Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

One hub to rule them all?


panserhansen

Spørsmål

Hei,

 

Er relativt ny i dette, og har lest meg litt opp på forumet - men i det store universet av komponenter blir man raskt forvirret.

 

Jeg har akkurat fått lagt opp xComfort i fire lyssoner hjemme, etter anbefaling fra elektriker. Dette har jo gitt litt blod på tann for smarthus-løsninger.

Jeg kunne tenkt meg en sentral (gjerne app) som lar meg styre flere ulike produkter. I første omgang har jeg sett for meg;

* Varmestyring i ulike rom (her er tanken å kjøpe flere akuratorer til stikk fra xComfort, men åpen for forslag)

* Philips HUE i enkelte rom hvor jeg ikke gidder å legge opp xComfort. Typiske rom er der jeg aldri blir å legge opp spotter (boder).

* Fibaros flood sensor, og evt andre Fibaro-produkter (kan denne benyttes uten en egen hub fra Fibaro?)

* Nest Protect

* Yale Doorman

* Xiaomi Roborok

* Google Home for stemmestyring

 

Jeg vet dette er produkter som styres på ulike måter og i ulike frekvenser. Spørsmålet er om det finnes noen løsninger som klarer å samle alt, eller det meste, inn i en slags HUB? Jeg har et håp om at jeg slipper èn hub for hvert enkelt produktmerke.  Jeg har sett på Seniso sin x-1 løsning, men der tolker jeg at jeg må vente på integrasjonene som de etter hvert legger opp til. Noen som har andre/bedre løsninger med produkter fra forskjellige leverandører, som går på ulike frekvenser?

 

På forhånd, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
2 timer siden, panserhansen skrev:

Jeg har akkurat fått lagt opp xComfort i fire lyssoner hjemme, etter anbefaling fra elektriker. Dette har jo gitt litt blod på tann for smarthus-løsninger.

Ai...

 

2 timer siden, panserhansen skrev:

Spørsmålet er om det finnes noen løsninger som klarer å samle alt, eller det meste, inn i en slags HUB? Jeg har et håp om at jeg slipper èn hub for hvert enkelt produktmerke.

Problemet er at du (etter råd fra elektriker) har gått for xComfort. Det gir en del mindre valgfrihet.

 

2 timer siden, panserhansen skrev:

Jeg har sett på Seniso sin x-1 løsning, men der tolker jeg at jeg må vente på integrasjonene som de etter hvert legger opp til.

Sensio er et alternativ. De skal også ha støtte for Z-wave, som gir deg noe større valgfrihet (f.eks. ville jeg gått for smarte brytere istedenfor smarte lyspærer, det er billigere og mer praktisk på mange måter, men det er min personlige mening).

 

Men det andre du vil ha integrert er det noe verre med. Det er mulig du kan kjøre xComfort over MQTT til et annet system (HomeSeer, Home Assistant og OpenHAB har gode MQTT-integreringer), men det er en viss jobb du må gjøre selv.

 

På den annen side: Å bytte ut fire lyssoner fra xComfort til Fibaro Dimmer 2 er forholdvis billig. Et par tusen i dimmere, og max en times elektrikerarbeid.

 

xComfort er helt sikkert utmerket til sitt bruk. Men for oss som vil ha kontroll selv og tenke større enn kun lys og noe varmestyring, så er mulighetene litt for begrenset.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.