Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smartifisere gamle panelovner


Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen her som har erfaring med å bygge om gamle panelovner?

I huset har vi gamle 'dumme' panelovner med av\på-regulering. Jeg leker med tanken om å 'smartifisere' disse ved å kunne fjernstyre set-temperatur og eventuelt lage en effektregulering for å gi en jevnere effektforbruk og overflatetemperatur. Tanken er å bruke arduino, nodeMCU eller noe liknende til styring for så å implementere PI-regulering for effekt.

Har sett at det selges billige Solid-state reléer over internett, men har noen her erfaring med disse? Er dette trygt å bruke? Jeg tenker å bruke slike til å pulsbreddemodulere spenningen til varmeelementet, noen som har litt erfaring med hvor lang periode som bør brukes som pulsbredde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg muligens er litt pysete når det gjelder sånt, men å bygge om en gammel ovn med relativt billige deler fra internett høres ikke ut som den mest brannsikre idéen jeg har hørt om...

 

Jeg er enkel: Bruker en plugin-modul for å styre av-på. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det, og er i grunn skeptisk til å bruke de billigste komponentene på 230 V. Har sett at det florerer av billige falske SSR av merket Fotek. Jeg kommer til å bruke noe tid på å finne SSR av ålreit kvalitet, men det er ikke så godt å finne noen som er CE-merkede.

Ja det er mange som bruker en smartplugg for å styre av og på, men jeg ønsker (og kommer sannsynligvis til) å lage et mer innebygd system som kan styres i større grad.

Jeg får se hva det blir til, også får jeg oppdatere dere etterhvert. I mellomtiden tar jeg gjerne i mot tips om hvilke komponenter jeg bør bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, nicbra skrev:

Jeg får se hva det blir til, også får jeg oppdatere dere etterhvert.

Flott! Selv om jeg ikke ville ta sjansen på noe slikt selv (ei heller har kunnskaper nok om emnet eller få nok tommeltotter), så ville det være spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.