Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trenger å kunne styre min markise. Har en somfy kontroller


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er godt igang med min home assistant setup og nærmer meg slik at jeg også ønsker at markisen går ned automatisk når jeg sier movie time :)

 

Har en somfy kontroll, og har lest og lest og ser ikke ut til at man kan benytte seg av broadlink, RFXcom433 er utsolgt.

 

Leser at utfordringen er at somfy bruker en rolling code. Er det noen som har fått det til?

 

Har en slik fjernkontroll: https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiqg4rtjuHhAhXDcJoKHWRgDOIQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.pinterest.com%2Fpin%2F290974825902613328%2F&psig=AOvVaw2_SolksN2hnNDN7SB-fpaW&ust=1555933697448864

 

edit: ser at kjell.com har denne https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/styreenheter/rfxtrx433xl-usb-kontroller-p88434?gclid=CjwKCAjwqfDlBRBDEiwAigXUaEcdL4PwA26GW7mVUSLHag3ycgoUELwinvyroaM9dg3VQJL7gjyq2hoC3eYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds er dette virkelig eneste option? Koster jo litt :)

Endret av dgooglr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrer markisen min med RFXtrx433e sammen med HomeSeer. Ikke noe problemer med å sende kommandoer, men kan ikke motta signal fra feks vindsensor.

Jeg har en egen vibrasjonssensor på z-wavenettet. Driver å tester ut en vibrasjonssensor på Zigbeenettet også, ser om jeg også kan få posisjonskontroll på markisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Fjaeran said:

Styrer markisen min med RFXtrx433e sammen med HomeSeer. Ikke noe problemer med å sende kommandoer, men kan ikke motta signal fra feks vindsensor.

Jeg har en egen vibrasjonssensor på z-wavenettet. Driver å tester ut en vibrasjonssensor på Zigbeenettet også, ser om jeg også kan få posisjonskontroll på markisen.

Kult. Ja posisjon hadde vært optimalt å fått til. Er det enten fullt ut eller kan man definere antall trykk feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt håp når jeg fikk opp dette (etter oppgradering av deCONZ)
Men etter to tester så viste det seg at det ikke funket veldig bra.
Fra helt inn til ut fikk jeg forskjell i 10 grader. Selv om stanga beveger seg 90 grader.
Har flere sensorer (3 stk for 240,-. Samme som koster 199,- pr stk på kjell) på vei i posten. Så skal kjøre tester med flere sensorer samtidig, for å se hva som er beste plassering av sensoren. Muligens jeg prøver en fra Kjell.com senere, for å se om den er av bedre kvalitet.
Men om jeg får posisjon i intervaller på 10% så er det bedre enn ingenting.

En billigere løsning kan jo være å vente til noen skal oppgradere fra 433e til 433Xl..
Men tror Kjell.com selger ut billig fordi 433Xl tar over for 433e

image.png.3072822ac7c1d98dadb2aaa5b8a9f2c4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått til å styre markiser med RFLink (RTS protokollen) http://www.rflink.nl/blog2/protref

 

Funka med en vanlig 433.92Mhz sender, men da var rekkevidden ca en meter. Gjorde som han duden som laget Somfy_Remote, og byttet ut til 433.42Mhz. Da funka det fint (senderen var ikke mer enn 3-4 meter fra markisen, med en vegg i mellom. Testet aldri maks rekkevidde, da det var perfekt sted for meg å ha senderen. Min fjernkontroll så litt anneledes ut enn din, men mulig protokollen er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, dgooglr said:

Så for oss som ikke er så tekniske så bruker man en Arduino for å simulere en fjernkontroll som man kobler mot en rf transmitter(feks broadlink?)

 

Er dette vanskelig å få til?

 

Det er en vel en grei oppsummering. Kjenner ikke til broadlink, men for å kunne sende trenger du en arduino mega samt en 433-mhz sender. Senderen kobles til arduinoen via 3 kabler, og ingen lodding påkrevet. Så laster man opp rflink-firmwaren til arduinoen, og etter det kan man sende og lese kommandoer via usb-kablen (hvis du skal motta 433mhz signaler kreves en mottaker i tillegg). Fungerer omtrent som rfxcom sånn sett. Om det er vanskelig å få til varierer vel fra person til person, men jeg synes ikke det var så vanskelig.

 

Det mest krevende var vel å bygge om fra 433.92Mhz til 433.42Mhz. Da må man lodde av en dings på senderen og lodde på en ny. Tror det var to loddepunkter.

 

En arduino mega fra aliexpress koster vel en 60-70 kroner. Senderen under en 10er. Så kostnaden for å prøve (og eventult feile) er ikke veldig høy.

 

http://www.rflink.nl/blog2/wiring

Endret av tankred_smult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg kontrollerer en sånn med RFXtrx433XL direkte fra Home Assistant.

Var litt køl å få opp, siden jeg bruker Linux som primær OS og den rfxmngr-saken ikke kjører i Linux, og bruksanvisningen da jeg fikk låne en windows-PC var heller mager.

Men ca dette var steps:

- Koble 433XL til windows og start manager-software.

- Under RFY-tabben velger du deg en ID og en Unit Code.  For enkelhets skyld, velg ting som ikke starter med masse "0" men utover det kan du velge fritt. 

 

Bare la rfu1, 2 og 3 stå til 0.

 

 

Det du gjør nå er å fortelle markisa at du skal legge inn en NY fjernkontroll i tillegg til den gamle.

- Klikk og hold den lille knappen på baksiden av fjernkontrollen inne (med en binders ell) i et par sekunder, til markisa går litt ned og opp igjen.

- I rfxmngr - Velg Command: "Program" og klikk Transmit (innen 30 sekunder etter forrige step).

- Da skal markisa igjen gå noen cm ned og opp og bekrefte at den har mottatt en ny "fjernkontroll"

- Noter ned hvilken ID og Code du valgte.

- Test for sikkerhets skyld at markisa går opp og ned som forventet når du velger det under "Command" og trykker "Transmit".

 

Se side 42 i vedlagte bruksanvisning.

 

I Home Assistant legger du inn følgende i configuration.yaml.

 

Her har jeg brukt ID "11 1A 11" og unit code "1" (som blir "01")

Device-id i Home Assistant er 071a0000  + ID + Unit code:

 

cover:
  - platform: rfxtrx
    devices:                            
      071a0000111a1101: # 11 1A 11 - 01
        name: Markise
  

 

Og jeg tror det skal være alt.

 

Bruker forøvrig bare en timer for å velge hvor langt ned jeg vil ha den.

Så jeg starter "cover.close_cover", venter 10 sekunder, og kjører "cover.stop_cover".  Da er i alle fall vår ca 50% nede.

 

I scripts.yaml:

'markise_halv':
  alias: Markise Halv
  sequence:
  - service: cover.close_cover
    data:
      entity_id: cover.veranda_markise
  - delay: 00:00:10
  - service: cover.stop_cover
    data:
      entity_id: cover.veranda_markise
    



Så vidt jeg kan se fungerer også "stop_cover" på samme måte som om man trykker "My"-knappen, så man kan vel også bruke den til å programmere hvor langt man vi ha som standard, og bare bruke stop_cover.

Screenshot from 2019-08-12 22-18-14.png

RFXtrx_User_Guide.pdf

Endret av Olen
Oppdatere med korrekt info og litt vedlegg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Oppgraderte akkurat til XL for å styre to somfy RTS motorer i HASS.    Men jeg sliter med å parre den til motoren.  Gjør som beskrevet, 

 

* holder programtasten på medfølgende fjernkontroll i 2 sek (motoren gjør en liten "jog")

* velger unit id osv (01 01 02 03), velger command "Program" , trykker "transmit" i rfxcom manager, men markisen svarer aldri med en "jog" (opp ned),

  (har prøvd flere ganger).

 

Noen tips?

 

Vh

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

My bad.  Det er ikke "My"-knappen du skal trykke på, det er den lille knappen på baksida av fjernkontrollen.  Trykk på den med en binders eller noe i > 2 sekunder.

Bruksanvisning på side 42 her:

http://www.rfxcom.com/WebRoot/StoreNL2/Shops/78165469/MediaGallery/Downloads/RFXtrx_User_Guide.pdf

 

(Oppdaterte det originale innlegget mitt med litt mer info)

Endret av Olen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ok, så jeg fikk en Connexxon hub fra leverandøren, som fungerer, men selvfølgelig, å bruke egen APP er ingen godtatt løsning.  Somfy har et åpent API (developer.somfy.com), men her er det mange som sliter, inkludert meg selv.  Får bare en grumsete feil ved oppsettet med OAUTH2.    Er det noen andre her som bruker det APIet og har fått det til å fungere? Virker litt som det er veldig random hvem det funker, og ikke funker for.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, nixer said:

Ok, så jeg fikk en Connexxon hub fra leverandøren, som fungerer, men selvfølgelig, å bruke egen APP er ingen godtatt løsning.  Somfy har et åpent API (developer.somfy.com), men her er det mange som sliter, inkludert meg selv.  Får bare en grumsete feil ved oppsettet med OAUTH2.    Er det noen andre her som bruker det APIet og har fått det til å fungere? Virker litt som det er veldig random hvem det funker, og ikke funker for.

 


Samme problem her. Har forsøkt kontakte de X antall ganger også, men uten hell. 
Følger deres guide til punkt og prikke og verifiserer at linken fra addon i HA er samme, men fungerer ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, noerstad skrev:


Samme problem her. Har forsøkt kontakte de X antall ganger også, men uten hell. 
Følger deres guide til punkt og prikke og verifiserer at linken fra addon i HA er samme, men fungerer ikke

 

:( 

Veldig kjedelig... da er jo hubben egentlig brukelig (og likeså appene de har...forferdelig dårlige).   Får kanskje mase på meg en tahoma, og prøve det istedet.

 

Hviken somfy boks har du btw? @noerstad

 

 

Endret av nixer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, noerstad skrev:

Har Connexxon IO, men får ikke brukt Tahoma heller. Har ikke konto på Tahomalink.
Hvilken boks har du og hvordan gjorde du det?

 

Jeg har Connexon (IO)  boksen også, og ingen tahoma konto heller.  Jeg brukte somfy login infoen, og det funket greit. Får nå styrt motorene i hass.

 

tahoma:
   username: user
   password:  pass
 

Fra hass tahoma doc siden:

"This also works with the Somfy Connexoon. Check here for the differences between the bridges."

 

Fikk forøvrig svar fra utviklersiden, og de er klar over problemet (som ikke gjelder alle), men usikker på hvorfor.  Men funker tahoma, spiller

det liten rolle for meg.   

 

 

 

 

Endret av nixer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, noerstad skrev:

Jaggu F. Funket her og, men jeg sjekket bare under integrations o.l. Enhetene ligger der de! Tusen takk ?

 

Bra det funket.  :D

 

Har sett litt mer på det, og det funker OK.   Litt irriterende, for det virker som den ene motoren rapporterer "open" når den er lukket, og den andre "closed" når den er lukket.  

 

Edit: dvs, posisjonene på en viser 100 ved lukket, og andre 0 ned lukket.  Ikke et stort problem, viktigste er å åpne / lukke..har aldri noen av de "halv-veis" :D

 

Endret av nixer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, noerstad skrev:

Er jo litt pain men du kan vel invertere statusen på de to i HA? Evt lage en sensorkopi som har state lik invertert status av sensor fra Tahoma

 

Merklig da, for det er jo riktig i Connexon appen.  Kjører jeg opp modulen i min andre hass instance (docker) så viser de forskjellige posisjoner også.  Ikke helt stødig mao :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.