Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Netatmo CO2-sensor


Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt meg en Netatmo værstasjon som rapporterer bl.a. CO2-nivå.

Jeg synes det er veldig høyt (se bilde).

Er det manglende utlufting / luftflytting som er årsaken? Har én ventil i ét vindu i stue, en kjøkkenvifte og en veggventil.

Har tenkt meg å installere noen luftkanaler diskrete steder og flytte luft mellom stue og kjeller og få til en flyt der.

Evt. gå all in og investere i ordentlig ventilasjonsanlegg og få sirkulert luften i flere rom.

Tanker?

 

20190413_093650.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ganske så normalt ut.

Har selv samme måler, går fort over 1000 her skrur jeg det balanserte ventilasjonssystemet ned på minimum over lengre tid når vi er hjemme. På normal nivå ligger det på rundt 500 og noe lavere på maks.

 

Har man bare vanlig mekanisk ventilasjon kan man fort oppleve 1500-2000 når man har besøk/mye folk tilstede. 

Er anbefalt å ligger under 1000.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mekanisk ventilasjon, og med flere enn 2 i stua så passerer jeg 1000 ppm etter en time eller to. Har laget noen eventer som gjør at avtrekk skrur seg på trinn 3 dersom man overskrider 1200-1300 ppm (husker ikke eksakt). Normalt holder dette for å holde CO2 nivået nede. Blir det enda høyere får jeg pushvarsel om å lufte. Ettermontering av balansert ventilasjon er vel en ganske dyr affære, så det er ikke aktuelt hos meg. :) Mener jeg var oppe i 1800 ppm en gang (bursdagsselskap rett etter at jeg fikk Netatmo), og da begynte folk å gjespe og bli trøtte. Etter en liten utlufting var folk kvikke og raske igjen :)

Litt lesing om CO2 nivå :

http://www.inneklima.com/index.asp?document=299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type vifte har dere? Er de runde / firkantete? Lurer på om de kan plasseres i eksisterende rør eller jeg må inn med nye.

Jeg har en aversjon mot viftestøy så skal jeg gå til innkjøp av vifter må de bråke så lite som mulig.

Hvordan styres av/på? En slik Fibaro Smart Implant? (Gjerne billigere)

Tenker 2-3 vifter og en passiv luftekanal for inn/utluft, 1 vifte + passiv kanal på soverom (Her er faktisk ikke noen lufting i det hele tatt, så vi våkner ofte opp med vondt i hodet).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2019 den 12.12, 4ndersjensen skrev:

Hvilken type vifte har dere? Er de runde / firkantete? Lurer på om de kan plasseres i eksisterende rør eller jeg må inn med nye.

Jeg har en aversjon mot viftestøy så skal jeg gå til innkjøp av vifter må de bråke så lite som mulig.

Hvordan styres av/på? En slik Fibaro Smart Implant? (Gjerne billigere)

Tenker 2-3 vifter og en passiv luftekanal for inn/utluft, 1 vifte + passiv kanal på soverom (Her er faktisk ikke noen lufting i det hele tatt, så vi våkner ofte opp med vondt i hodet).

 

 

Hva har du av ventilasjon fra før? Om du bare er ute etter å bedre inneluften i enkelte rom kan du ta en titt på miniventilasjon. Om du setter inn rene avtrekksvifter rundt om i huset, så pass på hvordan luftstrømmen går. Å plassere en avtrekksvifte på soverom er lite lurt, siden all dårlig luft dermed blir styrt ditover.


Vi har mekanisk ventilasjon som styres av Home Assistant med automasjoner basert på luftfuktighet, CO2-nivå og temperaturer. Kanaler/ventiler i alle vindu og luftspalter under dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Ares skrev:

Å plassere en avtrekksvifte på soverom er lite lurt, siden all dårlig luft dermed blir styrt ditover.

Soverom skal ha luft inn, ikke ut. Da ordner det seg nesten selv, iallfall i eldre hus. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 4ndersjensen skrev:

Så luft inn på soverom, luft ut fra f.eks. stue og gang. En start kunne vært ren luftskifting og så evt. bygge ut med varmegjenvinning etterhvert.

Har noen erfaring med Miniventilasjon 50 som @Ares linket til?

 

Ta en titt på forumet til byggebolig.no. Der er det mange tråder om emnet ventilasjon, også miniventilasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 17.4.2019 den 13.23, Ares skrev:

Vi har mekanisk ventilasjon som styres av Home Assistant med automasjoner basert på luftfuktighet, CO2-nivå og temperaturer. Kanaler/ventiler i alle vindu og luftspalter under dører.


Hei, jeg er helt i startgropa, kunne du delt info om hvordan du har gjort dette, med hvilke komponenter? På forhånd takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AudunA skrev:


Hei, jeg er helt i startgropa, kunne du delt info om hvordan du har gjort dette, med hvilke komponenter? På forhånd takk 🙂


Andre enn Ares kan sikkert også svare. Hvilket ventilasjonsanlegg har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stigvi skrev:


Andre enn Ares kan sikkert også svare. Hvilket ventilasjonsanlegg har du?

Må bytte ut gammelt anlegg, så jeg står fritt til å velge hva jeg setter inn.

Nå har jeg en avtrekksvarmepumpe (luft til vann) som trekker luft fra kjøkken, bad og ganger - og varmepumpa benytter varmen i lufta på vei ut av huset. Det er friskluftsventiler i uteveggene i soverom og oppholdsrom. Kompressoren er gåen, så jeg må bytte, og har fått ett tips om å sette på en kompressor ute med mye større kapasitet enn det den nåværende kompressoren har, med varmtvannstank inne. Gjør jeg det slik vil jeg måtte sette på an avtrekksvifte i tillegg, og da ønsker jeg at den styres etter nivåene på luftkvaliteten i soverom og oppholdsrom for å både spare på varmeutslippet når vi er borte, men også få tilstrekkelig frisk luft når det trengs.

Det var kanskje litt vel utbroderende, men siden alt dette henger sammen er det kanskje noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan løse varmepumpe- og/eller avtrekkssituasjonen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft inn viktigst på soverom og som en god nr 2 oppholdsrom som stuer.

Luft ut på bad og vaskerom evt. kjøkken.

Planlegg så luft går igjennom flere rom der det er mulig, så sparer du muligens noen ventiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RoRy skrev:

Luft inn viktigst på soverom og som en god nr 2 oppholdsrom som stuer.

Luft ut på bad og vaskerom evt. kjøkken.

Planlegg så luft går igjennom flere rom der det er mulig, så sparer du muligens noen ventiler.

Hei, rør og ventiler har jeg ingen grunn til å endre på, det er bra som det er.

Spør egentlig etter hvilke komponenter og vifte jeg trenger for å styre avtrekket basert på luftkvaliteten i huset. I og med at tittelen på tråden er Netatmo CO2 sensor så lurer jeg på hvordan man benytter sensorverdiene fra den. Type vifte, relé, komm-modul etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.