Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

EasyTrigger.. Exatly og At least..


Fjaeran

Anbefalte innlegg

"At least" vil trigge hvert eneste sekund fra og med angitt tid og til evig til. Jeg vil si at det er svært sjelden at det er noe man ønsker...

@Moskus har prøvd å låse døra når den hadde vært lukket "at least x min", noe som førte til at han ble utelåst fra sitt eget hus fordi døra umiddelbart låste igjen når han låste opp... ;):P


"Exactly" kan brukes som "trigger" (første "IF"), men ikke som "condition (påfølgende "IF'er"). Årsaken er at oddsen for at f.eks "Lys på" skjer i nøyaktig samme sekund som den tidsangivelse du angir som "exactly" er ekstremt liten. Et event med "exactly" på en "condtion" vil nesten aldri kunne inntreffe, fordi det er bare ett eneste sekund den "IF'en" er gyldig.

Kan du forklare hva konkret du prøver å oppnå? For mest sannsynlig kan/bør/må du løse det på en annen måte enn du har tenkt. :) 

 

EDIT:
Nå ser jeg at du prøver et motsatt av det jeg trodde... :) Og ja, jeg ser jo at "has been for at least in range" faktisk mangler i EasyTrigger.
Man har det valget som et vanlig valg, men da men en konkret verdi og ikke en range:

image.png.d67d385ef7d14d7e878338016c31b47c.png

Trenger du å bruke "at least" for en range?

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for å kjøre ut markisen når det blir for mye lys.

Har en PIR som gir meg LUX verdi.

Skal når det er for mye lys. Det funker greit, da jeg får at least..
 

Men var vel egentlig å få en lampe til å endre farge på pære ut fra lyset ute jeg prøvde på..
Markisestyringa har jeg laget slik..

image.thumb.png.df612c44e5164bbef33e236cb7ac12be.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fjaeran skrev:

image.thumb.png.df612c44e5164bbef33e236cb7ac12be.png

 

En ulempe med dette er at du nå sender en "stop"-kommando hvert eneste sekund så lenge markisen er ute og lyset er 0-3000 lux. Det går sikkert greit om du har bare et par RFXCOM-enheter, men har du flere så risikerer du å "spamme ned" 433 MHz-nettet ditt.

Hva er "variable 2? Kan du legge til en "AND IF markisesensor IS NOT EQUAL TO 2"? Da vil du slippe "spamming". :) 

Det andre eventet ditt sjekkes også hver eneste sekund, men ikke sikkert det har noe å si. :)

 

23 minutter siden, Fjaeran skrev:

Men var vel egentlig å få en lampe til å endre farge på pære ut fra lyset ute jeg prøvde på..

 

Kan du ikke da trigge på "if lux changes to any value" og så sjekker du på en "and if" på rangen i en condition?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Du trenger vel ikke bruke range? Du kan heller bruke HomeSeers innebygde "greater than" og "less than". Da slipper du for "at least 1s" også. :) 

 

Men da må alt "dubliseres"?

Man må ha en bolk for "set and is greater than" AND "is less than" og så alle de ekstra conditions.

Så må man ha en "OR IF set and is less than" AND "is greater than" og så alle de ekstra condtions.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ZoRaC skrev:

Men da må alt "dubliseres"?

Man må ha en bolk for "set and is greater than" AND "is less than" og så alle de ekstra conditions.

Så må man ha en "OR IF set and is less than" AND "is greater than" og så alle de ekstra condtions.

Eller?

Ja, men ikke her. :)

 

Range[0,3000] er det samme som "less than 3000".

Range[4000,1000000++] er i prinsippet det samme som "greater than 4000".

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Ja, men ikke her. :)

 

Range[0,3000] er det samme som "less than 3000".

Range[4000,1000000++] er i prinsippet det samme som "greater than 4000".

 

 

Ah, selvsagt! Jeg leste ikke så nøye at jeg tenkte over hvilke verdier som faktisk var brukt... ? for lite  eller for mye ?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil ikke sende stopkommando hvert sekund. Fordi status til motoren er satt til stop (verdi 2)
Og den sender stopkommando kun når markisemotoren har status "ut"/1

Vet jeg kan bruke less/more than. Men da får jeg med "has changed"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fjaeran skrev:

Den vil ikke sende stopkommando hvert sekund. Fordi status til motoren er satt til stop (verdi 2)
Og den sender stopkommando kun når markisemotoren har status "ut"/1

  

Aha, da skjønner jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skjønner litt mere nå :)

Første trigger hindrer event til å utløse for ofte..

Slet litt med å få markisen til å gå inn for kvelden også. Men løste det nå..

Mulig jeg er litt lat. Men liker at markisen styrer seg selv :D

 

image.thumb.png.9ec53f48feb5e76b1f37d97120cbe3ba.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markiser skal styre seg selv. :)

 

Jeg hadde fremdeles byttet ut line 2 med

AND IF Node 26 Z-wave Luminance has a value lower than 500 Lux.

... dvs den innebygde i HomeSeer.

 

Dessuten hadde jeg ikke kjørt eventet hvert minutt, men det finner du utav... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Fjaeran skrev:

Den innebygde i HS har vel en betingelse at verdien har endret seg nylig ?

 

image.png.1b6a80e28b75422676874af18443582f.png

Nei, men jeg er enig at det kan se sånn ut. Tolk det som at devicen faktisk må ha en verdi og at verdien er mindre enn Y.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.