Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nytt sikringskap - hva er smart å huske på?


Anbefalte innlegg

I forbindelse med endring av tilførselsstrøm til huset fra luft til bakke, skal vi bytte til trefas og bytte sikringsskap mm.

Vi tenker å bytte til sikring med jordfeilautomat, samt legge opp egne kurser til oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel osv.

For samme jobb fra to forskjellige leverandører, skiller det 20% i pris for en jobb på 50 tusen. Begrunnelse er produktene som brukes som sikringer fra Eaton eller Hager bla.

 

Er det noen som har tips til det å bytte/oppgradere sikringsskap mm,  og hva man bør se etter i tilbudene som kan skille opptil 35%?

Hva bør jeg huske på å ha med, kjekt å ha osv?

Endringer jeg bør gjøre?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for Eaton xDigital sikringer. Gir indikasjon ved små jordfeil og de trenger ikke å testes hver måned/tredje måned (som «vanlige» jordfeilautomatet skal). 

 

Ellers fikk jeg satt inn overspenningsvern og en stikkontakt (til en HAN-leser). 

 

Ta også en titt her:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med endring av tilførselsstrøm til huset fra luft til bakke, skal vi bytte til trefas og bytte sikringsskap mm.
Vi tenker å bytte til sikring med jordfeilautomat, samt legge opp egne kurser til oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel osv.
For samme jobb fra to forskjellige leverandører, skiller det 20% i pris for en jobb på 50 tusen. Begrunnelse er produktene som brukes som sikringer fra Eaton eller Hager bla.
 
Er det noen som har tips til det å bytte/oppgradere sikringsskap mm,  og hva man bør se etter i tilbudene som kan skille opptil 35%?
Hva bør jeg huske på å ha med, kjekt å ha osv?
Endringer jeg bør gjøre?  

IT eller TN-nett hos deg?
Antar du må ha utvendig inntakskap, klargjør for elbillading, 3-fase 32A ved IT-nett, 3-fase 16A ved 400V TN gir 11kW lading.
80A 3-fase hovedsikring med tilhørende dimensjon på inntakskabel er kjekt å ha, samt en stikkontakt i det utvendige inntakskapet for drift av dingser som f.eks. måler på HAN-utgang fra strømmåler. De fleste nettselskaper krever måler i utvendig inntakskap, gir også bedre plass i sikringskapet, om det blir trangt der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av det åpenbare som å bruke jordfeilautomatar og montere overspenningsvern så er det greit å montere eit par stikkontaktar for forsyning av slike ting som Tibber pulse og andre smarte ting. Relé som skal styre alt på kursen som f.eks vaskemaskin eller varmtvannstank er også kjekt å få montert i skapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.