Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Migrere fra Windows til Linux med docker


strips

Anbefalte innlegg

Huffamei! Nå er jeg lei av Windows desktop som serverplattform. Det er jo helt katastrofe og ustabilt som fy. Windows 10 gjør mye jeg ikke har noe forklaring på. Det siste nå er at lisensen datt ut av Homeseer. Måtte inn med den på nytt for å få opp systemet. Etter litt søking på Homeseer forum har en del folk hatt problemer med dette etter windows update. Jeg har ingen anelse om det var dette som skjedde nå men irriterende er det og WAF har ramla i kjelleren. Det morsomme er at jeg har deaktivert automatisk reboot i policy men det hjelper lite når windows startes på nytt p.g.a strømbrudd. Så begynner den å oppdatere og ofte har den noen spørsmål underveis som ikke lar den logge på automatisk.

 

Nå blir det Homeseer i docker-container på  Linux fremover. Svakheten til dette opplegget er nok at den er avhengig av Mono og ikke baserer seg på Microsofts egen .Net Core for Linux. Den siste .Net Core 2 har visst noe VB-støtte for Linux men om det er mulig å kjøre Homeseer vet jeg ikke. Enten må Homeseer lage en skikkelig service på Windows eller får de gå all inn på Linux!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, strips skrev:

Enten må Homeseer lage en skikkelig service på Windows eller får de gå all inn på Linux!

 

Jeg har kjørt HomeSeer på Ubuntu i snart 3 år. Kjører nyeste Mono og opplever egentlig ingen problemer. Noen få script som ikke fungerer på første forsøk og må omskrives litt for å få de til, men utover det er det ingen problemer og dønn stabilt. :) tror du har gjort et godt valg! ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også migrert til Linux (Ubuntu 18.04 LTS) og er veldig godt fornøyd så langt. Hadde litt utfordringer med min hardware plattform (Rock64) som krevde litt "håndsøm" for å få deCONZ og docker til å virke bra. Bortsett fra det har alt virket bra så langt. Når det er sagt tror jeg vel det er fullt mulig å bli fornøyd med en win10 installasjon også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, strips skrev:

@borg1n migrerte du enhetene og konfig eller startet du på nytt? Har ikke funnet noen suksess-historier hvor man har klart å migrere en eksisterende windows-installasjon til Linux

 

 

Jeg prøvde ikke engang å migrere config ettersom det ikke virket å være noen suksess-historier ift det. Jeg hadde dessuten ikke noen større installasjon på win10 så da var det like greit å sette ting opp fra scratch. I forhold til tidsbruk brukte jeg nok 3x så mye tid på å få satt opp linux på en fullgod måte med nginx, letsencrypt, homebridge, deCONZ/ docker, samba, ufw, postfix, Mosquitto MQTT, etc, etc. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så lyst ut umiddelbart men så virker det som Homeseer kødder det til. Loggen ser bra ut så plutselig dukker det opp en ekstra Z-wave-enhet. Tør ikke å resette UZB1 for å teste restore heller. Har fortsatt mulighet å starte opp windows-installasjonen.

 

Lagde en post hos Homeseer:

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/homeseer-z-wave-products/1297156-duplicate-z-wave-interface-after-migrating-to-linux

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

hei @strips jeg også tenker å installere HS3 i docker på ubuntu. Jeg skal migrere fra openhab, har alt installert på en gammelt laptop, så tenkte å installere hs parallelt med openhab og migrere gradvis. 

Har du noe tips, noe utfordringer ved å kjøre hs i docker? Hvilken konteiner bruker du? har ikke funnet noe offisielt, den mest populart på hub er den https://hub.docker.com/r/marthoc/homeseer 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele hjemmeautmasjonslysten døde litt når jeg mistet nettverket siden Homeseer ikke klarer backup og restore på z-wavw -dongler. Er i ferd med å bytte til Aeotec Z-stick som har egen sw for backup/restore men den kjører bare på windows :( Vanskelig å få til pose og sekk. 

 

Tror jeg også har marthoc sitt image. Vil anbefale deg å titte litt på macvlan nettverk. Med den kan du få en skikkelig IP på samme nett hvis du ikke har bra kontroll på nettverk fra før.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Moskus said:

Du kan ta backup og restore USB1 med Aeotec-programvaren også. En eller annen Windows-maskin har du vel tilgang til?

Det visste jeg ikke. Verdt å teste ut. 

 

Den store fordelen hvis backup sw kjørte i Linux kunne jeg automatisert backup uten å flytte dongla. Men ja, har en Windows 10 VM jeg brukte til HS3 før på samme maskina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, det ER fullstendig idiotisk at HS3 ikke kan ta backup av UZB1 lenger.... :(

Skal innrømme at det er veldig behagelig å få backup for hver endring jeg gjør.


Den tar vel backup ved hver endring? Er det ikke bare restore som ikke virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.