Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Belysning og styring av garasje


Anbefalte innlegg

Hei - lager meg en egen tråd om dette og håper jeg kan samle noen ideer her. Har i dag en dobbeltgarasje fra 90-tallet hvor det er installert 4 lysstoffarmaturer av ukjent type, og de er koblet 2 og 2. Disse er styrt av en bryter med to knapper (dette som kalles topolet?). I tillegg er det to garasjeporter. Disse styres av 2stk. Hörmann Promatic garasjeport åpnere

Jeg ønsker å få automatisert portene, samt få automatisert lyset. Jeg har forstått at det er litt forskjellig info om bruk av armaturer, og jeg vil anta at det kan være greit å bare bytte de ut de gamle som er der. Hva burde man i såfall gå for? LED Armaturer? Evt forslag til å kontrollere disse? Fibaro Switch? 

For garasjeporten har jeg sett på Aeotec Garage Door varianten, men tar gjerne alternativer om det finnes noen gode. Det står en vanlig liten bryter på veggen i dag som jeg kan trykke på for hver port (ser ut som en lampettbryter), så jeg hadde håpet jeg kunne trigge via den på en eller annen måte for enkel kobling.

Alle forslag mottas med takk :)

Mvh
Tor J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tjwesterby skrev:

Disse er styrt av en bryter med to knapper (dette som kalles topolet?)

Nei, ikke akkurat.

 

Det som trenger strøm har behov for to ledninger for å få en sluttet krets. En vanlig bryter kutter vanligvis bare en av disse lederne, og dermed går det faktisk strøm fra en av ledningene til jording hvis du skulle være uheldig. I våtrom og tilsvarende er det et krav om at begge lederne skal brytes slik at kan stå i en vanndam uten at det er fare for liv og helse. Det er det to-polt bryter viser til.

 

30 minutter siden, tjwesterby skrev:

LED Armaturer? Evt forslag til å kontrollere disse? Fibaro Switch? 

Det er det jeg går for selv, men har null erfaring med det...

 

31 minutter siden, tjwesterby skrev:

Det står en vanlig liten bryter på veggen i dag som jeg kan trykke på for hver port (ser ut som en lampettbryter), så jeg hadde håpet jeg kunne trigge via den på en eller annen måte for enkel kobling.

Ja, jeg tenker å bruke denne sammen med den nye Fibaro universal sensoren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Ja, jeg tenker å bruke denne sammen med den nye Fibaro universal sensoren.

På den gamle kunne utgangene bare styres av inngangene, er dette endret nå slik at utgangene kan styres via z-wave? Et hvilket som helst z-wave rele med potensialfri kontakt kan jo styre porten på samme måte som trykknappene. Og med en tilbakemelding som f.eks. denne så har du jo grei kontroll: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/sensorer-tilbehor/vision-garasjeportdetektor-p51037

 

Har også en 40 år gammel dobbeltgarasje med en del lysrørarmaturer. Ene halvdelen har jeg nå endret til 8 stk små led-lyskastere rundt kanten av garasjen og synes det funker glimrende. Lyskasterene koster vel rundt kr 70/stk på Jula men bare stikkontakten koster jo mer... spesielt om en må hyre inn folk til montasjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SveinHa skrev:

På den gamle kunne utgangene bare styres av inngangene, er dette endret nå slik at utgangene kan styres via z-wave?

Jepp. :)

 

Ja, et hvilket som helst relé kan gjøre det, men den nye Fibaroen kan settes til å automatisk gå tilbake til off etter 0,1 sekund eller noe slikt, slik at det ALLTID kun blir en puls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Heisann! På tide med en update her - jeg har endelig fått sett litt nærmere på garasjeportåpneren og fått anskaffet en Fibaro Smart Implant.
Åpneren er en Promatic 3 fra Hörmann. Jeg har 2 stykk, en til hver port. 

I Promaticen har du denne tilkoblingen:
image.png.f79130bf9c49e921fafb0f36ae27c26f.png

Fra + og - her så går det inn til en enkel impulsbryter på veggen som hever og senker porten. 1 trykk hever den, 1 til mens den går stopper den og 1 til senker porten.
I tillegg ser det ut som det er en 24v utgang fra panelet på promaticen i følge manualen:
 

image.png

 

Men, som relativt uerfaren på dette så forstår jeg ikke helt hvor jeg skal koble Smart Implanten for at dette skal bli riktig. Noen som har lyst til å hjelpe meg i riktig retning med akkurat min åpner? Jeg vil tro at smart implanten kan kobles inn i det ekstra settet med + og - så jeg fortsatt kan bruke impulsbryteren. Vil jeg kunne koble dette sammen så smart implanten styrer begge porter samtidig? 

Alle tips mottas med takk her.

 

Mvh
Tor J.

Endret av tjwesterby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Eg har brukt Smart Implant på tilsvarande måte. Styrer to garasjeportar med den.

Har brukt OUT1 og OUT2, kopla desse to i parallell med dei to impulsbrytarane som var frå før.

Hugsar ikkje oppsett på parameter, men som allerede nevnt er poenget at det skal sendast ein kort puls, tilsvarande som eit kort manuelt trykk på brytaren.

 

image.png.fa2a2a5ac3c114a061a4c8a7d40a51bd.png

 

Edit: Ang. forsyning til smart implant så hadde også mine portopnarar det eg meiner var 24VDC tilgjengeleg. Dermed var det unødvendig å mekke til ekstern forsyning.

 

image.png.d30bca2843a62ac35eb1976aef4ee6cc.png

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.