Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Studentbolig m/ Alexa/Trådfri/Philips Hue


Anbefalte innlegg

Heisann. 

Kom innom denne nettsiden da jeg søkte opp "Tibber erfaringer". Leste meg igjennom en lang tråd, men sliter fortsatt litt. For det første, ser jeg at de fleste har "Homeseer" eller "Home Assistant", og dette skjønte jeg meg ikke helt på selv om jeg googlet litt. 

Hvordan leser/kommuniserer Tibber med de smart-enhetene jeg allerede har? Søker den opp via WiFi, eller må jeg ha noe mer fancy som de nevnte systemene ovenfor? Og er Tibber et solid valg uansett om leiligheten er så "smart" eller ikke? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, flam1 skrev:

Leste meg igjennom en lang tråd, men sliter fortsatt litt. For det første, ser jeg at de fleste har "Homeseer" eller "Home Assistant", og dette skjønte jeg meg ikke helt på selv om jeg googlet litt. 

HomeSeer og Home Assistant er programvare for hjemmeautomasjon. :)

De har begge fordeler og ulemper. Jeg liker HomeSeer fordi det er enkelt å bruke, har en god eventmotor som gjør det raskt og lettfattelig å sette opp logikk, og er stabilt år etter år. Imidlertid koster det noen kroner. Home Assistant er imidlertid gratis, men vil kreve mer innsats av deg som bruker.

 

Jeg pleier å fleipe med at man betaler uansett, man bare velger om man betaler med penger eller med tid. ;)

 

 

15 minutter siden, flam1 skrev:

Hvordan leser/kommuniserer Tibber med de smart-enhetene jeg allerede har?

Svaret på det er at det gjør Tibber i utgangspunktet ikke, med mindre de har direkte støtte for Tibber (som gjelder det store fåtallet) eller du bruker et smarthus-system (som HomeSeer og Home Assistant) som kommuniserer med Tibber.

 

15 minutter siden, flam1 skrev:

Og er Tibber et solid valg uansett om leiligheten er så "smart" eller ikke? 

Tibber er en glimrende strømleverandør, som har gode integreringer i andre smarthus. Men et godt smarthusalternativ alene er det ikke. Det har mulighet til koble til seg noen Mill-ovner over Wifi. Hvis du har det, og behovet ikke strekker seg lenger enn det, så er det jo utmerket.

 

Skal du gjøre noe mer, trenger du høyst sannsynligvis noe annet.

 

Hvilke andre smarte enheter har du i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Moskus skrev:

 

 

Hvilke andre smarte enheter har du i dag?

 

Har egentlig bare noen stikkontakter og en del Trådfri-lys, sammen med tre echo-dots og en Mill-ovn. Litt vanskelig å lese strømmen på de enhetene, hvis jeg ikke har skjønt feil. Men på generell basis, Er det et billig alternativ fremfor f.eks. Guldbrand Energi, Agva og Telinet Energi (sistnevnte er billigst for øyeblikket i følge elskling.no) :) 

Føler meg som en komplett amatør nå, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, flam1 skrev:

Er det et billig alternativ fremfor f.eks. Guldbrand Energi, Agva og Telinet Energi (sistnevnte er billigst for øyeblikket i følge elskling.no) 

 

Agva har ofte tilbud som gir skyhøy pris etter noen uker/mnd. GE er vel jevnt over ganske billig (hadde de i mange år får jeg byttet til Tibber). Prisene er relativt grei å sammenligne (om man ikke har lokketilbud-avtale) - Tibber koster 39 kr/mnd + ca 4 øre/kWh for el.sert. De er altså ganske billig, men ikke billigst. :) 

 

Uansett, det er stort sett Mill-ovnene du kan styre direkte fra Tibber av det utstyret du har. Skal du integrere f.eks Trådfri så må du kjøpe en hub eller en USB-pinne til en PC som kan kjøre smarthusprogramvaren 24/7. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.