Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilke protokoller fungerer på HASSIO uten mellomløsninger?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Basert på hva du ønsker, så er nok Z-Wave helt klart valg:

- bedre rekkevidde enn Zigbee

- Bedre produkter mtp overvåking enn Zigbee

- Mange produkter tilgjengelig utover lysbrytere

 

Kan også kombineres med Zigbee-brytere, som er billigere og flere, slik at du har begge deler. Bruker f.eks. en IKEA Trådfribryter som modusvelger, siden Z-Wave-brytere av den kaliberen er svindyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også kombineres med Zigbee-brytere, som er billigere og flere, slik at du har begge deler. Bruker f.eks. en IKEA Trådfribryter som modusvelger, siden Z-Wave-brytere av den kaliberen er svindyre.

 

Hva mener du med «IKEA Trådfribryter som modusvelger»?

Hvor kjøper man Z-wave- og Zigbee-dingser til en god pris?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådfribryteren har mange knapper, og disse sender eventer via deConZ. Har skript som plukker opp disse eventene og setter husmodi. Man kan også bruke den til å styre f.eks. et Z-wave-relé via HASS. 

 

Z-wave er dyrere, men på sikt tror jeg det er verdt det. Det er flere som selger dette i Norge, bl.a. Kjell, Elektroimportøren, Tronika, etc. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutter siden, Kråkerøymannen skrev:


... så du ville ikke vurdert å kjøpe på eBay eller AliExpress ?


Pål Engh
Kråkerøy

Z-Wave, og spesielt innbyggbare reléer, nei. Dette fordi jeg vil være sikker på at det er produkter som ikke begynner å brenne. Når det gjelder ZWave, så er dette regionsspesifikt, så da må man være sikker på å få riktig region.

 

Zigbee kan kjøpes fra Aliexpress/banggood/gearbest til en slikk og ingenting. Xiaomi har mange artige produkter. Anbefaler dog at man bruker deConz eller lignende som gateway for Zigbee, da de ofte er mer fleksible enn, f.eks. IKEA Trådfri gateway eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dog at man bruker deConz eller lignende som gateway for Zigbee, da de ofte er mer fleksible enn, f.eks. IKEA Trådfri gateway eller andre.

Gateway... mener du da eks. den USB-dongelen jeg har i HASSIO’n min og tilsvarende?

https://www.elektroimportoren.no/aeotec-z-stick-gen-5-z-wave/4512420/Product.html?Event=searchlist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.