Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Kom innom denne nettsiden da jeg søkte opp "Tibber erfaringer". Leste meg igjennom en lang tråd, men sliter fortsatt litt. For det første, ser jeg at de fleste har "Homeseer" eller "Home Assistant", og dette skjønte jeg meg ikke helt på selv om jeg googlet litt. 

Hvordan leser/kommuniserer Tibber med de smart-enhetene jeg allerede har? Søker den opp via WiFi, eller må jeg ha noe mer fancy som de nevnte systemene ovenfor? Og er Tibber et solid valg uansett om leiligheten er så "smart" eller ikke? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, flam1 skrev:

Leste meg igjennom en lang tråd, men sliter fortsatt litt. For det første, ser jeg at de fleste har "Homeseer" eller "Home Assistant", og dette skjønte jeg meg ikke helt på selv om jeg googlet litt. 

HomeSeer og Home Assistant er programvare for hjemmeautomasjon. :)

De har begge fordeler og ulemper. Jeg liker HomeSeer fordi det er enkelt å bruke, har en god eventmotor som gjør det raskt og lettfattelig å sette opp logikk, og er stabilt år etter år. Imidlertid koster det noen kroner. Home Assistant er imidlertid gratis, men vil kreve mer innsats av deg som bruker.

Jeg pleier å fleipe med at man betaler uansett, man bare velger om man betaler med penger eller med tid. ;)

15 minutter siden, flam1 skrev:

Hvordan leser/kommuniserer Tibber med de smart-enhetene jeg allerede har?

Svaret på det er at det gjør Tibber i utgangspunktet ikke, med mindre de har direkte støtte for Tibber (som gjelder det store fåtallet) eller du bruker et smarthus-system (som HomeSeer og Home Assistant) som kommuniserer med Tibber.

15 minutter siden, flam1 skrev:

Og er Tibber et solid valg uansett om leiligheten er så "smart" eller ikke? 

Tibber er en glimrende strømleverandør, som har gode integreringer i andre smarthus. Men et godt smarthusalternativ alene er det ikke. Det har mulighet til koble til seg noen Mill-ovner over Wifi. Hvis du har det, og behovet ikke strekker seg lenger enn det, så er det jo utmerket.

Skal du gjøre noe mer, trenger du høyst sannsynligvis noe annet.

Hvilke andre smarte enheter har du i dag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Moskus skrev:

Hvilke andre smarte enheter har du i dag?

Har egentlig bare noen stikkontakter og en del Trådfri-lys, sammen med tre echo-dots og en Mill-ovn. Litt vanskelig å lese strømmen på de enhetene, hvis jeg ikke har skjønt feil. Men på generell basis, Er det et billig alternativ fremfor f.eks. Guldbrand Energi, Agva og Telinet Energi (sistnevnte er billigst for øyeblikket i følge elskling.no) :) 

Føler meg som en komplett amatør nå, haha!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, flam1 skrev:

Er det et billig alternativ fremfor f.eks. Guldbrand Energi, Agva og Telinet Energi (sistnevnte er billigst for øyeblikket i følge elskling.no) 

Agva har ofte tilbud som gir skyhøy pris etter noen uker/mnd. GE er vel jevnt over ganske billig (hadde de i mange år får jeg byttet til Tibber). Prisene er relativt grei å sammenligne (om man ikke har lokketilbud-avtale) - Tibber koster 39 kr/mnd + ca 4 øre/kWh for el.sert. De er altså ganske billig, men ikke billigst. :) 

Uansett, det er stort sett Mill-ovnene du kan styre direkte fra Tibber av det utstyret du har. Skal du integrere f.eks Trådfri så må du kjøpe en hub eller en USB-pinne til en PC som kan kjøre smarthusprogramvaren 24/7. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Johan
      Har kjøpt hus på rot i Asker som skal bli ferdig til høsten (2019 håper jeg !!) 
      I kontrakten inngår hovedinnstallasjoner frem til kontakter. Helt basic.
      Har en skisse fra Elektriker, men har tilvalgsmuligheter.

Søker erfaren planlegger og installatør for hjemme automasjon.
      Har TIBBER leveranse nå og vil flytte over denne til det nye huset.
    • Av Moskus
      Du har et smart hus med HomeSeer som hjerne. Du kan få Tibber til å kjøpe strøm for deg til spotpris (for 39 kr i måneden).
      Hvis du kombinerer HomeSeer og Tibber får du et enda smartere hus, mulighet til å spare noen kroner på strømregningen, samt mulighet til å gjøre noe godt for planeten. Det er en vinn-vinn-vinn situasjon, det!  

Er du ikke Tibber-kunde kan du bli det her, så får vi begge 500 kr til gadgets.  

TibberSeer henter data fra Tibber. Forbruksdata, og dagens og morgendagens strømpriser blir tilgjengelige. I tillegg litt enkel statistikk.
      HomeSeer sin eventmotor er blant de kraftigste innen hjemmeautomasjon, og med informasjon med Tibber blir den enda kraftigere

Dette er imidlertid en beta-versjon av plugien, så forvent litt bugs. I tillegg vil jeg vite om dine behov. Ønsker og kommentarer er velkomne!  

Priser
      TibberSeer henter priser fra Tibber og lager litt enkel statistikk.

"High" og "Low" er gjennomsnittspris hhv. lagt til og trukket fra et standardavvik. Mellom High og Low vil dermed statistisk sett 84% av all tid være. Dermed overskrides f.eks. "High" i 8% av tilfellene; dvs. 3 timer i døgnet hvis prisene er noenlunde normalfordelte. Det er de nødvendigvis ikke, men statistikken kan likevel brukes for å unngå de verste timene i døgnet.

Fargene er foreløpig som følger:
      - Hvit under 20 øre
      - Blått fra 20 øre til 40 øre
      - Grønt fra 40 øre til 60 øre
      - Gult fra 60 øre til 80 øre
      - Rødt over 80 øre

Forbruk
      Her vises oppsummeringer over forbruk, i år, måneder, uker og dager. Timedata hvis du har det. Det er imidlertid store begrensinger for datatilgjengelighet, selv for oss som har AMS-målere. Men håpet er at dette blir bedre i løpet av året (og det er ikke Tibber sin feil, men leverandørene).

Realtime forbruk (for dem med Tibber Pulse)
      Tibber Pusle kan kobles til HAN-porten, og vil sende realtime (oppdatering hvert ca. 2,5 sekund) forbruksdata til Tibber og deretter til HomeSeer. Hvilke data som skal vises kan du endre i plugin-innstillingene.

Grafer
      Hvis du kjører HomeSeer på Windows kan du få TibberSeer til å lage grafer. Utmerket til HStouch.  
      Planen er selvfølgelig å få dette tilgjengelig for Linux-brukere også.

Under vises eksempeldata (ikke mine data).

Lager også en graf over dagens strømpriser, med "High", "Low" og gjennomsnitt tegnet inn. 

Events
      For å gjøre et smart hus smartere må man ha mulighet for å programmere "Events". HomeSeer kan dermed sjekke om prisen er høyere eller lavere utvalgte verdier (High, Average, Low eller en verdi du spesifiserer selv, "custom").

TibberSeer legger til egne triggere, som vist under:

I tillegg kan du bruke prisdataene som betingelser i 

Dermed blir det lett å spare strøm i de periodene med høyest strømpris.
      La oss skru av varmtvannsberederen når prisen er høyest:

Men siden vi faktisk trenger varmt vann og vil unngå legionella, må vi jo sette den på igjen:

Men vi kan jo også bruke strøm når den er lav:

Eller hva med et hint at det kan koste ekstra penger?

Installasjon
      Last ned ZIP-filen og pakk den ut i HS-mappen.
      Gå til Plugins -> Manage. Aktiver TibberSeer.

Gå til Plugins -> TibberSeer -> Configuration.
      Legg inn din egen Tibber token i tekstboksen "Token". Viktig!

Priser
      Trykk på "Configure price grabbing".
      Trykk på "Done!" nederst på siden. <- Viktig!

Forbruk
      Trykk på "Configure consumption grabbing".
      <Trykk på "Done!" nederst på siden. <- Viktig!

Kjente begrensninger
      -Kan ikke lage grafer på Linux. Enda.
      -Statistikken er ikke testet over lang tid. Trenger tilbakemeldinger her!

Merk at dette er en BETA-VERSJON! Jeg tar selvfølgelig ikke ansvar for din HS-installasjon, deg, ditt hus, kona eller hunden din (eller noe som helst annet) hvis du installerer plugin'en. Jeg tror imidlertid ikke så mye kan skje... Jeg kjører den selv på min egen hoved-HS-installasjon, hvis du føler deg betrygget av det.  

Tilbakemelding ønskes her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2749-tibber-plugin-hva-ønsker-du-deg/

• Av Danonym1
      Med Tibber pulse nylig i hus hadde det vært svært ønskelig med en native binding til OpenHAB.
      OpenHAB har et bounty system for bindinger, er dette noe flere ville vært intressert i å bidra til, enten med penger eller enda bedre med utvikling av binding. Jeg selv har begrenset kunnskap på programmering av denne typen og ville nødvendigvis helst kunne bidra med penger og testing.

Se også denne liken: https://community.openhab.org/t/tibber-binding/67019

PS. Ja jeg har sett den ene posten i dette forumet på hvordan det kan løses, men ønsker en dedikert binding.
    • Av Voxior
      Dear Hjemmeautomasjon Forum Users,

Let us take you to the future

Meet 1Home, a company enabling integration of Voice Assistants (Alexa, Google Home) with Gira & Loxone Smart Home servers.
      With simplicity at heart of 1Home’s DNA, we enable you to make your home smarter in less than 5 minutes, as we do not require any additional hardware.

But not only that, you do not even require a Voice Assistant to test the solution - since there are a couple of Virtual Simulators around, enabling you to experience the new interface first and decide for a particular Voice Assistant later - Alexa or Google.

In addition to enabling the most intuitive interface of all, we also provide you with an ability to effortlessly set-up scenes in a simple-to-use dashboard.
      We would love you to try out 1Home and hear your experiences with it, where we are good and where we could be better. Our product development process is deeply interconnected with our user community, so we would encourage you to think big, our exceptional development team could deliver your proposed features to the 1Home platform sooner than you think
      We’re looking forward to hear your ideas!

Let’s take Smart Homes to the future

Visit us at: https://www.1home.io

your 1Home Team

P.S.: Google Home integration is currently in the certification process and available in beta. Please sign-up for the Beta Program here: 
      http://eepurl.com/c8jiKf

• Av Snerminus
      Jeg bygger nytt hus og har skal ha inverterstyrt varmepumpe som krever 400V. Det finnes ikke i nærheten, så jeg må ha egen trafo, denne må være på minst 16kW, selv om varmepumpen normalt trekker mye mindre (kun v/trøbbel med energibrønn, må varmepumpen kunne bruke mengder med elektrisk kraft for oppvarming) . Jeg ønsker også lading til 2 elbiler, med så mye kapasitet som mulig. Elektriker mener jeg kan gå for et system der trafo leverer opptil 22kW, der pumpe og lading må laststyres både internt, men også ift. hovedsikring. Ønsker helst z-wave basert laststyringssystem, men er åpen for alternativer. Har sett på løsning fra Tibber, men ser ut til at man ikke får styrt varmepumpen. Noen som har gode forslag til løsning?