Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Batteridrevet termostat?


Anbefalte innlegg

Når vi har gjester er det upraktisk at temperaturen på gjesterommet styres via HomeSeer og da i praksis via HSTouch på mobilene våre. 

 

Noen som har tips til en rimelig batteridrevet «termostat» på wifi/z-wave/ZigBee? Trenger bare ha en LCD-skjerm og knapper for pluss/minus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hkmod25 skrev:

 

Jeg googlet «battery thermostat z-wave», men den der dukket ikke opp! :o 

Litt dyr og ikke så pen, men den ser ut til å

gjøre det jeg trenger...

 

Jeg fant denne også, men ingen pris eller noen som selger den... :( 

https://www.astrelgroup.com/en/products/ttr2-zigbee-modbus-and-ha-wireless-thermostat/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostat som du refererer til (Lev. nr: 014G0158) kan ikke brukes så lenge den bruker "lukket" protokoll. Den er kompatibel BARE med Danfoss Link system.

Ellers Danfoss Link RS-Z utgaven ((Lev. nr: 014G0160) bruker standard Z-Wave kommunikasjon protokoll (kan  brukes):

https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/829-temperatur-sensor-link-rs-z.html

   
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, hkmod25 skrev:

Termostat som du refererer til (Lev. nr: 014G0158) kan ikke brukes så lenge den bruker "lukket" protokoll. Den er kompatibel BARE med Danfoss Link system.

Ellers Danfoss Link RS-Z utgaven ((Lev. nr: 014G0160) bruker standard Z-Wave kommunikasjon protokoll (kan  brukes):

https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/829-temperatur-sensor-link-rs-z.html

   

Oi. Trudde ikke den fantes i flere versjoner.

 

Er fra Tronika jeg i utgangspunktet kjøpe min ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med annet enn RS-Z, men den rapporterer som skrevet over bare set-point og aktuell temperatur.
Det vil si, den kan IKKE kobles rett mot en aktuator og styre denne direkte. En må ha en termostat-funksjon i controller for å få denne funksjonalitet.

Mener kombi av HeatIt sin Trm2 og x-water virker direkte, dvs at en med controller kan styre setpoint, mens Trm2 «slår av/på» x-water basert på forholdet mellom setpoint/aktuell temp.

Truls



Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Truls skrev:

Har ikke erfaring med annet enn RS-Z, men den rapporterer som skrevet over bare set-point og aktuell temperatur.
Det vil si, den kan IKKE kobles rett mot en aktuator og styre denne direkte. En må ha en termostat-funksjon i controller for å få denne funksjonalitet.

Mener kombi av HeatIt sin Trm2 og x-water virker direkte, dvs at en med controller kan styre setpoint, mens Trm2 «slår av/på» x-water basert på forholdet mellom setpoint/aktuell temp.

Truls



Sent from my iPhone using Tapatalk

Det stemmer. Men Danfoss kan styre en Qubino flush termostat direkte. Takket være noen parameter i akkurat denne Qubino noden ?

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

jeg lurer på akkurat det samme. Jeg planlegger å installere en heatit z-water på hytta og styre den fra futurehome (og tibber). Må nødvendigvis ha romtermostater i de enkelte rommene som kan indikere temp og justere den uten at jeg må opp med telefonen. 

 

Er det bare disse to nevnt i tråden jeg kan velge mellom? Andre kommentarer til oppsettet mitt? Vil bygge ut mer etterhvert, men varmestyring er primærbehovet.

 

Freddy 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bjornepappa skrev:

Har ikkje tenkt tanken før, men dette har jo vi også bruk for ?

@ZoRaC, tenker du å la termostaten endre temp setpunkt på ein virtuell device og styre panelovn / varmekilde via script/event? Innbiller meg at @Moskus har eit script som gjer nettopp dette... 

 

Jeg bruker SDJ-VStat plugin i dag. Tenker ett event som setter setpoint på den lik termostatens setpoint når den endres. Og motsatt. Evt bare bruke «link device». :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ett script «termostat.vb» som jeg kjører sammen med events.
Når enten temp eller setpoint endres, kjøres scriptet, med 3 parameter, ett for setpoint, ett for aktuell temp og ett for «aktuator».
Da bruker jeg ID fra Danfoss’en for både setpoint og aktuell temp, og z-water som aktuator.
På en bod kjører jeg samme, men der har jeg bare en temp-sensor, så han en virtuell unit som holder på setpoint.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Truls skrev:

Jeg bruker ett script «termostat.vb» som jeg kjører sammen med events.
Når enten temp eller setpoint endres, kjøres scriptet, med 3 parameter, ett for setpoint, ett for aktuell temp og ett for «aktuator».
Da bruker jeg ID fra Danfoss’en for både setpoint og aktuell temp, og z-water som aktuator.
På en bod kjører jeg samme, men der har jeg bare en temp-sensor, så han en virtuell unit som holder på setpoint.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Da ville jeg tatt en titt på SDJ-Vstat. :) mye enklere og har funksjoner for å f.eks senke setpunkt når dører/vinduer er åpne, starte oppvarming tidligere ved ekstra kaldt ute, schedule for å veksle mellom natt-/dag-setpoint, og enda mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet SDJ-stat, men for mitt bruk hadde jeg ikke bruk for all funksjonaliteten den har, i og med at også varmepumpen og dens kurver justerer mye av det samme.

Hovedsakelig så er det jeg er interessert i i mitt oppsett en «CUT-off» når solen står på, og det er kaldt ute. Da vil varmepumpens kurver tilsi å kjøre på med varme, mens vi som borti huset allerede synes det er 5 grader for varmt...og lufter ut...dvs sløsing med energi.

Men, det jeg kunne tenke meg, hadde vært en pre-tenking. Danfoss’ene har default at de rapporterer temp en gang i timen, og det er strengt tatt greit nok, for gulv/hus bruker gjerne 2-3 timer før temp-kurven snur etter sløyfen er slått av/på.
Jeg ser for meg at kunne fått lagt i scriptet at dersom temp-diff siste time er er større en aktuell temp vs setpoint, så skal det slå av/på. Dvs da kan termostat reagere 1-2 timer før, basert på trend. Til trend bruker jeg «Device history» for å se, og således kan jeg med grafene herfra «tune» anlegget.

Har ikke sett noe script/plugin enda som har denne muligheten, til å lære seg, eller legge inn, reaksjonstid for temp-endring.


Truls


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 15.4.2019 den 7.39, hkmod25 skrev:

Ellers Danfoss Link RS-Z utgaven ((Lev. nr: 014G0160) bruker standard Z-Wave kommunikasjon protokoll (kan  brukes):

https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/829-temperatur-sensor-link-rs-z.html

 

Da endte jeg med å kjøpe de 3 siste som var på lager. :) valgte denne i stedet for SRT321, blant annet fordi denne har bedre «oppløsning» (ned til 0.1 grader, mot 1 grader på SRT). I tillegg virket det praktisk med den overstyringsmuligheten man har via knappen på Danfoss. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da var de i hus og de første er montert. :) 

Jeg valgte å deaktivere den tidsinnstilte overstyringsfunksjonen, da det ikke så ut til at den fungerte helt mot HomeSeer. Å slå på blinking av LED er heller ikke mulig med HomeSeer, men det er det vel ikke noe særlig behov for heller. 

 

Knappen har jeg lagt inn slik at den skrur på «lekemodus» på lekerommet - dvs økt temperatur i 3 timer. Tidligere lå den funksjonen bare i HSTouch, men nå kan arvingen aktivere dette selv på lekerommet. :) 

 

Forlag til hva jeg kan ha den knappen til på soverom/gjesterom? Kommer ikke på noe lurt i farten...

 

EDIT:

Et par bilder:

3B8A0076-FBBA-475F-9E58-922754FC0B06.thumb.jpeg.3e3b48aeaebf22c4a306b3fa7c33a891.jpeg

 

57544515-52E2-4551-AFE7-885DBAF36BD2.thumb.jpeg.e8c87715a22279393676fa642e167143.jpeg

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.