeg nesten presisere at jeg har gode erfaringer, men at det er med en annen variant romføler enn den han linket til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye god feedback! Det jeg leser ut av det er at det later til å være en god investering med en ekstern romføler. Ulempen er at jeg ikke har noen ledig plass i elko-rammen, så her må vel elektriker inn og styre litt for å få laget plass til den nye føleren. Hadde kanskje håpt det fantes noe trådløst som gikk på batteri, men det er vel kanskje ikke en god løsning i lengden uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Knut Marius skrev:

Ulempen er at jeg ikke har noen ledig plass i elko-rammen, så her må vel elektriker inn og styre litt for å få laget plass til den nye føleren.

Du trenger bare å bytte ut selve rammen, du trenger ikke ha noe veggboks bak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Du trenger bare å bytte ut selve rammen, du trenger ikke ha noe veggboks bak. :)

 

Åja, så bra. Jeg trodde kanskje den trengte separat strømtilførsel, men disse følerne er vel kanskje "dummere" enn jeg har tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knut Marius skrev:

Åja, så bra. Jeg trodde kanskje den trengte separat strømtilførsel, men disse følerne er vel kanskje "dummere" enn jeg har tenkt.

Ja, det er kun en motstand. Det som koster er det "pene" Elko-dekselet. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.