Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

For dere som har temp sensor i fryser


Anbefalte innlegg

Har omsider fått koblet opp en temp sensor som jeg har i fryseren.

Med fryser i kjelleren og unger som begynner å bli skap-snoker, men også dårlig til å lukke etter seg, så fant jeg ut at jeg måtte få ut fingeren..

 

Men etter å ha hatt sensoren i drift et par dager, så har jeg stusset litt på hvor stor temperatur svingningene er til tider.

image.thumb.png.b0788b48581aa350b9530792ecaf9f90.png

 

Har et event som varsler når temperaturen går over -10,  for å plukke opp åpen før problemet, men den alarmen går jo nesten hver dag.. ?

Er det min nye fryser som er på en snurr, eller er dette vanlig "oppførsel"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det ser ganske normalt ut. De små svingningene mellom 18 og 20 minus er nok kompressoren som går av og på. De toppene skyldes nok at fryseren har vært åpen. Jeg har min under lokket. Kanskje ikke det mest gunstige, men det var eneste plassen jeg fikk limet til å sitte. Uansett plassering vil nok temperaturen droppe betydelig når lokket åpnes. Min fryser tror jeg bruker betydelig lengre tid på å få ned temperaturen igjen etter at den har vært åpnet ?

Endret av Rufus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensoren står løst i døra. Har nå flyttet den innpå en hylle.

Er fryseskap.

 

Har selv vært inne på tanken at det kan være defrost som gjør dette.

Syntes bare det var rart når den steg til -5,4. Og at det skjedde såpass ofte.

 

Fungerer sikkert som den skal. Har det ikke vært for denne detalj loggingen, så hadde jeg aldri fundert på om det var noe galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har temperatursensor i vår fryser og har aldri sett slike store "peaks" i temperaturen. Har satt varsel i HS når temperaturen overstiger -12, og det gjør den ikke selv om lokket er åpent en liten stund, har så langt bare fått varsel når vi faktisk tømte fryseren for å av-ise og vaske den. Jeg har riktignok ikke fryseskap, men en vanlig, reativt stor, fryser. Selve sensorenenheten er plassert utenfor fryseren, med en temperaturprobe inn i fryseren. https://telldus.com/produkt/temperature-sensor-with-probe-433mhz/.

Tipper at det du observerer har å gjøre med plasseringen av sensoren, evt. er det noe med selve sensoren, den faktiske temperaturen i fryseren kan ikke variere så raskt som dette (med døren/lokket lukket i alle fall), til det er det alt for mye kald masse inne i den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bl.a et Samsung kombiskap og jeg har/hadde (har ikke lenger sensor det) slike peaker. Husker ikke om det var helt opp til minus 5, men alarmen gikk i alle fall ofte da jeg forsøkte meg med alarmer, slik som deg.

Mener at jeg fikk en litt for stor kuldelekkasje der hvor sensorledningen krysset forseglingen/dørpakningen. Noen som har problemer med dette? Litt for lenge siden, men husker at kompressoren (målt med wall-plug) slo inn betraktelig oftere.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en xiaomi aqara temp sensor. Den har fungert overraskende bra, ingen problemer så langt. Da slapp jeg å tenke på å ta hull for ledning. 

 

2 timer siden, Johs. skrev:

De fleste fryseskap med "defrost" får slike svingninger. Det skyldes fryseelementene rett og slett har varmekabler som jevnlig skrues på for å smelte isen. 

Hvordan får man fuktigheten ut av fryseren? Er det noe slags drenering slik som det er på kjøleskap? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Dere som har sensor på utsiden og proben på innsiden. Hvordan løser dere dette rent praksis?

 

Ligger kabelen til proben i klemm mellom magnetlista og skapet/boksen?

 

Borret et full hvor proben puttes inn i og tettes med akryl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe lignende med Telldus temp. sensor i fryseskap. En glitch på temperatur, 20-30 plussgrader og så stabilt på - 27 igjen. Men da altså bare på ett sample, her har du flere så det ser ut som noe annet. Jeg har antatt at det er støy/feil i meldinga fra sensor, antar det kan være svak sjekk i protokollen. (har ikke sjekket). Evt kan jo elektrisk  støy fra releet slå inn på sensor ledningen. Denne feilen har ofte skjedd mens ingen er hjemme. 

 

 

Endret av Fredleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorB skrev (3 timer siden):

Dere som har sensor på utsiden og proben på innsiden. Hvordan løser dere dette rent praksis?

Ligger kabelen til proben i klemm mellom magnetlista og skapet/boksen?

Borret et full hvor proben puttes inn i og tettes med akryl?

Hos meg har jeg bare lagt kabelen i klem mellom fryserkant og lokk. Ganske myk pakning på denne. Ingen merkbar/synlig lekkasje i mitt tilfelle, har fungert greit i tre år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg har et fryseskap som står i boden, og jeg har nylig oppdaget at temp i dette skapet varierer veldig. Jeg har to identiske skap hvor ett står på kjøkkenet og ett i boden som nå på vinteren blir kaldere. Jeg har stabil temp på 8 grader i boden, og trodde først kanskje dette hadde  noe å si. På grafen er skapet på kjøkkenet (blått) veldig stabilt, det i boden ekstremt ustabilt (lilla) og dette er det samme selv om jeg øker temp i boden (cyan) med 3 grader for test.

 

Er det noen som har noen ide om hva som kan være galt med skapet når man får en slik oppførsel? Det er mulig det er en sensor eller modul som er gåen, men jeg er ikke hvitevare-kompetent nok til å vite hva det er uten litt tips. Det er ute av garanti så det må bli et DIY prosjekt å fikse det, men har ikke lyst til å bare bytte alt uten å vite hvorfor det er sånn. Er det noen som har noen tips så tas det imot med takk.

 

Bare for info, jeg hadde begge temp sensorene i samme skap først, for å se om det var temp sensoren det var noe galt med, og det var akkurat likt på begge to. Jeg flyttet deretter den ene inn i skapet inne for å se om begge skapene oppførte seg likt.

 

image.png.d5e40af59f8cad3a6b9c358ee6f5fa61.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lignende erfaring. Kan jeg gjette på at de 4 lilla toppene er når du har vært en tur i skapet og hentet/lagt inn noe?

 

Jeg har 3 kombiskap og 2 frysebokser med DS18B20 sensorer koblet til et par Shelly Uni i 4 av de. Disse står i et gammelt eldhus der romtemperaturen i øyeblikket er 4.4 grd.

 

Fryseboksene er for så vidt greie nok. Temp.sensoren henger inne i boksen en eller annen litt tilfeldig plass så når jeg leter etter et eller annet gjør ofte temperaturen et hopp og tar lang tid for å stabilisere seg.

 

Kombiskapene med kun 1 kjølekrets er en heeelt annen historie. Prøver å holde kjøledelen på +1grd men da blir kjøledelen kanskje rundt -10 til -15 på det ene skapet mens på det andre går frysedelen lett ned i -35...

image.thumb.png.d479c0e29c4406a4df738112e7ea11eb.png

 

Fikk meg noen a-ha opplevelser da jeg begynte å logge temperaturene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har faktisk ikke vært inne i skapet i det hele tatt etter at jeg la inn temp sensoren der på den grafen, så det at den stiger helt opp mot null er faktisk et resultat av selve skapet. På det andre hvor det er helt stabilt har vi vært inn og ut av skapet flere ganger i løpet av den perioden.

 

Det kan legges til at problemskapet er helt tomt, det er kun sensorene og et par småting i det, så det er mulig det også vil ha en påvirkning, jeg vurderte faktisk å legge inn noen steiner eller annet som kan holde på tempen bare for å simulere mat der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorB skrev (På 4.1.2023 den 16.25):

Dere som har sensor på utsiden og proben på innsiden. Hvordan løser dere dette rent praksis?

 

Ligger kabelen til proben i klemm mellom magnetlista og skapet/boksen?

 

Borret et full hvor proben puttes inn i og tettes med akryl?

Litt begge deler. De fleste skapene/boksene mine er gamle som er gitt bort av andre så det er ikke den store katastrofen om jeg ødelegger de. 

 

Borrer et ca 8mm hull der jeg regner med der ikke ligger kjølegreier på innsiden og tetter på begge sider med Tec7 e.l. Sensoren har jeg noe sånt som 20-40 cm ledning på innsiden slik at jeg kan velge plassering underveis. På fryseboksene har jeg bare klemt ledningen i lokket men ser der kommer inn litt vel mye fukt den veien...

TomB skrev (3 minutter siden):

Det kan legges til at problemskapet er helt tomt, det er kun sensorene og et par småting i det, så det er mulig det også vil ha en påvirkning, jeg vurderte faktisk å legge inn noen steiner eller annet som kan holde på tempen bare for å simulere mat der inne.

Det tror jeg ville ha påvirket en god del. Alle mine skap/bokser er heeeeelt stappfulle.

 

Se forskjellen på Brødfrys og Kjøttfrys, brød har liten masse og kompressoren kjører kort og ofte mens kjøttfrysen kjører lenge med lengre pauser. Totalt sett bruker de omtrent like mye strøm, ca 30kWh/mnd. Kombiskap ca 12-15 kWh/mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.