Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Valg av toppsystem og løsning for å styre gulvvarme


kouzco

Spørsmål

Hei!

 

Er i gang med å totalrehabilitere leilighet på 120m2.

 

Har planer om å bruke z-wave komponenter til det meste, men sliter med 2 punkter.

 

Toppsystem.

Jeg har noe erfaring med Fibaro HC2. Det finnes jo flere der ute, leser rundt... men klarer liksom ikke finne en sikker vinner.

 

Styring av varmekabler.

Jeg skal ha varme i gulvet på alle rom, men er ingen fan av termostater på veggen (les HeatIt osv). Ønsker egentlig å bruke piller. 

Har funnet denne.

https://qubino.com/products/flush-onoff-thermostat/

Noen erfaringer med denne? Den er noe liten, min største kabel er på 2480w. Finnes det større?

Så vidt jeg forstår kan jeg bruke den medfølgende føleren til maxvokter i gulvet.

Hva jeg sliter med er romføleren. Thermofloor forteller meg at den ikke kan styres av eksterne følere. Er det HC2 som ikke takler dette? Finnes det andre toppsystem som kan?

 

Vil bunn i grunn ha sømløs fin varmestyring med varmekabler uten tegn på at jeg faktisk har varmekabler :D

 

Kouzco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Angående toppsystem så anbefaler jeg Home Asisstant.

 

Jeg har også lett etter et bra toppsystem nå i noen måneder, og prøvd mye forskjellig. For meg var bred produkt-/tjenestestøtte viktig, samt GUI og muligheten til å kunne tilpasse ting (navn, ikoner osv.).

 

HA har støtte for utrolig mye, som kan integreres i en og samme frontend, og brukes i automatiseringer med hverandre. Det er en del å sette seg inn i, men det er lett verdt det når man skjønner gangen i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 timer siden, kouzco skrev:

Har funnet denne.

https://qubino.com/products/flush-onoff-thermostat/

Noen erfaringer med denne? 

Har flere stykker av den.. Funker veldig bra. Mange parameter å stille på for å optimalisere de fleste løsninger.

 

Ulempen er med fulgte gulvsensor. En digital DS18B20. Kommer bare med 1meter ledning. Kan klippe å skjøte selvfølgelig.. Eller montere en veggboks nede ved gulvet feks.

 

Den kan også være noe kronglete å få ned i et trekkerør fordi føleren er lang. Så husk gode slake svinger når en legger følerrør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei og takk for svar!

Både Home Assistant og Homeseer virker noe komplisert. er ihvertfall mitt førsteinntrykk.

 

Som jeg nevnte har jeg prøvd Fibaro HC2. Her føler jeg at det bare var å klikke seg ivei. Andre top system som er mer plug and play?

 

 

2 timer siden, deve87 skrev:

Har flere stykker av den.. Funker veldig bra. Mange parameter å stille på for å optimalisere de fleste løsninger.

 

Ulempen er med fulgte gulvsensor. En digital DS18B20. Kommer bare med 1meter ledning. Kan klippe å skjøte selvfølgelig.. Eller montere en veggboks nede ved gulvet feks.

 

Den kan også være noe kronglete å få ned i et trekkerør fordi føleren er lang. Så husk gode slake svinger når en legger følerrør

 

Bruker du kun medfølgende termostat? Mitt problem er som sagt at jeg blir fortalt at jeg ikke kan styre den med andre termostater.

Den medfølgende tempføleren kan jeg da bruke som max/min begrenser. Men jeg vil jo gjerne ha en romtermostat som setter temperaturen i rommet, ikke nødvendigvis nede i gulvet.

Får du gjort dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, kouzco skrev:

Andre top system som er mer plug and play?

FutureHome er nok enda enklere, men fremdeles innen kategorien "smart". Mulighetene er noe begrenset, det samme er støtten for diverse utstyr.

 

F.eks. må du nok høre med dem om de innebygde termostatene fungerer.

 

 

Når det er sagt så har det jo før vært et par tilfeller der Fibaro nekter å legge inn Qubino-utstyr... vet ikke om det er tilfelle lenger, mend det VAR iallfall slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
17 timer siden, kouzco skrev:

Bruker du kun medfølgende termostat? Mitt problem er som sagt at jeg blir fortalt at jeg ikke kan styre den med andre termostater.

Den medfølgende tempføleren kan jeg da bruke som max/min begrenser. Men jeg vil jo gjerne ha en romtermostat som setter temperaturen i rommet, ikke nødvendigvis nede i gulvet.

Får du gjort dette? 

Du kan droppe føler fra Qubino termostaten å ha en Z-wave termostat som sender temperatur til Qubino ja. Du kan velge det i parameter for Qubino termostaten. Men snakker du om en for Max/min begrenser for gulvet, så vet ikke jeg hvordan det kan gjøres.

Disse er valgene en har:

 

 

 

 

Screenshot_20190330-161436.png

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.