Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temperatur med punktum og ikke komma


Tukun

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bruker Google Say til å fortelle meg hvor mange grader det er ute når jeg står opp om morningen.

TTS gir meg temperatur på en sensor som står utendørs, problemet jeg har er at desimaler på hass.io vises som punktum og ikke komma. Når den da gir meg temperatur og det er f.eks 4.5 grad ute så sierden fjerde fem. Har prøvd å bruke en template sensor men får det ikke helt til.

 

Skrev inn dette

- platform: template

  sensors:

       temp:

             value_template: "{{ states('sensor.27_temperature')|replace(',', '.') }}"

 

Om jeg tester dette i template editor i hass den gir meg fortsatt . og ikke ,

Kan ikke legge denne template sensoren i configuration heller, da får jeg opp denne feilmeldingen:

Invalid config for [sensor.template]: invalid slug Temp (try temp) for dictionary value @ data['sensors']. Got OrderedDict([('Temp', OrderedDict([('value_template', "{{ states('sensor.aeotec_zw100_multisensor_6_temperature')|replace(',', '.') }}")]))]). (See ?, line ?).

 

Om noen kan hjelpe meg hadde jeg satt stor pris på det :)

Endret av Tukun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Endre 

{{ states('sensor.27_temperature')|replace(',', '.') }

til

 

{{ states('sensor.27_temperature')|replace('.', ',') }

I replace der må du sette hva du skal endre FRA først, deretter TIL. I det du har skrevet har du sagt at komma skal endres til punktum. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.