Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer 4 kommer i løpet av 2019!


aleks

Anbefalte innlegg

16 timer siden, lilfire skrev:

Om jeg har fått tidlig tilgang siden jeg har registrert med som utvikler? så har ikke jeg fått noe melding om at jeg er med i noe BETA. Jeg fulgte link til sub forumet fra public delen av HS forumet og antok at dette var noe alle hadde tilgang til, da jeg gikk via public delen. Det står heller ike noe om det i sub forumet så vidt jeg kan se.

 

Men dette spora veldig av. Synes det er helt greit at @Moskus fjerna linken (selvom kun de som faktisk har tilgang kunne benyte den).

For å få tilgang til det forumet, så måtte iallfall jeg signere på en NDA, og et av punktene der var at det ikke skulle deles linker til diskusjoner (selv om rettigheter var begrenset) og at man selvfølgelig ikke skulle dele noe som helst. Det er utelukkende for å luke ut bugs i forbindelse med plugin-utvikling, og ikke testing av selve HS4.

 

Mulig at det var en overreaksjon og at jeg skylder @lilfire en unnskyldning, men jeg har selv signert på at HST skal få bestemme hva som skal deles og når, så det skal de få lov til. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at lenke ble fjernet.

Et oppegående forum, som ønsker å holde god relasjon til leverandør/utvikler, skal ikke legge til rette for hverken piratkopier eller åpen deling fra lukket beta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, BME skrev:

Jeg synes det er helt greit at lenke ble fjernet.

Et oppegående forum, som ønsker å holde god relasjon til leverandør/utvikler, skal ikke legge til rette for hverken piratkopier eller åpen deling fra lukket beta.

 

Presiser at linken gikk til et lukket forum slik at det var aldri noe piratkopiert.

Så i praktisk fungerte linken kun om man faktisk hadde tilgang til forumet. (jeg viste ikke at forumet var lukket da jeg postet den, da jeg ikke viste jeg hadde tilgang til noe som var lukket )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, lilfire skrev:

 

Presiser at linken gikk til et lukket forum slik at det var aldri noe piratkopiert.

Så i praktisk fungerte linken kun om man faktisk hadde tilgang til forumet. (jeg viste ikke at forumet var lukket da jeg postet den, da jeg ikke viste jeg hadde tilgang til noe som var lukket )

 

Er klar over at det ikke var snakk om piratkopi, og at en måtte ha tilgang til for å få åpnet siden. Var ikke meningen å si at det var piratkopi, men svarte litt på generell basis.

Men, da det begynte å bli snakk om å dele filer fra lukket forum utenfor dette, synes jeg ikke det er noe som bør avtales på dette forumet (som jeg anser som et seriøst forum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første inntrykket, noen bugs her og der.

HS3 funger stabilt og regner med at det vil komme mange patch til HS4 så har ikke dårlig tid på å oppgradere.

 

Jeg prøvde oppgradere med devicer fra HS3, samt noen plugins fra HS3. fler ting som ikke fungerte.

Selvom ting ser bedre ut så føltes ting mer tungvidt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, seriøst folkens. Diskusjon og rapportering om hvor bra eller dårlig HS4 virker før åpen beta, lar vi selvfølgelig være.

 

Klargjøring: Selvfølgelig skal man diskutere HS4, det var ikke det som skulle frem. Det var klossete og lite presist formulert, beklager det. Men man burde la være å diskutere en versjon som kun er tilgjengelig for enkelte med en en NDA, og som forhåpentligvis blir endret til beta.

 

I tillegg tror jeg beta'en ikke kommer til å være så bug-fri at du kan regne med å kjøre den som hovedsystem. Se poster et par hakk under.

 

 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Jeg har stor respekt for kompetansen du besitter innen hjemmeautomasjon. Men her synes jeg du blander hattene du har på hodet.

Det har du jo selvfølgelig lov til å mene. Om 2-3 uker kan du selv gjøre deg opp din egen erfaring, og forhåpentligvis uten å være altfor påvirket av andre sine oppfatninger.

Tipper imidlertid at mange av tilbakemeldingene blir forholdsvis like, likevel.

 

 

Jeg kan sitere meg selv:

På 9.1.2020 den 9.13, Moskus skrev:

jeg har selv signert på at HST skal få bestemme hva som skal deles og når, så det skal de få lov til. :)

Det er vel ikke så veldig mye uklart i det. Hvis du kikker på HS-forumet, er det heller ingen åpne diskusjoner for beta-testingen av HS4. Min rolle her er mer å se til at ingen av oss (deriblant meg) ikke havner unødvendig i "unåde". Ikke at jeg tror HST-gutta sjekker forumet her daglig, men andre har blitt fratatt sin utviklertilgang tidligere, og vi trenger ikke ha de juridiske diskusjonene her.

 

Jeg sitter også i andre testgrupper, og skulle jeg se at noe ble lagt ut som ikke skulle bli lagt ut, måtte jeg ha skjult det også. Jeg har også tidligere fått henvendelser fra tre andre større selskaper om å fjerne visse filer eller poster fordi det ikke skulle deles før offentliggjøring senere.

 

Det handler rett og slett om å ta relativt enkle grep for å unngå et potensielt problem.

Personlig har jeg absolutt ikke noe behov for å leke "politi", det er vel noe av det mest ubehagelige her, og det er ingen som er særlig takknemlig for den jobben. ;) 

Vi har heldigvis en veldig lav grad av "uønskede hendelser", folk her er tenkende og stort sett fornuftige mennesker. Det er nok mye verre på andre fora... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan oppsummere noe hvis noen synes det er nødvendig:

HS4 har bugs pr. dags dato. En del bugs, etter mitt syn. Men husk at det som kommer i februar IKKE ER ET FERDIG PRODUKT. Ikke regn med at du bare kan installere HS4-beta'en over HS3 og at alt kommer til å fungere! Beta er beta, og det kan være et helvete iallfall hvis man kun kjører det. :( 

Backup, folkens! Backup mange steder!

 

Personlig mener jeg at HS3 var en katastrofe da det ble sluppet ut av beta, og burde hatt minst et halvt år til før det skjedde. Og det var etter en ganske omfatttende beta-periode. Jeg ventet ganske lenge før jeg gikk fra HS2 til HS3, og da var det verre å oppdatere fordi det var ingen oppgraderingsmuligheter. Her forventer jeg at innsatsen min skal være minimal når jeg først oppgraderer. Men HS3 ble til slutt bra! Og det kommer til å skje med HS4 også. :) HST-gutta er ikke dumme, de vet at dette er en vinn-eller-forsvinn-situasjon, så de må til slutt gjøre det bra.

 

I begynnelsen kommer jeg altså til å kjøre HS4 kun på et særdeles begrenset testoppsett. Og det er mer for å finne ut hva jeg må fikse på i mine plugins for å få dem til å virke på HS4.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Moskus skrev:

Det er vel ikke så veldig mye uklart i det. Hvis du kikker på HS-forumet, er det heller ingen åpne diskusjoner for beta-testingen av HS4. Min rolle her er mer å se til at ingen av oss (deriblant meg) ikke havner unødvendig i "unåde". Ikke at jeg tror HST-gutta sjekker forumet her daglig, men andre har blitt fratatt sin utviklertilgang tidligere, og vi trenger ikke ha de juridiske diskusjonene her.

Det er vel her stridens kjerne sitter. På HS-forumet blir HS4 åpent diskutert, med ros, ris, skjermbilder, ønsker, funksjonalitet.

På dette forumet blir dette ikke tillatt - med begrunnelse at det ikke er lov på HS4-forumet, da er det ikke lov her heller.

 

Etter det jeg kan se, så deler jeg mening med @ØysteinHJ - kortene blandes litt.

 

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs4-hs4pro-software/hs4-discussion/103751-any-news-on-hs4/page51

 

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs4-hs4pro-software/1345973-hs4-screen-shots

 

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs4-hs4pro-software/1345088-?-diving-into-the-deep-end-of-the-hs4-pool/page2

 

For ordens skyld, jeg er ikke innlogget på HS4-forumet, så før man arresterer noen for link-deling så er disse linkene åpen for public unregistered.

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HS4 kan selvfølgelig diskuteres :), det er ikke det som er perblemet. Det er HST-gutta selv som deler info i de trådene det, andre som deler slikt blir fjernet. Dvs, det har i hvert fall blitt gjort før. Det har vært noen direkte uheldige situasjoner med info-deling i løpet av høsten, og jeg kan forstå at HST gjør det de kan for å holde kortene tett til brystet. 

 

Jeg har et godt forhold til HST, og det har jeg tenkt å beholde. Alle her på hjemmeautomasjon.no har et godt rykte hos dem for vi har høy kompetanse og en genuin interesse. Jeg har lyst vi skal beholde det gode forholdet og det gode ryktet. Så enkelt er det. :)

 

Hvordan blandes kortene med det? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus Så du ser ingen problemer med at en kommersielt aktør direkte eller indirekte er med å påvirke ordlyden i ikke-tilknyttede og åpne diskusjonsfora? Hva om andre folk med moderatorrolle i dette forumet og som er tilknyttet Samsung SmartThings eller Philips Hue eller andre begynner å legge føringer for hva som kan og ikke kan sies om deres respektive systemer? Hjemmeautomasjon er en kjempeindustri som bare blir større, og jeg ser det som veldig problematisk hvis folk ikke får lov til å si hva de vil. Når du i kraft av å være moderator sier "Diskusjon av HS4 før åpen beta lar vi selvsagt være" synes jeg du går ganske langt over streken.

Endret av ØysteinHJ
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Så du ser ingen problemer med at en kommersielt aktør direkte eller indirekte er med å påvirke ordlyden i ikke-tilknyttede og åpne diskusjonsfora?

Hvis man har signert eller muntlig inngått en avtale om å ikke dele informasjon, så har man inngått en avtale om det. Jeg har som sagt signert på et slikt dokument, og regner selvfølgelig med at de andre som har tilgang til disse versjonene har gjort nøyaktig det samme.

 

57 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Hva om andre folk med moderatorrolle i dette forumet og som er tilknyttet Samsung SmartThings eller Philips Hue eller andre begynner å legge føringer for hva som kan og ikke kan sies om deres respektive systemer

Hvis jeg blir kontaktet av nevnte parter om at en bruker her på forumet deler informasjon som de har signert på ikke skal deles, og ber meg om å fjerne det, så er det vanskelig å la være å fjerne det hvis brukeren selv ikke gjør det. Eposter á la "This post contains elements that are in violation of our Non-Disclosure Agreement and should therefore be removed. Otherwise we would need to consider to take legal action[...]" er ikke så veldig hyggelig å motta.

 

Hva ville du selv ha gjort?

 

Jeg innrømmer at jeg ikke synes dette er lett. :(  Og det er heldigvis veldig langt mellom tilfellene.

(Nå har ikke HST gjort noe slikt her, selvfølgelig, men det er ikke en unik situasjon).

 

 

57 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Når du i kraft av å være moderator sier "Diskusjon av HS4 før åpen beta lar vi selvsagt være" synes jeg du går ganske langt over streken.

Som sagt: Det er er ikke problematisk at man faktisk diskuterer HS4. Men når en part i diskusjonen uttaler seg i bakgrunn av en beta-versjon han ikke har lov til å si noe om (iallfall har jeg signert på en slik avtale), så er det annerledes. Hvis du vil diskutere screenshots eller noe annet som er delt "offisielt" så for all del, kjør på! :) 

 

Men jeg kan forstå at posten over absolutt kan misforstås. Diskuter HS4 gjerne, selvfølgelig. :) 

Men jeg synes det er uheldig og unødvendig å diskutere en versjon som ikke er sluppet enda.

 

Jeg har redigert posten nå, var det bedre @ØysteinHJ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lilfire skrev:

Når og hvordan har du signert på dette?

Spør siden jeg ikke har signer på noe slikt..

OK, det forklarer jo en sak eller to. Hvordan fikk du så tilgang der?

 

Jeg signerte rundt midten av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.