Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre app-baserte produkt


Anbefalte innlegg

Det er endel produkt som er såkalt "smarte" men som kun lar seg styre av egen app via bluetooth o.l. (et eksempel er konas nespressomaskin)  men uten api eller liknende, er det mulig å få styrt dette på noe vis? Styre appen på en virtuell android med ifft eller tasker eller noe sånt? Andre varianter?

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tasker er vel omtrent eneste måten å styre Bluetooth-enheter på, vil jeg tro (uten at jeg kan noe om Tasker).

 

For wifi-enheter så er det en del av dem som kan reverse-engineeres slik at man kan styre dem direkte (f.eks Smarter Coffee gen1, Sector Alarm, Verisure, Carnet, osv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bluetooth kan også kjøres bakvendt. F.eks. Nespresso-maskin: https://github.com/fsalomon/nespresso-expert-ble/blob/master/index.js

Jeg har en plan om å vippe opp en RPi og pusle sammen en .NET Core app for toalettet etter at det blir montert (ca. neste uke): https://github.com/thomas-bingel/geberit-aquaclean

 

Mitt problem er at jeg ikke har noe særlig reverse-engingeering-kunnskaper. Skulle gjerne hatt for det trengs jo tydeligvis mer og mer, som @ATWindsor påpeker. Foreløpig søker jeg på github for å se om noe i det hele tatt er mulig. Hvis det ikke finnes på github, så har jeg ikke sjanse... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første en burde gjøre er å kjøre appen via proxy og f.eks fiddler. Det gir umiddelbart en innsikt om det kjøres noe api el i bakgrunnen og ekstremt enkelt å reverse engineere.

 

Ligger firmware-oppdateringer ute gjør det også ganske enkelt å reverse enginere med feks radare2 (assembly og maskinkode), ellers må en vel til med JTAG og hente ut firmwaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt meg en HackRF One som tar alle frekvenser til 6ghz. Er vel iofs ikke et lovlig produkt i norge, men har planen om å kartlegge så mange frekvenser og koder til produkter jeg kan og legge ut her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 20.05, aleks skrev:

Det første en burde gjøre er å kjøre appen via proxy og f.eks fiddler. Det gir umiddelbart en innsikt om det kjøres noe api el i bakgrunnen og ekstremt enkelt å reverse engineere.

Vi tar veldig, VELDIG gjerne i mot et lite grunnkurs... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 05/04/2019 at 14:33, Moskus said:

Jeg har en plan om å vippe opp en RPi og pusle sammen en .NET Core app for toalettet etter at det blir montert (ca. neste uke): https://github.com/thomas-bingel/geberit-aquaclean

 

Litt OT, men må bare spørre.

Hvordan bruk ser du for deg her?
Har selv en AquaClean, men har vel bare brukt appen maks 2 ganger det siste året. Det meste styres jo av den medfølgende fjernkontrollen.

Er det bare "fordi det er mulig", eller ser du noe daglig behov? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JohnMartin skrev:

Er det bare "fordi det er mulig"

Ja, selvfølgelig. ;) 

 

4 timer siden, JohnMartin skrev:

eller ser du noe daglig behov? :)

Nåja, det gir jo unektelig flere muligheter. Lyset skal være styrt med bevegelse. Da kan man utsette at lyset skrur seg av hvis noen sitter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.